Vad äter era råttor dagligen?
Hej!
jag är lite nyfiken bara på vad era råttor brukar äta varje dag?
Hur mycket ger ni dem per måltid ungefär?`Tips på frukost förutom gröt, välling? Är det bra att ge fil och mejeriprodukter? Hur mycket är lagom isåfall? Kan de äta kvarg?
De flesta djur är känsliga mot laktos men det brukar gå bra med lite då och då. Ger man för mycket laktos märker man det ofta på att dom blir lösa i magen (precis som människor). Själv brukar jag ge fröknäckebröd, majs- eller med bovete flingor med lite laktosfri mjölk, rå äggula (endast gulan) när de väl får de en handfull (till 2 råttor) annars brukar de bara gå smaka lite på frukosten och lunchen och sen få ett stort mål vid middag.
dom har ett basfoder (torrt) som finns hela tiden… till frukost kan dom få lite gröt, kokt ägg med skalet på, .. lunch får dom t.ex lite frukt o grönt, och middag kan de bli t.ex blodpudding, ägg, skinka osv…. mängden jag häller upp till de 4 honorna är ca 1,5 dl på frukost o lunchen då dom knappt äter något då.. men till middag häller jag upp ca 3 dl. och då finns de alltid kvar en del tills iaf sen kväll.
hanarna som e 3st får samma mängd på frukost o lunch och de äts ganska bra där, middagen häller jag upp ca 2 dl till dom och de finns hela kvällen.
Kärlek till djur kan aldrig multipliceras för många gånger <3
Mina råttor har Torrfoder dagligen. Lagad mat, grönsaker, gröt osv ges bara några gånger veckan. Ibland mindre, ibland mer.
Försöker ha ett bra närings och variations innehåll på torrfodret så det täcker upp det största behovet. Mina äldre och unga råttor får oftast mer varje dag. De behöver mer. Sedan är det olika på perioder vad mina andra råttor får. Vad de behöver. Hur aktiva dom är. Hur de ser ut i hull. Vad de har för hälsa.
Råttungar/mor och äldre/sjuka som har svårt att ta upp näring eller behöver extra. Kan få 1-4 gånger dagen. Har ingen koll på mängden. Ger efter vad jag tror de kommer äta upp innan det blir dåligt efter några timmar. En liten hamstermatskål inte helt full för 2-3 råttor beroende på deras storlek.
Man lär sig efter man haft råttor ett tag på ungefär hur mycket de äter upp. Och äter de inte upp får man ta ut skålen efter nån timme så den inte blir för dålig.
Förr när det var mer påtryck att ge färskmat dagligen så var det nån kunnig ägare som tipsade om att 1 kub per råtta/dag var rätt bra portion för normalstor.
Kub(plastbehållare för is, många körde på förr till matrester att frysa in för enklare portionering)
Som många säger så kräver inte råttor äta mjukmat varje dag. Många löper stor risk för övervikt och känsliga kan även börja barbera sig, tugga galler, botten mm.
Torrfoder, speciellt variation och bra innehåll. Ger vad som behövs. Bästa är att inte fylla på varje dag där heller. Då råttor ofta äter upp det som är gott först. Finns det kvar men urplockat är det bäst låta det gå en eller två dagar till så de måste även äta den delen de inte tycker är lika god.
Torrfoder är även stimulerande. Hårda bitar tar längre tid att äta och gör att de förbränner både energi som får underhållning av psyke och tänder. Även om de nu kan underhålla tänder själv mot många andra gnagare.
Följt några som haft stora problem med barbering och gallertuggande. Mycket testades utan direkt verkan. Då mariotet av hemmen gav mycket färskmat och torrfodret inte innehöll så mycket hårda bitar. Nu var råttorna även lite på vippen mot övervikt och en var överviktig.
Gavs tips om att inte ge färskmat varje dag. Tillägga lite mer hårda delar i torrfodret för att stimulera. Men inte bara ge hårt.
Flesta som tuggade galler/botten blev mer harmoniska. En hona slutade aldrig med det beteendet och testade lite andra saker som hjälpte mer (satte upp träpinnar på de ställen hon oftast tuggade och minskade utevistelsen från buren).
Råttan som hade barberat hela frambenet var känslig. Mins jag inte fel slutade ägaren att ge färskfoder helt under några dagar. Innan hon fick smaka nån dag hit och dit men inte varje. Fick även hela nötter med skal.
Det hjälpte till stor del. Återkom i vågor när det skedde saker, som burmedlem avled etc.
Vet att man under ett par år sagt att råttor skall ha färskmat varje dag, annars är man djurplågare typ. Vill bara bryta den trenden och uppmuntra att gå efter sina egna råttors behov istället.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.