Råttor iFokus

Råttor

Etikett: kostrelaterat
Läst 5863 ggr
Terato
0

Harlan Teklad - Nu har jag provat

Nu har jag provat mitt foder i ett par månader och är redo att ge en liten sammanställning.

Jag ger Harlan Teklad, proffsfoder som jag beställer från USA. Lika väl anpassat för råttornas behov som ett riktigt bra hundfoder för sin ras/ålder. Ger man detta behöver man bara komplettera med färska grönsaker varje dag då råttor behöver hålla "systemet igång".

Jag blandar dock ut mitt med musliblandningen och ger fortfarande en del varierad färskmat men egentligen ska man alltså inte behöva det.

I USA är det här stort bland råttägare, många av dem som rekommenderar detta är väldigt duktiga och pålästa vad det gäller råttors föda. Jag har dessutom jämfört näringsnivåerna med en lista från lab som jag har och de stämmer väldigt bra.

Finns i flera varianter för att anpassa till råttans ålder mm. Jag brukar ha en påse för allmänbehovet och en påse för växande. Det är rätt stora pellets så jag brukar bara sticka åt mina växande en sån, supersmidigt. 

Jag kommer försöka sprida min entusiasm för det här så att andra råttägare vill prova det och försöka påverka svenska företag att börja ta hem det.

Som jag beställer nu kostar det 57kr/kg inkl. frakt, det tycker jag är billigt för ett allsidigt Torrfoder! Men det är färskvara (2-3 mån) så man kan inte beställa hem för mycket åt gången. I frys håller det dock ett halvår. Jag beställer 7kg åt gången, kostar mig ca 200kr+ frakt 200.

Det är svårt att mata råttor. Därför rekommenderar jag det här.

Jag har så bra erfarenhet av det, fick ner vikten på min tjocka hane sen jag började och fick samtidigt upp vikten på min lilla tunna. Det här beror dels på att min stora hane får i sig det han behöver via ett block och kan inte sitta vid matskålen och plocka ut det han vill ha. Med min lilla hane tror jag att det påverkar att han får i sig allt han behöver, det underlättar muskelbyggande och därmed viktuppgång.  

Mina bebisar som låg efter mycket i början fick igång tillväxten jättebra sen de började äta det här fodret.

Men mest av allt upplever jag det som att alla mina råttor har mer ork och energi sen de började få det. Mina slappsäckar till hanar brukar inte orka vara ute mer än en kvart åt gången, nu brukar de röra sig i en två timmar ungefär.

Det är inte många råttägare idag som är kompetenta att sammanställa en god kost till sina råttor enbart genom att "plocka lite här och där". Även jag känner att det är svårt, mest att liksom ha allt hemma. Och jag vet att det är många här inne som har sämre koll än mig på maten och skulle uppskatta ett foder där allt ingår. Min erfarenhet är att de flesta nya råttägare som ger zoofoder har tunna, undernärda råttor. Sen kommer de hit, får rådet att börja mata själva och poff så har de överviktiga råttor istället. Ingetdera är ett särskilt bra alternativ..

Vår inställning "mata själva" kommer från att vi inte har något välanpassat foder till råttor i Sverige och utifrån den bilden är det BRA att vi sprider de attityerna. De få lab-blocken vi har är undermåliga, ofräscha i affärerna och alltså näringsfattiga. Det finns några försök till att göra bra foder men där saknas fullständiga näringslistor och det brukar inte stå något bäst-före-datum, vilket avskräcker mig då jag vet hur viktigt det är att ett foder är färskt! Då är det mycket bättre att ge en hemmablandning.

Men nu börjar det komma fler och fler alternativ, jag har sökt en del men föll för det här märket då det finns i så många variationer.

Jag har mött en del skepsis när jag presenterat pellets som bra foder för råttorna. Men försök komma ihåg varför våra attityder ser ut som de gör. Jämför med hur kostattityderna ser ut kring hundar och katter, där är det självklart att man köper ett bra Torrfoder.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

busigdemon
0

Låter ju galet spännade!

Är ju som du säger svårt att fodra råttor, först ska man lyckas med rätt sammansättning o sen ska inte de dominanta få allt det goda feta.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Terato
0

"..o sen ska inte de dominanta få allt det goda feta."

Det är faktiskt en väldigt viktig aspekt!

Ja, jag tror det här kan hjälpa många råttägare! För närvarande köper jag det här: The Rat Shop - USPS Flatpack

I ovanstående paket får man alltså tre påsar 5ib (2,3 kg ungefär) som man specificerar i rutan när man handlar. Jag brukar beställa:

2 bags 5Ibs 2014 (allmänbehovet)
1 bag 5Ibs 2018 (dräktiga/digivande/växande)

Detta kostar mig som sagt ca 180-200 kronor beroende på kursen och sedan pålägg 200 kronor frakt. Det blir ca 400 kronor för 7 kg/ en kostnad på ca 57 kr/kg.

teratos.r8or.se

Magda
0

mkt spännande!

hur länge räcker det med 7kg för dig och hur många råttor har du?

funderar på att prova att ha och blanda i musliblandningen men har ju inte så många råttor så det kanske blir överkurs att köpa 7kg Skrattande

Terato
0

Jag fick mitt den 20 Nov och det tog slut typ nu, alltså 20 Feb. Det är 3 månader.

Jag har under perioden haft 4 vuxna hanar och 5 vuxna honor, samt att jag har haft en kull på 9 bebisar som har ätit väldigt mycket varav jag sparade 2 honor och 3 st av hanarna stannade ganska länge, de två sista var väl 11 veckor när de flyttade tror jag. Så det är lite svårt att säga hur många råttor jag har haft under perioden eftersom det har varierat! :P Dessutom har jag gett bort lite foder till köpare när jag har kommit ihåg.

Men jag har beställt hem en till påse nu och har inte samma ut- och ingång på djur nu så när den är slut kan jag kanske ge ett bättre svar på hur länge en påse räcker.

teratos.r8or.se

busigdemon
0

OK, så som jag förstår det så köper ni samma foder, men från olika ställen.

Antingen från tillverkaren direkt eller från distrubuitör.

Undrar precis som magda hur mkt som går åt i snitt per djur, då som sagt att skicket (=fräscheten) är mkt viktig när det gäller foder oxå.

Sen de olika beteckningarna

2014 (allmänbehovet)

2018 (dräktiga/digivande/växande)

8604

2019

2020

Står för? Dvs innehåller, är menade för sorts djur? De första två har jag ju redan fått reda på men övriga? Hur mkt skall/bör man blanda i utav "växande" i det "allmänna" om man har en blandad flock?

Terato
0

Nä, det är bara jag som köper det! :P Och jag köper från en onlinebutik.

Jag har dålig koll på de övriga sorterna, den största skillnaden tycks vara protein-innehållet.

Jag har enbart kollat upp 2014 och 2018, det är också de sorterna som man huvudsakligen använder till råttor i USA.

Har man enbart unga, växande så kan man köra 2018.

Har man blandade åldrar kör man 2014 och sticker åt de växande råttorna ett block 2018 om dagen ungefär.

teratos.r8or.se

busigdemon
0

Haha, tänk så lite man igentligen läser när man blir till sig Tungan ute

Ok, ett block om dagen är ju inte mkt. Har ju bara en unghane. Kanske lika gärna kan ge honom lite extra råprotein istället. och bara köra på 2014?

Hur stora är påsarna? I massa alltså, inte i vikt för den vet vi ju redan. Tänkte om man ska beställa o sen lägga i frysen?

Magda
0

#0 hur gör du när du beställer egentligen? jag får inte till det riktigt..  kontaktar du dem med mail eller beställer du direkt från hemsidan? för när jag lagt varor i korgen som väger ca 3-4 kg så säger det att det ska kosta 125dollar att skicka med fedex och där är inga andra alternativ, det känns inte riktigt som att jag gjort allt rätt här om man jämför med ditt pris ;)

Magda
0

var lite sugen på att beställa annat än mat med.. men det kanske är därför det blir så dyrt?

Terato
0

#7 Ja, allmänbehovet ska ju täcka alla råttornas behov så att man bara ska behöva komplettera för de växande etc.

Påsarna på 2,3 kg är ca 30x20cm i storlek kanske.

#8 Jag väljer det paketet jag visade ovan, UPS Flatpack, trycker på "Add to Cart", trycker på "Checkout", loggar in (eller registrerar), skriver in adress och väljer betalsätt och under "Comments" skriver jag in:

2 bags 5Ibs 2014
1 bag 5Ibs 2018

(Här kan man givetvis kombinera som man vill men det ska sammanlagt bli 15Ibs av Harlans foder. De har även helt andra Flatpackerbjudanden men på det här fick man mest för pengarna).

Efter att man betalat så tar det någon dag innan man får ett fraktförslag, som ligger på 170- 200 kronor som de vill att man betalar via paypal så jag har gjort så båda gångerna, det är enkelt.

Sen efter ett par dagar kommer fodret till dörren och är man inte hemma får man hämta det på posten. 

Flatpacken är gjorda för att det ska vara en viss vikt och storlek på paketet och jag tror inte det går att beställa fler saker då, tyvärr. Du kan ju maila henne och fråga om du undrar men jag antar att Flatpacken är det enda alternativet för att beställa hit till en rimlig fraktkostnad.

teratos.r8or.se

mikeiko
0

Wow! Det här låter helt utomordentligt! Hur många är vi inte som har problem med tjockisråttor som bara plockar ut godbitar? Men att kunna ge ett Torrfoder som är både viktnedgång för tjockisar och viktuppgång och muskler för småttingar! Åh!

Kollade runt lite på Harlans hemsida, tycker vi ska maila till rms.nordic@harlan.com och berätta för dem att vi är ett land med stort behov av vettigt Torrfoder, och att vi är måååånga som lääänge letat! De borde ju vara intresserade av att distrubera sina produkter så länge det finns en marknad menar jag, och det gör det definitivt. De borde ju kunna sälja via en kedja som typ Djurmagazinet eller nåt, så att det också blir en nation wide spridning av deras produkt.

Terato
0

Ja, men eller hur!

Man kan ju kanske kontakta Djurkompaniet också?

Men det är nog bra att vi visar att det finns många som använder fodret först, har en kompis som jobbar på Djurkompaniet som säger att det är väldigt svårt, det här med att skaffa in grejer. Det gäller att man kan visa att det finns en efterfrågan.

Jag tänkte kampanja lite här genom att sprida mitt engagemang och hjälpa till om folk vill prova mindre mängder och så. Men funderar även på att höra med exempelvis SRS om de kan tänka sig låta mig sälja provpåsar på deras utställningar. Det bästa vore ju om man kunde ragga till sig en sponsorpåse från Harlan så att inkomsterna kan gå direkt till föreningen.

Det här är bara funderingar som jag har haft, vill inte kontakta SRS och föreslå det förrän jag vet att jag kan följa upp det, så att säga, skolan tar väldigt mkt tid av mig. Men det är något som jag skulle vilja göra, om man säger så.

Om någon annan har mer tid än mig så är det såklart bara att köra på. Men en fördel är väl förstås om man har provat fodret själv först och kan argumentera för det, så att säga.

teratos.r8or.se

mikeiko
0

Jag skulle definitivt köpa, men det här med 200 spänn i frakt känns ju lagom kul… Man kan ju göra en namninsamling, och sprida här på RiF och facebook. Dock vill inte jag stå som arrangör, då jag inte tycker det känns ok att göra reklam för en produkt när jag samtidigt är mod här :)

Men skriver under gör jag hemsk gärna! Om vi kommer upp i x antal hundra är det definitivt värt att vidarebefodra listan till större kedjor med importmöjligheter, och till Harlan förstås, för att öppna upp för en marknad här i Sverige.

Låter också toppen att kolla med SRS!

sara7012
0

En fundering bara, kan man inte gå ihop och beställa så kan man dela på frakten. Jag vet inte om de blir billigare så?

Kan ju vara en bra början iaf. Om fler får prova fodret och tycker om de kommer ju efterfrågan att öka.

Men som sagt jag vet inte alls hur de fungerar i praktiken och de kanske inte ens blir billigare i slutänden =)

mikeiko
0

Såg ut som om de tar betalt i vikt på frakten, så då bör det inte bli billigare…

Terato
0

Om tre personer går ihop kan man betala en 140 kronor var och få en var sin 5Ibs (2,3 kg) påse, absolut. Men då bör ju folk bo nära varann.

Men det går alltså inte att beställa mer än 3 st 2,3 kg-påsar i taget och dela och tro att man kommer undan billigare med frakten för så fort vikten överstiger den angivna i flatpacken skjuter frakten iväg rejält, då snackar vi runt 1000 kronor frakt. 

Det är UPS Flatpack som gäller om det ska vara lönsamt att frakta hit det, då är de packade på ett visst sätt och har en viss vikt för att man ska slippa tullkostnader etc.

teratos.r8or.se

Lamina
0

Funderar på att beställa och prova eftersom just kosten är nånting jag verkligen inte klarar av när det gäller mina råttor. Men har en undran, hur lång tid tar det för maten att komma hit..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Terato
0

Ja, jag tycker det är skönt för samvetet att ha det.

Brukar ta nån vecka, typ!

teratos.r8or.se

Lamina
0

Funderar på en anna sak också. Du skriver att det har räckt i ungefär 3 månader med ett varierande antal råttor, tror att det skulle gå att jämföra med mina 11 små matvrak ungefär. Men du blandar ut det med müsli? Hur mycket müsli blandar du i då? Tänkte mest så jag kan göra ett antagande om hur länge det skulle räcka utan müsli…

Iofs spelar det ingen roll, räcker det en månad är jag nöjd. Müsliblandningen jag brukar köpa nu gick på runt 300kr/månad för mina 6 honor, har inte vågat räkna på vad det kommer kosta nu när pojkarna flyttat in… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Terato
0

Skitsvårt att svara på. Till kullen och mamman gav jag enbart Harlan upp tills ungarna var en 6-7 veckor, sen började jag blanda ut med muslin av snålhet. Jag tror inte du kan jämföra med mig riktigt. Men du gör absolut slut på det under ett halvår om man säger så. Jag skulle gissa på en fyra månader.

teratos.r8or.se

Magda
0

nu har jag mailat till foderbilen och frågat om de inte kan tänka sig att ta hem detta fodret iallafall på prov.. om dom gör det så hoppas jag att många handlar så att de ser att det är lönsamt att ta hem bra mat till råttor..  Flört

Magda
0

fick svar direkt Förvånad

skriver in deras svar här nedan:

Hej Magdalena

Tack för ditt mail och förslag!

Änsålänge är vi inte så stora på smådjursavdelningen, men vi ska försöka utöka vårt sortiment även där. Vi är därför tacksamma för tips! Jag kan inte lova att vi kan ta in detta foder och inte heller någon tidplan på när vi isåfall skulle kunna göra det, men jag har noterat ditt intresse och kommer att undersöka möjligheterna!

Önskar dig en trevlig dag.

mvh/Åsa

-------------

så det var ju iaf ett trevligt och snabbt svar.. man kan ju alltid hoppas att de bestämmer sig för att ta hem det!

Terato
0

Spännande! :D

Vore ju underbart om de kunde ta hem!

teratos.r8or.se

alexfifan
0

Mm, måste prova! Borde bli billigare i längden än att fixa ordentlig varierad färskmat med diverse innehåll varje dag. :P

you can't face the problem, if the problem is your face……

wintermynta
0

Mycket intressant men jag undrar bara en sak. Det står att det innehåller: soybean oil (soja böns olja) . Är det bara en liten mängd?
För för mycket baljväxt är ju inte bra att ge och ökar benägenheten för juvertumörer hos honor.
Skulle defenetivt kunna tänka mig att beställa och prova. Men har du märkt några förändringar på dina honor?

Terato
0

Det står så här på deras data sheet:

http://www.harlan.com/download.axd/49902ebc8c944e36ab5f776a8e36767c.pdf?d=RMS1008-US-EN-01-PS-05_TekladGlobalDiets

Att sojabönsolja inte innehåller phytostrogens, som andra sojaprodukter gör och då ska det alltså inte vara cancerframkallande. 2014 (allmän) innehåller inga sojaprodukter utöver sojabönsolja.

2018 innehåller dock soja meal, men det är ju inte meningen att de ska äta det hela livet utan den är anpassad för dräktiga/digivande/växande. Det finns ju lite olika sorter så att man kan anpassa lite efter vilka ingredienser och mängder man vill ha.

Jag har ju bara provat det här ett par månader och det är väl inte riktigt vetenskapligt korrekt att jag ska uttala mig om hur det påverkat tumörutveckling på mina råttor. Men kött är ju också en stor cancerbov och har man ett bra grundfoder kan man ju dra ner på köttet så frågan är om man inte borde dra ner cancerutvecklingen med blocksen. De är ju ändå utvecklade för lab och där vill man ju undvika så många ämnen som möjligt som kan tänkas påverka någon parameter.

teratos.r8or.se

Lamina
0

Känner mig mer än lovligt oroad just nu. Beställde hem ett paket från The Rat Shop i Lördags. I Måndags fick jag ett mail att jag skulle betala frakt, så jag gjorde det också. I går eftermiddag började jag fundera på varför mitt paket fortfarande inte blivit skickat, så jag skrev ett mail till dom och frågade. Har fortfarande inte fått svar… -.-

Vad gör jag om det inte kommer någon mat? Obestämd

//Lamina

MoaL
0

Åh, skulle gärna prova ge detta - men jag önskar att det kunde komma hit till Sverige, annars får jag beställa från USA hela tiden (16 råttor). ^^

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Terato
0

#27 Betalade du via paypal? För i så fall ska det komma en bekräftelse därifån.

För övrigt så brukar det ta ett par dagar innan det kommer.

teratos.r8or.se

Lamina
0

Ja, jag har betalat via paypal och fått en bekräftelse därifrån. Men orderna står fortfarande som "pending" på The rat Shop. Obestämd

//Lamina

busigdemon
0

Hur har det gått för dig Lamina?

La min beställning idag, har oxå betalat via paypal, men inte betalt nån frakt (?).

Kommer den sen?

Denna kommentar har tagits bort.
Lamina
0

Jag fick ett mail idag där dom bad om ursäkt att det dröjt och sa att dom skulle skicka paketet i morgon. Får väl hoppas på det, hade räknat med att maten skulle vara här vid dethär laget, så det börjar bli lite akut nu -.-

Jag fick ett mail där dom sa att jag skulle betala $35 i frakt till deras mailadress, så det lär väl du få också antar jag. Men det verkar som att dom har fullt upp just nu, så det kan dröja.

//Lamina

Lamina
0

Nu fick jag ett mail om att det var skickat! Bara 10 dagar efter att jag beställde det, men man ska väl inte klaga. ;)

//Lamina

Lamina
0

2 och en halv vecka tog det, men nu är maten här iaf. Nu får vi se om den är så bra som du säger, Terato. Glad

//Lamina

Terato
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, det var lång tid, tycker jag!

Ja, haha, alltså, nu ska vi väl kanske inte ha förhoppningarna flera ljusår bort. :P Men kan ju vara skönt att ha på sitt samvete att råttorna får i sig ett foder som är balanserat av experter.

teratos.r8or.se

Lamina
0

Jag kommer fortsätta ge dom färskmat, frukt och grönsaker regelbundet, men mest för variationens skull. Kan tänka mig att det blir väldigt tråkigt i längden att bara äta pellets. Tungan ute

//Lamina

Terato
0

Ja, jag resonerar lika!

Dessutom rekommenderas det att man fortsätter att ge åtminstone grönt, dels för ämnesomsättningens skull.

teratos.r8or.se

Lamina
0

Puttar upp tråden litegrann då jag just ska till att beställa igen och tycker att dethär fodret verkligen är att rekomendera. FlörtOskyldig

//Lamina

[Morrhår]
0

Vad kul att se att folk här har så bra erfarenheter av Teklad-fodret. Jag har, i väntan på att bli råttägare, läst på så mycket jag har kunnat och kom fram till att det verkade som ett bra alternativ, men blev lite tveksam när jag inte såg att någon faktiskt använde det. Vill ju ha det bästa till mina framtida råttor!

Ett par frågor: har Lamina (eller någon annan) lyckats få kontakt med The Rat Shop det senaste? Jag mailade för någon vecka sedan för att höra om frakt (innan jag hittade den här tråden) och har inte fått något svar än – hoppas de bara är upptagna.

Vad har ni för erfarenheter av hållbarhet? Jag såg att Terato skrev 2–3 månader, Harlans FAQ säger 6 månader och på amerikanska råttforum får jag intrycket att många fryser och använder i upp till ett år.

Lamina
0

#41 Nej, jag har inte haft kontakt med dom sen jag senast beställde. Skulle gissa på att dom är väldigt upptagna eftersom dom håller på att öppna sin första riktiga butik.

Jag fick hem mitt foder i mitten Mars, och det hade ett bäst före datum i slutet av Juli nånting. Jag antar att det har legat ett tag hos The Rat Shop också, så 6 månader stämmer nog bra. Men att det ska gå bra att frysa in och använda längre har jag för mig att jag läst på deras hemsida…

//Lamina

junilla
0

Fodret går att frysa in och håller då upp till 1år Glad i kyl runt 6 månader, själv har jag fryst in en del.

busigdemon
0

Har lagt en påse i frysen, i min frys tar det upp knappt en fjärdedels låda. Mina har efter säkert 1½ månad på bandad kost (=müsli och harland) nu fått slut på müslin och tillsynes så gillar dem det här fodret, tkr om att knycka ett block som kuta iväg. Och har börjat få lite mer OK hull på mina tjockisar, ungdjuren växer på som de ska.

Ger dock mina blötmat också, känns snålt att sluta med det trotts att man SKA kunna fodra bara med detta. Men de tycker ju om sina blötmål och lite variation är ju alltid trevligt verkar det som.

Kommer helt klart att beställa igen när det närmar sig.

Lamina
0

#41 beställde mitt foder i Söndags. I Måndags kväll fick jag mail om fraktkostnad som jag betalade in i Tisdags. I Onsdags (eller igår, vet inte riktigt när) skickades mitt paket. Så dom har nog helt missat ditt mail helt enkelt, för jag tycker jag få snabb respons. ^.^

//Lamina

r8ttanz
0

behövar man bara ge färska grönsaker inte typ pasta kött och sådanna saker är det som färskfoder??

[Morrhår]
0

#46 De svarade så småningom och mitt paket har skickats nu också, så jag kan inte klaga. Skall bli kul att se hur råttorna gillar det.

busigdemon
0

Det ska vara ett fullfoder. Dvs att man inte behöver ge nått annat bortsett ifrån vatten.

Men som råttägare så skämmer jag iaf bort mina om man jämnaför med vad "folk" tycker. Så mina får detta fullfoder (fri tillgång) och sedan får se nån frukt eller grönsak på morgonen och lite utav mina matrester på kvällen (dock inte i samma mängd som de fick förr), ge mina detta då det känns som det är lite roligare både för dem och för mig att de får goffa i sig lite olika saker med jämna mellanrum.

Lamina
0

Enligt #0 så ska man ge färska grönsaker dagligen ändå, för att hålla systemet igång. Jag måste erkänna att jag är lite dålig med det. Skäms Däremot får råttorna färskmat nästan dagligen eftersom jag själv skulle tycka att det vore tråkigt att äta samma mat hela tiden och inte skulle vilja tvinga mina råttor till det heller. Brukar mixa den och slänger då gärna med någon grönt om jag kan hitta något, mest tomater, broccoli, frysta ärtor, majs och wokgrönsaker eftersom det brukar finnas gott om det här hemma konstigt nog.

//Lamina

r8ttanz
0

man borde kanske pröva detta och ha ibland för håller med det är tråkigt att ätta samma mat varje dag

Itchy
0

kanske borde testa detta foder jag oxo :D

men frakten verkar väldigt dyr :/
(menmen…jag kanske kan muta kompisen som åker till USA om en månad att köpa med lite)

You can't spell Bitchy without Itchy

Terato
0

Frakten blir dyr om man inte beställer UPS Flatpack. Finns en särskild avdelning för det så jag rekommenderar att man kollar där! :) Då betalar man den kostnaden som står där + 35 dollar nånting i frakt. (om man köper det där 3 x 5 Ibs-paketet)

Jag och Zakaraa märkte en intressant grej angående fodret. De råttungar som har stannat hos henne länge har växt sjukt mycket bättre än de som flyttat tidigt. Hon har gett Harlan Teklad för växande.

Jag har en hona här och har haft slut på fodret länge eftersom The Rat Shop legat nere ett tag. Men nu tänkte jag beställa mer. Honan som bor hos syrran har fått det som är för allmänbehovet och är inte lika stor som dem som bott hos Zakaraa men fortfarande större än hon som bor här.

Hanarna från kullen som bott kvar hos Zakaraa låg på 330g vid 10 veckors ålder och då kom de från en kull på 14 ungar och var inte större än normalbebisar när de var från 1 dag- 3 veckor men drog direkt på sig massvis med vikt efter att de började äta själva. De är inte en tillstymmelse till tjocka, bara stora. Så det känns absolut som att fodret har betydelse för tillväxten för bebisar.

teratos.r8or.se

Itchy
0

nu har jag fått köpa ett kilo för att testa på mina råttor, och de tkr verkligen om det :)

ska in till zooaffären idag för att beställa reservburdelar, så jag kan passa på att fråga dem om det finns chans att beställa in provmängder med harland tekland

Terato
0

Kul! :)

Jag upplever att det främst är mina honor som gillar det, faktiskt.

Hanarna äter det med ungefär lika stor entusiasm som det övriga torrdofret, dvs. de är rätt neutrala till det, "det fyller sin funktion", tycker dom! :P

teratos.r8or.se

Itchy
0

här är det tvärt om, hanarna kastar sej över det medans honorna tkr, jaha, ok ska vi äta det här nu *omnomnom*

Terato
0

Haha, ja, där ser man!

teratos.r8or.se

Miss Lalona
0

Intressant läsning, kanske något att satsa på?

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Magda
0

nu har jag beställt och betalt, det var lätt och smidigt med snabbt svar!

nu e det bara att vänta på paketet och se vad rådisarna tycker om maten Skrattande

Lamina
0

Har dom tagit bort fraktkostnaden för att frakta till Sverige? Jag fick just ett mail från både The Rat Shop och USPS att mitt paket har blivit skickat, trots att jag inte har betalat fraktkostnad än… Obestämd

//Lamina

Magda
0

#60 jag fick betala innan iaf.. men man kan ju hoppas att det blivit billigare på dessa veckorna Oskyldig rådisarna har nämligen redan satt i sig allt (med lite hjälp av mössen) Skrattande

Lamina
0

Hmm… Det har säkert blivit fel nånstans skulle jag tro…  Obestämd

//Lamina

Lamina
0

Riktigt gammal tråd… Men puttar upp den med en fråga om någon fortfarande använder detta foder? Tänkte beställa nytt nu när jag märkt att kosten jag ger mina möss inte räcker till. Men The Rat Shop har börjar sälja via Amazon och Amazon vill ha 600 spänn för frakt av ett 2-kilospaket! Har mailat dom om det orimliga i detta (brukade få 6 kilo för 500 inkl frakt), men väntar på svar. Någon som fortfarande använder och vet hur man får tag på det till ett vettigt pris?

//Lamina

zickan
0

Det är folk som ännu använder. Är nog bara ett år sedan jag fick med lite i transporten när jag fick åter en problem hane från terato. 

Jag hade gärna köpt att ha i torrfodermixen här hemma men det är dyrt.

För nått år sedan började crt zoo i haninge där runt bussgaraget att sälja det fodret. Kanske ännu finns.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lamina
0

#64 CRT brukar jag åka till då och då, så får titta in där och kolla. :)

//Lamina

Pinkdemon
0

CRT, har dom bara fysiska butiker?

Blev intresserad av fodret efter att ha läst tråden.

Lamina
0

Dom hade det inte på CRT. Ingen som jag frågade hade någonsin hört om det förut, så dom kom fram till att dom aldrig haft det. Däremot hade dom annan råttpellets som ser lite ut som harlan teklad. Tipsade om att det var skitbra och att dom borde ta in. Får se vad Amazon svara sen.

//Lamina

Pinkdemon
0

#67 av: Lamina

Dom hade det inte på CRT. Ingen som jag frågade hade någonsin hört om det förut, så dom kom fram till att dom aldrig haft det. Däremot hade dom annan råttpellets som ser lite ut som harlan teklad. Tipsade om att det var skitbra och att dom borde ta in.

Får se vad Amazon svara sen.

Verkar inte vara någon som har det fodret i sverige. Blir nog till att beställa från usa.

Lamina
0

Nej, tror inte någon har det. Men det skulle inte förvånat mig om dom hade haft det på CRT. Problemet med att beställa hem är ju att frakten blir skyhög. Vill verkligen ha dethär fodret, så får fortsätta försöka hitta någon lösning.

//Lamina

Pinkdemon
0

Ja det blir ju det, frakten är väl ungefär i samma pris som fodret i sig?

Lamina
0

#70 Ha ha, nej. 600 ville dom ha för att frakta hit en tvåkilospåse som kostar 140 spänn. Frakten går alltså på lite mer än 4 gånger så mycket som vad maten i sig kostar.

//Lamina

Pinkdemon
0

Oh shit det var fasiken att ta i haha. Blandade ihop dig med någon annan i tråden som betalade 180-200kr i frakt