Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1426 ggr
[PixelMollan]
0

Posetivt & Negativt

Hejsan!

Tänkte höra med er vad som är både posetivt och NEGATIVT med råttor. Försök berätta så mycket ni kan..vf är de värt att skaffa, vf ska man itne skaffa? m.m m.m

Är lite inne på att skaffa. Men vill först veta va de e jag ger mej in på om man säger så :P

Hur mycket kräver dom? m.m m.m

Berätta :D

Kram / Malin

JagHeterSwea
0

Vet inget negativt, men det blir ju som små hundar! (:

Däremot kräver dom mkt. Du måste ha ute dom minnst en timme om dagen och så måste du ju köpa el. göra en bra bur som råttorna kan ha kul i! .. Och buren måste göras om lte med inrednig då och då! (:, sedan måste man ju ge dom bra mat osv. .. Men det är det lätt värt! (:

Terato
0

Positivt är att de är så kontaktsökande till människor, renliga, intelligenta och såå fascinerande!

Haha, negativt är när de hittar hål i väggar och möbler och försvinner!

Negativlistan kan göras lång om man har ett dåligt djur, t.ex med dålig hälsa eller temperament. Då är det inte särskilt positivt att äga råttor.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[PixelMollan]
0

men renliga? har hört att de STINKER :P

Mamalicious
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina rådisar har aldrig luktat! Det är mest det som kommer ut som luktar och då får man ju städa.

Håller med! De är precis som hundar! :)

Stephanie
0

Jag jämför lukten lite som med "stall-lukt". I början och för ovana kan det lukta konstigt och äckligt. Men när man vant sig luktar det bara trevligt råtta! Negativa saker kan vara: Veterinärkostnader (tyvärr finns den några sjukdomar som är vanliga bland råttor, och som kräver veterinärbesök), städning (minst en gång i veckan brukar man behöva städas), skador på inredning (råttor är gnagare och man kan få ett exemplar som _verkligen_ visar det!), de lever inte så länge.

Det är de negativa sakerna jag kommer på nu… Räknar med att det kommer komma upp massor av positiva så det hoppar jag över!

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Pandae
0

Men alla djur har ju sina dofter, men de bros med på hur ventilerade rummen man har dem i med.
mina illrar luktar mest (har iller,katt,råtta o ödla). Och jag känner aldrig råttorna, känner bara illerdoften ibland, medan min pojkvän tycker att råttorna luktar och att illrarna inte luktar alls. Så de är väldigt individuellt med. Fast jag tycker att man känner inte om de luktar iom att man bor med dem, man vänjer sig ju:P.. Och nu menar jag ju inte att de stinker! ha ha:-)

[PixelMollan]
0

okej :) ja jag har häst, så inga problem om dom luktar stall :P:P om jag skaffar så måste dom stå på mitt rum. är de svårt och sova o sånt om man har dom där? har redan en hamster på mitt rum och den stör mej inte så jättemycket på nätterna, och luktar ingenting tycker jag.

Pandae
0

#7 jag tyckte faktiskt att hamstrar stör mer med sitt gnaga galler och hjulspringade så hela buren skakar. Men visst gör råttor med lite väsen…men kan man sova med hamster kan man sova med råttor i rummet, absolut:) (tycker jag iaf:)

dorkey
0

Jag sover med öronproppar ;) 6 råttor och en GP-råtta i en och samma rum. Det är omöjligt att sova annars.

[PixelMollan]
0

#8 min hamster varken gnager på gallret eller springer i hjulet så att hela buren skakar ;) det är rättså tyst faktiskt.

Pandae
0

#10 så önskar jag att mina förra hamstrar var;) ha ha:D

[PixelMollan]
0

#11 jag har min ute väldigt mycket om dagarna :) kanske därför den inte är så störig på nätterna :P

Terato
0

Jag tycker mina råtthonor luktar supergott! Som blommor! :) Helt ärligt alltså.

teratos.r8or.se

[PixelMollan]
0

Hihih okej :D

Grodan
0

Djur luktar efter hur vi matar och städar efter dem, anser jag.

Jag tycker man ska lägga ner mycket pengar på mat och bottenmaterial. Bästa bottenmaterialen idag är majskolvsströ och aspflis. Aspflis från B&K Universal är speciellt bra då det är autoklaverat och inte innehåller några smittor alls, så då kan man vara trygg om att man inte får in sånt.

Det mest negativa med råttor är deras klena hälsa. Som Eva Johansson sa en gång: det är inte frågan OM råttan blir sjuk utan NÄR…

För att få ha så friska råttor som möjligt är det alltså viktigt att mata råttor rätt och ha en så bra miljö åt dem som möjligt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[PixelMollan]
0

Jo djuren ska alltid ha de bästa anser jag!

skojvivi
0

Positivt:

* Underbara och sociala djur som man lätt fäster sig vid

* Lätta att underhålla och pyssla med. Tex agility, eller diverse tricks. Ofta räcker även en liten ommöblering i buren eller en ny inredningsdetalj.. Allt ska ju undersökas :)

* En stor fördel är även att de äter det mesta vi äter. Det gör att det inte blir särskilt komplicerat eller dyrt i matväg. Dessutom kan man vara rätt säker på att djuren verkligen får i sig allt de behöver. 

Negativt:

* Deras livslängd tyvärr.

* Folks fördomar ("skadedjur", "äckliga", "de stinker och luktar illa" etc)

* Sjukdomar.

TopasPearl
0

Mina hanar luktar då de har gått och lagt sig i toaletten, men det händer inte så ofta längre för jag har införskaffat mig en större toa till dem och av någon anledning så är den inte kul att sova i:P

Men annars tycker jag bara att buren luktar illa om de är riktiga grisar (har haft sådana rått-grisar innan:P) Honorna tycker jag luktar gott som om de har någon parfym på sig.

Fördelar: De gör en glad, de är kelna, man får mycket kärlek från dem. Och de är i princip det perfekta husdjuret.
Sköter man dem rätt så är de ju bara enormt trevliga. Jag tycker nästan att de är mer sällskapliga än hundar t ex. 

Nackdelar: Vissa kan smita ibland och då måste man leta i evigheter om de gömt sig ordentligt. Dalia brukar gömma sig under buren eller i bokhyllan och där ser man knappt henne för hon är svart och det är mörkt under buren och bokhyllan är mörk.
De lever inte länge.
De kräver mycket tid men det är också en bra sak då man helt enkelt inte kan vara utan dem:)

Men jag tycker att de positiva väger upp mot det negativa. Men saker som vetrinärskostnader och att de är tidskrävande gäller ju egentligen för alla djur. Kanske inte så tidskrävande med en självständigt katt iofs.

Ladyinred
0

Det som är dåligt för mig är att det inte finns kunniga veterinärer i närheten. Har för mig att det är 12 mil till närmsta och utan körkort är det ingen kul utflykt som tar en halv dag (om man har tur)… Så blir det akuta problem blir mina problem ännu större.

En av de positiva sakerna är att jag älskar att pyssla och som liten möblerade jag om mitt rum säkert tre gånger i veckan. Så att pyssla med och inreda burar stillar mitt behov alldeles utmärkt. Och det finns inget roligar än att gå i affärer och titta efter råttiga saker att ha i buren. Ikea är perfekt i det läget.

Terato
0

Just det, hälsan är ju negativ. Att de är å känsliga för kyla och drag och det här med att kunniga veterinärer är en bristvara.

teratos.r8or.se

Nilam
0

POSITIVT - Deras personligheter! De verkar alltid hitta på lite bus som får en att skratta högt:) Helt otroligt mysiga är de tycker jag:) Men sen finns det individer som (oftast) genom dålig avel får ett dåligt temprament.

Av egen erfarenhet så har de mycket starkare personligheter än andra smådjur (kanin, marsin, hamster). De andra har också personligheter, men råttorna är mycket tydligare med att visa det. Som en hund:)

[PixelMollan]
0

TAck för alla svar allihopa :D

Ninja
0

Många har ju räknat upp positiva och negativa saker med tamråttor, men en sak tycker jag fattas på minussidan av listan.
Råttor kräver tid! De behöver massor av aktivering och tid att springa fritt för att de ska må bra. Det är positivt för de som gillar det, däribland jag, men många kan bli negativt överraskade när de skaffat råttor och upptäcker hur mycket tid de behöver.

Grodan
0

En annan sak på negativlistan är att om råttor inte får sina behov tillfredsställda och är lite mer krävande råttor, så börjar de gärna med beteenden som inte är önskvärda ex gnagande på saker, sladdar, galler etc.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️