Fnyser och attackerar utanför buren
Fick hem två råttor på 1.5 år i onsdags. Den ena är välidgt bekväm med att man bär honom osv. och kommer gärna ut ur buren. Den andra är lite mer svårflörtade så jag satt på golvet med buren öppen och lät honom ta sin tid. Efter ca 20 min. började han springa runt, hoppade upp på mig och verkade säker med att han kunde gå in i buren som han ville. 10 min senare så gick han runt bakom mig och började fnysa och bli lite hoppig. När jag tog ner handen hög han. Sa då till honom och satte in honom i buren. Han var då lite skrämd och pep till. Har en annan råtta som de inte fått hälsa på än kan det ha varit så att han plötsligt kände doften av den andra råttan och därför började fnysa eller gör jag något fel?
Kan fnysningar varit nysningar? Råttor "fnyser" även ut lukter, vilket är helt normalt. Små skutt och hopp rakt upp är också normalt, minns inte varför de gör så men ingen fara.
Du borde ge honom mer tid innan du "dömer" hans beteende och ev göra honom van vid din hand inne i buren, genom att hålla den inne i buren och låta honom lukta på den eller ge honom mat som han gillar från din hand. Men bitningar ska man försöka träna bort men förmodligen hände det för att han blev osäker.