Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 1394 ggr
[Klave]
0

Karantän viktigare än ensam råtta?

Tanken är att jag ska få hem 2 hanar på 1,5 år från en vars 4 åriga hane inte accepterar dem. Själv har jag en kille på 2 år. Jag har läst lite om introduktion och karantän och såg att de helst ska vara i karantän 6 veckor och olika rum. Både jag och säljaren bor i 1:or och därmed kan jag inte göra en helt korrekt karantän. Sedan vet jag ju att det tar tid med ihopsättning också vilket skulle betyda att min kille skulle behöva bli ensam väldigt länge. Nu har han varit själv 1 vecka + 6 veckor karantän + uppskattar att det tar minst 4 veckor med introduktion. Då blir min hane alltså ensam 11 veckor. Blir det inte ännu svårare att sätta ihop då? Mina frågor är alltså 1. Är det viktigt att jag gör karantän i 6 veckor även fast jag inte kommer kunna göra det korrekt? 2 . klara min hane av att vänta ca 11 veckor ensam och kommer det bli svårare att sätta ihop dem då?

Zolah
0

det jag fått höra är att man kan skippa karantän om djuren kommer från 'samma plats'

sedan om det ska vara äkta karantän måste mab väl ha dom på en helt annan plats annars förstör du väl den genom att bara mata råttorna?

[timpelt]
0

Bara jag som tycker att karantän är idiotisk? På vilken fakta baseras den på egentligen. Hört om flera som bara sättit ut råttorna i ett rum med den nya under kontroll utan problem.

Zolah
0

jag tycker det inte är idiotiskt, MEN jag tror man måste gå mycket på gutfeeling.

Om jag tar råttor från samma uppfödare hela tiden, eller uppfödare jag vet om inte har haft problem ( massdöd pga smitta färdas rätt snabbt i råttvärlden ) så bryr jag mig inte om karantän.

Men om jag ska importera djur eller tar från en osäker källa, då tycker jag karantän är bra.

[timpelt]
0

Men om principen av karantän är att smitta inte skall spridas till andra råttor då bör ju alla råttor vara sjuka som säljs på arken te.x? För arken här har 7 olika uppfödare och dom sätter ihop råttorna.

Zolah
0

Dom behöver inte vara det, men chansen är ju mycket högre.

tötenöten
1

Väldigt få som använder sig av karantän inom råttvärlden. Men det kan vara bra att göra om råttorna flyttat mycket så de kan ha fått med sig smitta nyligen, eller om de kommer från en osäker källa. Har de bott på samma ställe länge etc så är risken så minimal för sjukdomar :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
5

Karantän räddar liv om den görs på rätt sätt. Karantän i samma hem är inte en karantän. De lever i samma luft, går för lätt att sprida saker via våra näsborrar om de varit nära, i vårat hår, under naglar. i huden om vi inte tvättar ordentligt. i kläder om vi inte byter innan. 

på ytor i hemmet om de får gå på samma golv, bord, soffa mm. via andra husdjur som hund/katt som är nära bur. 

Jag kan köra karantän hos kompis om jag känner mig osäker. Brukar aldrig släppa ihop råttor med en gång, visst händer det dock. De får mellanlanda i egen bur en bit ifrån mina först. 

Det då allt levande bär på sin bakteriekultur. Att sätta ihop två bakteriekulturer med varandra kan bli krock och ofta blir det nysningar/rossel på nått håll.

Är det en känslig individ kan det även utvecklas till mer och värre. 

Ni säger djur inte blivit sjuka efter kommit hem från zoo? känns inte som kollen är så bra på hur det ser ut där ute. 

Det är mycket sjukdomar som kommer från zoo. Nej inte varje gång. Inte alltid zoo råttan ens blir sjuk utan denne bär bara vidare och smittar andra råttor ev smådjur i hemmet som typ möss. 

Behöver inte ens få hem nått. Men vill man chansa och åka på en nit så är det upp till en. 

Zoo affärer har ofta kaniner och dessa kan skeppa med bordetella, coccodios, pastruella om jag inte mins fel. Hygienen på zoo är inte så bra.

De utländska grossisterna brukar avliva djur som uppvisar symptomer, resten skickar de ut till köpare/affärer. Dessa kan va bärare av alla möjliga saker utan att visa.

Vet en tjej för inte så jätte länge sedan som köpte via zoo, tror det var imazo som levernatör. Råttorna började bli dåliga och dö en efter en. Har för mig de kollades och hade sda. 

Men car är rätt vanligt på våra tamråttor. Liknar mykoplasma. I sin enhet är den inte så farligt och går att få bukt på. Men smittsamt och blir en råtta som fått car utbrott även smittad av nått mer är det normalt dödligt.

Men har man få råttor sedan innan och vill skaffa nya. Tar omplacering och i det hemmet som detta fall. Är 3 råttor och verkar endast varit 3 råttor undeer flera månader utan kontakt med några nya. Och dessa är friska. 

Kan inte det då anses att dessa borde va friska om de inte uppvisat några symtomer på några månader i det hemmet?

Bra uppfödare har normalt koll på hälsan hemma hos sina råttor även om alla kan missa nått som inte visas. Har man flera råttor brukar man normalt ha lite vett och va försiktig på att ta in nya hur som från okända håll. Speciellt om man har uppfödning. 

Däremot zoo är ännu steg mot osäkerhet som lite oseriösa uppfödare som inte kan mycket alls, ormmatsuppfödare etc. De avlivar ju djuren om de blir dåliga. De vet sällan varför råttan blev dålig. Dåliga djur inbringar inga pengar på att sälja, ge som mat eller kunna avlas på. De medicieras sällan, de avlivas istället. Men smittan i en flock försvinner inte för att den sjuka individen är borta. De andra är stor sanolikhet bärare men för friska för att det ska bryta ut. 

Hur som det är säkrare att hålla lite avstånd några dagar så man inte får bakterieknock. Är man osäker på vad råttorna varit i kontakt med så är det vettigt med karantän i annat hem. Jag skulle rekommendera 14 dagar. Har noll symptomer uppvisats är riskerna inte så stora att denne bär på nått som kommer spridas. Men det finns värre saker som sitter kvar i råttor längre. Så vill man va mer säker kör man 1 månad.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
0

Jag menade nu inte att dom inte kan vara smittade, men att det är mer sannolikt att dom kan ha något ( ville vara klargöra det )

[timpelt]
0

Rent tekniskt bör inte karantän funka. Säg att du har råttan hemma hos någon annan detta skulle betyda att du måste klä av dig innan du går in i samma hus som dina husdjur ocj duscha för annars kan det finnas med och vem lägger ner den tiden? Finns det någon källa att djur kan smittas via luften?

zickan
2

#9 Visst finns det källa. Bara söka upp så kanske du lär dig lite samtidigt. 
Mariotet av bakterier smittas via kontakt, några via luft. Mariotet av virus är lufturet. Är väldigt känd fakta inom alla arter. För det är så de är uppbyggda. 
En del kontakt smittor är mer avancerade och kräver kontakt med blod/öppna sår, saliv, avföring. Du skulle kunna ringa en läkare rakt av och fråga om hur virus och bakterier fungerar om du inte orkar kolla upp artiklar eller söka mer specifikt på råttor. Du kan även kolla på hur hundsjukdomar som kennelhostan smittar. Då råttor kan få en modell av kennelhostan via smittad hund som då kallas bordetella. 

Jag brukar normalt inte besöka karantän hemmet under tiden. Sda/corona osv sitter normalt kvar hos bäraren i kläder, hud etc under 4 timmar. Ev mer. 
Är det en risk är det alltid skönast bara sätta hos en som inte har råttor och inte besöka. För att va helt säker. 
Och får man in nått är det bara sätta sig själv i karantän. Antingen med alla råttor kvar i hemmet och mins jag inte fel. Så bör man räkna med att varje enskild råtta i hemmet skall beräknas ha 7 dagars karantän. Aldrig under 14 dagar även om man har bara 1 råtta i karantän. Efter 14 dagar utan minsta symptom brukar det normalt sett va lugnt. MEN det behöver inte betyda att det är lugnt. Så försiktighet räddar liv om det väl handlar om nått.
Så har man t.ex 20 råttor och haft nått utbrott. Så bör man antingen sitta 20*7 =140 dagar i karantän gärna mer. 
Då sjuk råtta nr 1 kan smitta råtta nr 2, råtta nr 1 blir frisk men fått skydd för att smittas igen, Men nr 2 smittar nr 3 och nr 4. Så ha en kort karantän kan göra att det bryter ut snart igen eller ännu värre, smittar ner andras råttor. 

Men har man möjligheten att utnyttja snälla vänner, släktingar. Så kan man placera ut nu t.ex 20 råttor i många olika hem. Så det kanske är 5 råttor i ett hem. Och det i sig minskar givetvis tiden som smittan kan spridas mellan dessa individer om individerna i sig minskas ner. Och karantän tiden kan normalt minskas ner.

Jag måste fusk kolla på tider osv som är rekommenderat. Jag har helt för mig det är som skrivet ovan. I de gamla sda/cor/car trådarna när det var nära på en hemsk epidemi i sv. Så dyker mycket bra information upp. Mesta taget från sidor som ratbehaviour, ratguide, sva osv.

komigentammie
0

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

[Klave]
0

Är det helt meningslöst att ha karantän då eftersom de kommer vara i samma rum?

komigentammie
0

Det finns sjukdomar som är luftburna så samma hem överhuvudtaget kan vara jobbigt! 🤔

[timpelt]
0

Jag är mycket väl medveten om kennel hosta då mina föräldrar har en kennel. Men aldrig har jag hört om hundar som satt i karantän eller andra djur dina argument lutar mer mot paranoia. Kennelhostan kan dom få om så dom bara träffar en hund och den smittar via luften tänk då vad en hundutställning eller råttutställning kan göra. Råttor kan få sjukdomar av dina hundar, andra djur och andra råttor som du träffar likväl som helt nya råttor dom träffar. Så dom kan få det lika enkelt från båda hållen.

Zakaraa
1

#12 Hålls de i samma rum är det inte en karantän. Karantän är att de hålls isolerade, bäst av allt i ett helt annat hushåll, utan utomstående råttor för att undvika eventuella smittor.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

komigentammie
0

Detta handlar nog mer om inställning "better safe than sorry" sen är det upp till var & en. Det är ju den personens råttor som blir lidande, inte någon annans.. 

Sen är råttor flockdjur så man skulle kunna säga att inställningen "man är inte starkare än svagaste länken" är en bra beskrivning. Råttor visar sig gärna inte svaga/sjuka. (förkylning, haltning  osv. är inte direkt någon man kan dölja')

zickan
1

Karantän betyder isolering. Med isolering menas hålla ett eller flera djur som kan bära på smitta, på en isolerad yta från andra djur så andra djur kan smittas. 

Mest vanligt med importer från andra länder, speciellt utanför eu. Vanligt med karantän när man anar djuret kan bära på något. Vilket inte är så vanligt på tamråttor. Mindre vanligt på hund så där är det mer vanligt med karantän om man märker av att djuret är sjukt/dåligt. 
Då som först kör man karantän på det djuret, är det nått värre sätts hela hemmet i karantän. Dvs isolering från att kunna sprida smittan vidare.
Har man valp kull och är en vettig uppfödare håller man en viss karantän(isolering) under första tiden man har valparna.
Man tillåter inte direkt att intresserade kommer inspringandes hur som första tiden, tar med sina hundar som de lämnar i annat rum under besöket. Det för dessa kan dra in smittor. Hundvalpar är känsligare under en viss period i livet. Vet inte när deras immunförsvar är mer fungerande. 
Men  känner flera uppfödare som nekar de flesta besökare i början när valparna är rätt små. Just för de vet om riskerna och tar den inte.

zickan
2

Lite allmänkunskap jag trode alla kunde om hur man kan bli smittad. Detta är nått som gäller människor, hundar, katter, råttor, möss, grisar, kor och fortsatt så. Känner personligen inte till en enda art som inte smittas på alla dessa sätt. Kanske finns, där har jag ingen koll. 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Smitta

zickan
1

http://www.merckvetmanual.com/pethealth/exotic_pets/rats/disorders_and_diseases_of_rats.html
orkar inte läsa, men nånstanns på denna lista lär det finnas en del bakterier/virus man kan få på olika sätt som luft, kontakt. Eller bara in andas dammpartiklar som bär bakterien.

zickan
1

Lite om karantän om man är för lat för att söka själv. Olika synpunkter och perspektiv. Men ändå väldigt lika. 
http://ratguide.com/health/basics/quarantine.php
http://www.mifancyrat.org/Quarantine.htm
http://www.neratsociety.co.uk/articles/quarantine.shtml
http://www.nfrs.org/quarantine.html
http://ezinearticles.com/?The-Importance-Of-Quarantine-In-Good-Rat-Care-And-Rat-Health-For-Your-Pet-Rats&id=1012282

Bästa texterna brukar dock finnas samlade i böcker som kostar en hel del. Jag har lagt pengar på sånt. Så mycket jag läst kan jag inte direkt länka till eller bevisa. 
Men mariotet är enkelt kolla upp själv. Tar bara tid att leta därför man inte alltid orkar komma med källor. Men är nån intresserad är det som sagt 2000 talet. Bara leta lite själv så finner man. 
Denna boken kan man glutta lite i. https://books.google.se/books?id=zJWgc-QBIUYC&pg=PA441&lpg=PA441&dq=Quarantine+rat&source=bl&ots=FZ4amclzgM&sig=myJ8tVT_lAN-v8_bv0sO7yg4cCk&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwjN9q7U8-bLAhXkk3IKHX52BIY4FBDoAQgqMAI#v=onepage&q=Quarantine%20rat&f=false

Detta är en bok jag har stående hemma. Först nu jag ens ser att den finns att läsa online. Köpte min, vilket nu känns rätt dumt att man inte kollade upp om den gick att läsa online. Oftast brukar de inte ligga öppet mer än några få delar av böckerna. 
http://www.nap.edu/read/1429/chapter/1

[timpelt]
0

3 veckor brukar vara standard hos hundvalpar. Men problemet med kennel hosta är att det smittar som en löpeld. Det går inte att hålla en hel kennel i karantän och ännu mindre mamman vilket betyder att valpar får det och ofta dör.

zickan
2

#21 inte så svårt att försöka hålla en bra karantän med kennel heller. 
Låter inte hundarna träffa andra hundar som inte finns i hemmet. Inte tar in för mycket besökare. En del tar inte in besökare alls första tiden som sagt.
Försöker undvika att rasta på de mest hundtäta områdena. Tillåter inte att hundar hälsar utomhus. Och uppvisar nån hund sjukdoms symptomer så isolerar man den hunden ifrån alla andra. 
Ungefär samma principer som med råttor. Men råttor behöver inte gå ut. De är enklare hålla i karantän på lite högre nivå. 
Frågan är mer hur intresserad ägaren är att lösa karantän, hur mycket man bryr sig och hur mycket man vågar riskera.

[timpelt]
0

Du får nog öppna boken igen och slå upp när och hur lång tid det kan ta innan kennelhostan uppvisas innan du yttrar dig något mer om hundar. För du verkar inte ha en aning om hur en kennel funkar.

zickan
2

#23 vet mycket väl och det är inte lika hos alla där heller. 
Men det jag skrev är inte hur det ÄR hos ALLA hunduppfödare. Jag beskrev hur en karantän/isolering bör hållas när man föder upp hundar om man skall ha en karantän och bryr sig. Som de uppfödare jag umgås och känner gör. Nu inte eran dock verkar det som. 

Hur som tråden bör handla om råttor. Hund var bara ett exempel, samma som katt/häst för att få dig förstå vikten av karantän.