Akut hjälp rymt
Tamråttan har rymt han hitta något hål och så var han borta. Har försökt locka osv. Men utan resultat. Han är under diskbänken men vet om han kan försvinna någonstans där under. Vafan gör jag
Ställ fram nån mat eller godis som luktar mycket och gött på köksgolvet! Kanske kan locka fram honom!
Håller tummarna att han kommer tillbaka!
Jävla råttjävlar ena bits och andra rymmer går tillbaka med båda två om den jäveln kommer ens fram >:(
#2 råttan är antagligen rädd, inte råttans fel.
Försök som #1 nämnde att ställa fram något gott, har du buren nära? Kan vara så att den söker sig till den framförallt om de finns burkompis där så fort den vågar sig ut.
För det första så är det ju inte råttans fel att den bits. Efte som du köpte från djuraffär, där de oftast inte är pysslade med (vilket verkar vara i detta fallet) vilket var ditt val att köpa från djuraffär och då får man vara beredd på att sånt händer. Dessutom är det inte råttans fel att den rymmer. Man måste rättsäkra rummet innan man släpper ut de för att förhindra just sånt här. Det är inte direkt att de förstår vårat språk och kommer fram när man ber dom. Jag skulle rekommendera att inte lämna tillbaka dom då de kommer ha ännu svårare att bli tama ifall de ens blir köpta igen. Du har tagit på dig ansvaret med två råttor, försök ha tålamod till vad du köpt.
Fick ut han ur skåpet då pep han iväg hitta han i sovrummet försökte ta upp han då bet han mig jätte hårt två gånger… Förstår att han är stressad men vafan gör jag nu0)?!
#5 Ställ en bur eller annan trygg plats med något gott i och vänta ut honom, tror bara de blir värre av att jaga honom eller försöka fånga honom med händerna.
Sluta jaga honom, det skruvar bara upp stressen och dramat ännu mer. Just nu ser han dig som ett rovdjur som jagar honom.
Man ska aldrig jaga dem för att lyfta upp dem. Ska man hantera dem så ska man väla ett tillfälle när man kan göra det med mnimalt drama, annars kommer de inte att lita på dig fullt ut.
Kom ihåg, att få en otrygg råtta tam är ett långsiktigt projekt. Det tar veckor eller månader, så ha tålamod, och ta små, små steg framåt hela tiden.
Buren är hans trygga plats. Sätt den där han kan komma åt den, och lämna dörren öppen (fast ha kompisen i någon transportbur eller liknande). Ha mat i buren. Lämna rummet. Du ska se att efter ett par timmar så ligger han och sover i buren.
Jag gjorde så att jag tog fram en tejpad kartong med ett hål uppklippt i sidan och ställde fram den en bit ifrån henne, efter ett tag så gick hon in i den för råttor tycker om hål och där det är mörkt. Jag har bara haft omhändertagna råttor och dom är inte så svåra att ha, jag har också blivit biten i början men sen har dom slutat att bitas och är väldigt mysiga. Ge absolut inte upp.
#8 Vad är det för djur på bilden? Den liknar inte en vanlig tamråtta, mer en sork (huvudform, fötter, kroppsform).
#8 det där är väl ingen råtta. Liknar en gerbil.

Japp, det är en gerbil :)
Hittade ett hål som leder, tror jag utomhus eller någon annanstans. Hör han ingenstans, och han tar ingen mat. Hur ska man veta att han är borta för alltid? Och säg inte att jag skulle råttsäkrat för det gjorde jag i köket gick på alla fyra ingen hade kunnat se det hålet. Sovrumsdörren skulle vart stängd men han kom ut utan förvaring.
Hur ser läget ut just nu? Det kan var så att han smiter ut ur hålet när du inte är där, sen springer tillbaka när han hör dig komma. Han kommer att dyka upp förr eller senare. Bor du i en lägenhet är det inte särskilt logiskt att ett hål under diskbänken skull leda hela vägen ut eller ens in till en granne.
Han har alltså kommit ut ur hålet från diskbänken och då smet han in i sovrummet istället eftersom jag inte var beredd och han stänga den. Så där är han nu. Han är ingenstans på golvet alla garderober är soprena har dragit ut allt och lagt i köket. Hittade ett hål där det drar kallt. Vet inte hur det ser ut inne i hålet då mobilen inte går in där. Annars vet jag inte. Prövade att lägga in buren i rummet utan resultat, buren med andra råttan inuti den i transportburen utan resultat.

Lägg ett tunt lager av mjöl runt hålet, ställ mat en bit ifrån och vänta. Du ser sedan om han har varit där eller inte :)
Men har han rört sig nu då? Eller var det i sovrummet han var i från början? :)
Först köket nu sovrummet. Vet vart han är, under garderoben. Vet inte hur jag ska få ut han därifrån. Lockar med mat och han har kommit ut en gång men hinner sticka innan j a g får tag på han.
Köp en sådan råttfälla som inte dödar utan bara fångar. De är typ en bur som har ett tak som faller ihop om råttan går på det, sen landar den i buren. Locka med gott Lycka till
To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com
Det känns som en råtta som kan ta god tid på sig att bli tam. En av mina råttor rymde på liknande sätt inom första månaden efter att jag hade köpt henne. Hon rymde in i ett hål under sopskåpet och försvann även in i ett hål i en soffa; den gången fick jag panik eftersom jag inte visste om hålet. Sökte igenom hela lägenheten x3 innan hennes råttsyster kom och hjälpte till.
4 dagar idag, har satt en råttbur som inte dödar i förrgår alldeles vid hålet så han inte kommer någon annanstans en in där men inget. Kan inte heller bryta sönder garderoben då den är både dit limmad och fastspikad och jag bor i hyresrätt. Hörde honom lite smått igår men inget mer. Vad gör man..
kolla på den här videon.
Sätt ut vattenskålen också. Djur klarar sig längre utan mat än vatten.

Jag har varit tvungen att ta bort en garderob som satt längst in mot väggen, fyra andra längs med den. Pga att en råtta tagit sig in och under, gick att få tillbaka den sen, det var pyssligt men det gick. Var i en hyresbostad
uff stackars råtta, måste vara vettskrämd. Har du fått tag i honom?
Den här garderoben går dock inte att få bort utan att ta sönder den, den är platsbygd och både limmad och skickade ala 80 tal
Men har du hittat honom då?
Såvitt jag hör så är han under garderoben har ställt buren rakt mot så han kommer ingen annan stans en in i fällan. Verkar dock inte funka är inte hemma nu så vet inte men får pröva annars som i den där videon..

Har du fått tag i råttan? I värsta fall så får du lov att ta isär garderoben :/
Kan inte ta isär garderoben utan att ta sönder den och vette fan hur jag ska betala för en ny garderob eller förklara varför jag bröt sönder den. Vette tusan vad jag ska göra.. Är hemma om 2 timmar får se då men antagligen har inte kommit iut
Ingen råtta
Stackars råtta, måste vara livrädd. Du kanske ska ta kontakt med hyresvärden. Kan ju gnaga sig ut åt annat håll
Ta inte kontakt med hyresvärden, det kan leda till oönskade panikåtgärder!
Jag tror fortfarande att bästa chansen är att sätta kompisen i en annan bur och sedan sätta buren i rummet där råttan är. Chansen är stor att om han bara får vara ifred och det finns något gott i buren, så kommer han att gå dit. Buren är ändå "hemma", och det luktar av kompisen där.
Det viktiga är att inte "jaga" efter honom. Då kommer du bara att stressa honom, vilket gör det svårare att fånga honom, och ännu svårare att få honom tam sedan.
Ska få hjälp för att se om man kan bryta upp en del av garderoben ikväll, är rädd att han inte har klarat sig eller smitit någon annan stans.
Han är där och han lever lyckades få upp en bit så man kunde se. Har ställt råttfällan så han bara kan gå in i den så nu har han inget val. När han blir hungrig kommer han in där. Men frågan är om jag måste ta han till veterinären? Vet inte alls vad det är för botten isolering där på golvet och hur dammigt det är.
Mitt råd är att inte ta honom till veterinären om det absolut inte behövs, dvs endast veterinären om han är sjuk eller skadad. Det kommer bara bli ännu mer stressigt för honom att resa någonstans efter att precis ha gått igenom detta och varit så rädd och skygg.
Lägg in något som luktar mycket och är riktigt gott som tex leverpastej eller räkor. Vatten om han inte redan har tillgång till det!
prova göra en hink råttfälla detta kommer inte skada ditt Djur. Har är en video om hur du sätter up en säker hink råttfälla .
https://www.youtube.com/watch?v=dkB7nUtQoKM
här är en till länk om vad man kan göra om ett husdjur har rymt.
http://mus.ifokus.se/articles/4f6b883288f47223e4000d8a-moss-pa-rymmen
#37 Jag tror att en råtta skulle ta sig ur en sån fälla väldigt lätt, och har man en hink som är så stor att de inte kan ta sig upp blir det ett ganska långt fall.
Medarbetare på råttor ifokus 
Sätt sele och koppel på din andra råtta och låt henom springa runt i rummet där rymlingen befinner sig, din andra råtta kommer troligtvis locka ut rymlingen så. Det har funkat för mig dom gånger en råtta har rymt. Dock så är mina tama, men när den som har rymt ligger o sover så brukar råttan inte komma på inkallning haha! Då är det perfekt o använda andra råttan som spår-råtta ;)
Hur har det gått? Väldigt nyfiken, har följt den här tråden. Hoppas på det bästa för tåttisen och dig.
Han kom precis hem nu, vi fick bryta sönder en list och ta ut honom med en håv. Han ser okej ut, bråkade kanske lite väl hårt med brorsan men annars så.. Vet inte vad fortsättning följer blir. Känns som att jag vill låsa in dom där för alltid. Vet inte heller om han kommer bita mig igen.
Testa att sätta ut en annons om omplacering och hoppas att någon är intresserad?
Vad är det för jävla svar? Sa jag att jag inte vill ha dom kvar eller? Nej det gjorde jag inte. Läs ordentligt
#43 Hota inte med vanvård då, vilket det är om du låser in dem i en bur och sen aldrig mer tar ut dem. Eller att lämna tillbaka dem till djuraffären för att du inte insåg vilket ansvar du tog på dig när du köpte två oskyldiga djur som dels inte kan rå för hur de blivit uppfödda = inte handtama, och dels inte bad dig att köpa just dem.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#43: Har jag missuppfattat dig ber jag om ursäkt men från dina inlägg i denna tråden verkar du inte särskilt intresserad. Jag kan inte utläsa några andra känslor i dina inlägg än irritation. Tamråttan (som du kallar den) har varit borta i nästan två veckor (vi ska nog inte gå in på vad jag hade gjort med garderoben under den tiden om en av mina råttbebisar försvunnit in under den). Du kallar dem dessutom jävla råttjävlar och att de bara bits och rymmer och att det känns som du vill låsa in dem för alltid.
Förstår nu varför folk undviker det här forumet och dom har rätt. Alla luttrade rått ägare sitter här och vrider och vänder på det folk har att säga för att kunna göra en fluga av en fjäder. Duktigt. Nej jag kunde inte riva sönder hela garderoben, om du orkar ta din datamus och scrolla upp så är den platsmonterad, aka går efter hela jävla långväggen inte fan hjälper det då att jag försöker riva ut hela skiten när jag dessutom bor i en hyresrätt. Och jag sa att det känns som att jag vill låsa in dom och det vrider ni till att jag aldrig ska släppa ut dom och vanvård? Sluta förvränga folks ord. Ska anmäla era inlägg då det bara är skitsnack hela vägen.
#46 Så du anser att det skulle vara helt rimligt att låsa in dem i en bur? Ok.
Jag vet inte vad du gör, men ja jag låser in mina råttor i buren. Den är inte öppen dygnet runt, dom får komma ut när jag vill att dom ska komma ut.
Det är skillnad på att ta ut dom när man vill att de ska komma ut och som du tidigare bokstavligen själv sa "Känns som att jag vill låsa in dom där för alltid." Där behövs inga ord förvrängas för det är exakt det du skrivit.
Jag har inte sagt något om vanvård överhuvudtaget. Inte heller har jag vridit och vänt på någonting utan bara utgått från dina inlägg. Och det är min tolkning att du inte verkar särskilt förtjust i dina råttor.
Men visst, du fick bryta sönder en list (som inte satt framför garderoben då antar jag) för att då tag på honom och detta tog nästan två veckor. Jag bor förövrigt också i en hyresrätt vad det har med saken att göra.
Kan vara bra att veta, sen när du flyttar ut att stor slitage på lägenheten får du betala eftersom du inte äger lägenheten bara så du vet. Det var inte bara en list, det var en till list inne i garderoben. Så jävla lätt är det inte prima donna. Tänk med huvudet och sluta skriva tack.
Du får nog acceptera att svaren du får är baserade på hur otrevlig du är själv.
timpelt: Du har ett ordval och en attitiyd som är ganska provocerande och lätt kan misstolkas.
Tagga ner lite, så ska du sett att folk är trevliga här.
Ja det är en Gerbil, kvick som fan, och bits gör hon, men jag älskar henne !!!!
timpelt: Var lugn, dom vet exakt var dom är, dom hittar ut när dom vill. Vänta bara så kommer han ut, han är säkert ute när du sover. De bygger bo överallt så han tycker att det är mysigt där han är just nu så det är ingen fara. Glöm inte att de är intelligenta djur. Mina lever på natten de går fria i lägenheten, jag hör när de springer på golvet i full fart.
Låt han leva sitt liv, han mår bra o det är huvudsaken. Du gör ett bra jobb som älskar råttor.
Gammal tråd men han är ute sen länge och mår bra