Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 290 ggr
tysken
0

Några frågor kring råttor

Hej, har funderat på att skaffa råtta(2), har läst en hel del kring råttor på http://r-at.net/rattfabriken/ och http://r8forum.kanske.net/ men några saker som jag inte direkt fick någon info om, som är olika för olika ägare såklart.

1. Hur gammal var du när du skaffade råtta?
2. Hur ofta badar/tvättar du dina råttor?
3. Hur ofta brukar du klippa klorna?
4. Hur mycket mat får de, utöver torrfodret? Tex om du ger dem köttbullar och pasta, hur många köttbullar/mackaroner får de?
5. Vad för typ av kabelskydd bör man köpa? Om jag köper en råtta måste den ju få springa fritt!

[edit] 6. Hur kräsna är de för oljud? Tex, väckarklockan/musik

Taci
0

1. Hmm, 12-13 nånting

2. Väldigt sällan. Bacon tvättar jag dock lite oftare än de andra, hon blir så smutsig fort. Henne var tredje månad kanske, de andra nångång ibland bara.

3. Aldrig. Då kan de inte klättra lika lätt längs mina byxben som de vill (;

4. Ingen aning. De får grönsaker, pasta o sådant varje kväll, men vet inte hur mkt. Har en skål som jag fyller upp, rätt stor, så fort dom ta så mkt dom vill ^^ Ibland finns det mat kvar, ibland inte.

5. Vet inte faktiskt. Sladdar som bara är dragna längs väggen är ju lätta att gömma. Mitt problem är alla stora kockor med sladdar som ligger bakom datorn, tv osv. Har försökt sätta för med nät runt/under möblerna så gott det går ^^

Tixy
0

1. Jag skaffade min första (då ensam, nu med två kompisar) för snart ett år sedan, alltså som 14-åring.

2. När det är varmare ute och dom har lyckats skita ner sig. Även om vi har varit ute på någon gräsmatta och "rastat".

3. När det behövs, väldigt olika mellan mina tre töser. Den äldsta behöver jag inte klippa på alls, hon håller efter själv. Dom andra två däremot, blir väl var och varannan månad.. :)

4. Mina får två gånger om dagen, och då fyller jag upp hela deras skål med allt möjligt. Gröt, grönsaker, kött, fisk, pasta.. You name it. Det dom inte äter upp kastas.

5. Jag har inga kabelskydd, dom har numera hela mitt rum att busa runt i när dom är lösa, så dom hittar på annat istället.

6. Råttor är, som dom flesta djur, väldigt anpassningsbara. Om dom vänjs vid ljudet så ignorerar dom det sen.. Åtminstone mina. ;)

TopasPearl
0

1. 16år gammal var jag.

2. När de luktar illa eller fått smuts i pälsen som de inte själva kan ta bort eller inte går att damma av såsom om de gått i något kladdigt.

3. Väldigt sällan på honorna men det är bara för det är så himmla svårt att få dem stilla och jag har inte alltid någon som kan hjälpa mig. (Ingen i min närhet har en vana att hålla i råttor)

4. Jag ger dem så de har nytt Torrfoder varje dag. Mat får de i små omgångar så det kan bli allt från 2-3gånger men det är mest för att de inte äter upp allt på en gång om jag ger för mycket och sen slängs det mesta bara. Om man räknar i köttbullar så ger jag en halv köttbulle var, men oftast ligger där en skrutt över. Makaroner älskar dem så det får de en full liten skål av för det går åt:)

5. Jag har inget kabelskydd. Mina råttor har en massa att klättra på i mitt rumm, har aldrig varit med om att de ätit sladdar i mitt rum förutom 2ggr för 2år sen!

6. Inte ett dugg. Min mobil (som jag har som väckerklocka) går i gång och de ligger och sover djupt i buren fortfarande. Men skulle aldrig fått för mig att t ex borra eller såga med elsåg i samma rum. Mobil-väckarklocka är nog det högsta de utsätts för, vilket inte stör dem alls.

EmmaG
0

**1. Hur gammal var du när du skaffade råtta?
**19 år

**2. Hur ofta badar/tvättar du dina råttor?
**När dom verkligen stinker ruttna sopor. Dvs ett par gånger om året.
Man bör inte bada oftare än en gång i månaden. Och helst bara inför utställning el. dylikt

**3. Hur ofta brukar du klippa klorna?
**Hugo & Totte aldrig då dom sköter detta själv. Men min yngsta får lätt vassa små nålklor som jag klipper då & då. När det är dags..

**4. Hur mycket mat får de, utöver torrfodret? Tex om du ger dem köttbullar och pasta, hur många köttbullar/mackaroner får de?
**En råtta bör få lika mkt färskmat varje dag, stort som deras huvud ungefär.

**5. Vad för typ av kabelskydd bör man köpa? Om jag köper en råtta måste den ju få springa fritt!
**Mina killar får inte va i rum där jag har kablar så jag kan inte råda om nåt

6. Hur kräsna är de för oljud? Tex, väckarklockan/musik 
Normala ljud som tv'n, mobilen & lite musik klarar de självklart av

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Mischa
0

Hur gammal var du?

Jag var 20 :) bättre sent än aldrig.

Hur ofta badas dom?

Såfort dom luktar för mycket :P

Hur ofta klipper du klorna?

Såfort jag orkar/kommer ihåg :) men oftast står jag ut med rivandet.

Hur mkt mat får de utöver torrfodret?

Har en separat skål för färskmaten, lägger i lite allt möjligt oavsett mängd, ofta vill dom käka i omgångar, beror också på hur många man har. 

Kabelskydd?

För det första hoppas jag du skaffar fler än en råtta, för det andra finns "spiralliknande" kabelsamlare som funkar fint att bunta ihop kablar med.

Reagerar dom på odjud?

Inte speciellt, det enda dom reagerar på är dammsugaren (den låter verkligen förjävligt)

≧◔◡◔≦

tysken
0

Tack för svaren!

Mischa , givetvis, jag funderar på att skaffa 2, och sen bygga en bur av en byrå. :)

Ninja
0

1. Jag var 13 år
2. Endast inför utställning
3. Vid behov så att det inte rivs allt för mycket när de springer omkring på en
4. Fri tillgång på Torrfoder, färskmat får de ganska mycket av.. (svårt att säga hur mycket då jag bara med ögonmått kan se vad jag tycker är lagomt)
5. Det finns kabelskydd på Claes Ohlsson och Hobbex m.m. Säkerligen andra tekninkaffärer också.
6. Mina råttor störs inte speciellt av ljud, de blir normalt inte skrämda. Men de har fortfarande känslig hörsel så jag utsätter dom inte för så väldigt höga ljud heller.

gulzebra
0

Skulle fylla 17 2 månader senare

Väldigt sällan… Bara vid behov

Varierar

4. Hur mycket mat får de, utöver torrfodret? Tex om du ger dem köttbullar och pasta, hur många köttbullar/mackaroner får de?
Oh, ingen aning… Kör på ögonmått, vilket är görsvårt att räkna ut mängd med O.o

5. Vad för typ av kabelskydd bör man köpa? Om jag köper en råtta måste den ju få springa fritt!
Ingen aning, har inget sånt själv.

Mina reagerar knappt på ljuden på mitt rum. Fast det brukar vara rätt tyst också…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Stephanie
0

Hm… 15 tror jag?
Bara inför utställning!
Har varit dålig på det förut… Nu har jag införskaffat en ny och bra nagelklippare, så nu är jag duktigare ;)
Jag gör röror till dom, och mixar maten för att de inte ska kunna plocka ut "godsakerna". Ger alltid så mycket mat att alla ska kunna äta sig mätta och att det blir över.**
**På de två sladdarna jag har i mitt rum har jag tejpat, satt på kabelskydd osv så gott det går.
*6. Hur kräsna är de för oljud? Tex, väckarklockan/musik*
Dom verkar inte vara så bekymrade över ljud som musik, prat, spring osv, men höga plötsliga ljud gillar dom inte.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Terato
0

**Hur gammal var du när du skaffade råtta?
**Har bara ägt mina i två veckor. 21 år alltså!
Vill inte bada dem i onödan pga risk för nedkylning och att de inte behöver det. Mina råttor luktar väldigt gott! Men då den ena är väldigt intresserad av vatten tänkte jag prova att låta dem bada frivilligt till sommaren!
Jag borde göra det nu. Men drar ut på det..
Jag ger i små bitar av allt. Ganska stora portioner som de inte hinner äta upp. Vill inte ha några rivaliteter kring maten. Tror att man ska tänka mer på innehållet än mängd om man är rädd för fetma. Mina får frukost och lunch.
**5. Vad för typ av kabelskydd bör man köpa? Om jag köper en råtta måste den ju få springa fritt!
**Jag har blivit rekommenderad detta:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86356
Den ena bryr sig inte ett dugg, den andra är lite nojig. Det har med personligheter att göra. Men det är bra att vänja dem lite. Brukar ha mina med mig ute i köket när jag lagar mat och donar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se