Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 838 ggr
Pinkdemon
0

Tankar kring kryddor och maten

Överallt står det att maten man ger sina råttor inte får vara kryddstark, men vad menas egentligen med det? Nolltolerans mot kryddor? El normalkryddat? I våran familj lagar vi aldrig stark mat utan använder oss av tex buljonger till pasta vatten osv. Är sånt ok? Hur gör ni och vad anser ni vara bra/rätt?

komigentammie
0

Jag ger mat som är kryddad men ja, kanske inte mat som ÄR stark. Klarar inte min partner maten så klarar nog inte råttorna det är lite min tanke. Haha. 😃

Det finns inga rätt & fel, det hela är nog en tolkningsfråga som mycket annat i råttvärlden. 🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Karmatarerskanise
0

Har aldrig gett kryddad mat.

Pinkdemon
1

Ja så är lite min tanke också, att normalkryddat är ok.

Haha så din partner får vara försöksperson då? 😃

Pinkdemon
0

Hera: Inte ens pasta som legat i saltvatten?

Hur gör du då? Lagar du separat mat till dina?(om dom nu får sådan mat som du/ni äter)

Gronstedt
0

Det viktigaste borde vara att inte ge dem salt?

Jag brukar tillsätta kryddor på slutet av tillagningen. Då är det enkelt att ta undan till djuren av maten som är tillagad men inte kryddad.

Pinkdemon
2

Det har du nog rätt i Gronstedt.

Är flera år sedan jag hade råttor sist så behöver fräscha upp minnet på allting.

Tur att man har flera råttböcker kvar och att detta forum finns.

Lite OT men kan man länka vad föregående skrivit och hur i såna fall?

Karmatarerskanise
1

#4 Det ser jag inte som kryddad mat. Men har man saltat extremt i vattnet hade jag inte gett det heller.

Jag har alltid gett okryddad mat till råttorna.

myismyname
2

Det beror lite på vad man menar med kryddor :) Basilika, timjan, dill, persilja och andra örter brukar vara poppis i "råttgrytor". Likaså till exempel vitlök, purjolök eller ingefära som smaksättning. Däremot ger jag inte mina råttor saltad/pepprad mat eller mat med starka kryddor (chili, cayenne etc)

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Pinkdemon
0
Pinkdemon
0

Uppenbarligen har jag ej lärt mig hur man citerar andra i detta forum suck

Pinkdemon
0

#8 av: myismyname  Det beror lite på vad man menar med kryddor :) Basilika, timjan, dill, persilja och andra örter brukar vara poppis i "råttgrytor". Likaså till exempel vitlök, purjolök eller ingefära som smaksättning. Däremot ger jag inte mina råttor saltad/pepprad mat eller mat med starka kryddor (chili, cayenne etc)

Tack för tips=)