Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 909 ggr
[timpelt]
0

Ta handom en "omöjlig råtta"

Har bestämt mig för ta hand om en omplaceringsråtta, den här stackars killen kommer från en djuraffär, okänd och passar inte alls med andra råttor. Han är 6 månader, bet folk förut men har slutat med det nu men funkar inte alls med andra råttor. Han attackerar och bits. Jag vet inte hur hon som har haft honom nu har försökt få han tam utan vet bara att hon försökt väldigt mycket och inte orkar mer.

Så nu är det min tur att ta hand om besten, ska hämta honom på måndag och vill ha alla tips som bara kan få. Blir han inte tam nu, kommer jag inte skicka honom vidare något mer då han har varit hos så många utan då blir sista utvägen borttagning.

Herveaux
1

Jag kan inte mycket om råttor, men hund-människan i mig tänkte direkt på:
"Kan lill-killen ha ont och reagera som han gör pga smärta eller liknande?"

// Harley

tötenöten
2

Varför inte bara testa kastrering?

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[timpelt]
0

Kostar inte kastrering väldigt mycket och är farligt?

skogsmurmeldjur
1

#3 Det behöver inte vara så dyrt, tror vi betalade runt 700 kronor när vi kastrerade våra killar. För oss gick det jättebra och vår grabb slutade attackera fötter efteråt. Har hört med många andra som det har fungerat bra för också! Det är ju alltid en risk med operationer, men om det kan öka killens livskvalité skulle jag absolut överväga det, speciellt med tanke på att han inte går ihop med andra råttor heller. 

Men först gäller det att ta reda på att det verkligen är hormoner som spelar in, så han inte har ont ont någonstans eller bara är väldigt rädd.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

tötenöten
1

Kostnad kan vara allt från 500-2000, du behöver få en offert från veterinären. Så överdrivet farligt är det inte, se bara till att veterinären söver med gas.

[timpelt]
0

Ont ska han inte ha, frågade henne för han klättrar och springer runt utan att visa något tecken alls. Han vägrar att bli upptagen uppifrån och runt magen då blir han galen, hon sa att det var för att dom som hade haft honom tidigare hade haft småbarn. Kan han ha ont där? Runt magen? Och detta: "han anfaller så fort han ser en råtta". Hur ser man om det är hormoner som egentligen spelar in? Tydligen hade han bitit av tån av flockledaren av hennes råttor.

[timpelt]
0

Han reser ragg i kanske 3 sekunder knappt det och sen attackerar han. Han funkade ett litet tag med en annan råtta men så fort han nosade på honom så attackera han.

tötenöten
0

Det är ganska typiska tecken på att en råtta har för mycket hormoner, är det fallet så är det i stort sett omöjligt att få råttan att sluta attackera etc utan kastrering. Han är i början av tonåren, vilket betyder att det bara blir värre. Om man lyckas hålla ut hela tonåren kanske han kan bli hanterlig igen. Men han är mest troligt för psykiskt förstörd då.

marathos
0

Även om det är en viss risk med kastrering så borde det ändå vara ett alternativ då det ändå kan vara fråga om att han tas bort till slut i alla fall.  Vad jag vet är det inte kastreringen i sig som är farlig utan att råttan ska sövas. Gas är säkrare än spruta. Jag betalade 700:-/per råtta när jag kastrerade dem.

Mymlan&Vifs
0

Jag skulle köra på kastrering, så som många andra här säger. Sedan kan det vara en råtta som mår bättre av att vara för sig själv ett tag.