Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 711 ggr
jagkanfly
0

kräver råttor mer?

Jag undrar om råttor kräver mer uppmärksamhet/aktivitet än marsvin? Tacksam

jagkanfly
0

*tacksam för svar

Kerstinfalk
0

Jag skulle inte säga att de kräver mer än marsvin. Men de är enligt mig mer kontaktsökande än marsvin och det brukar leda till att tiden går fortare när man umgås med sina råttor.  Därför brukar jag i alla fall umgås längre tid med råttor. Just för att det är så himla roligt. Brukar tro att jag varit med råttorna i 15 minuter men så var det visst 90 minuter.

Men sedan kan man ha extremt trevliga marsvin också och det går säkert att uppleva att de är lika roliga som råttor. Men jag har inte upplevt det så.

Det är två helt olika arter med väldigt olika egenskaper. Så om du funderar på att välja någon som husdjur så se till att läsa på ordentligt innan. Så att du vet vad du ger dig in på.

Karmatarerskanise
2

Jag skulle vilja påstå att råttor kräver mer eftersom de är smartare.

Zakaraa
0

Av min erfarenhet kräver råttor mycket mer.
Marsvinen verkar glada bara de får springa på golvet med en massa krypin så de kan aktivera sig själva och har inget superstort behov av att du ska vara där hela tiden medan råttorna behöver mer psykisk aktivering som då oftast kräver att du är närvarande vid deras aktiveringstillfällen.

Marsvin är mer "gulla med djur" medan råttor är aktiva djur om jag säger så.
Sedan är det ju även en fråga om hur mycket tid man Vill lägga på sina marsvin alternativt råttor. Du kan ju träna båda arterna att göra trix och då skulle jag anta att marsvin kräver mer tid eftersom de är riktiga bytesdjur och gissningsvis behöver mer tid att våga sig på.

Så det beror väl egentligen på vad man syftar på eftersom det finns olika plan på vad de kräver socialt och aktiveringsmässigt.

Men över lag skull jag säga att råttor kräver mer engagemang än marsvin. (här vill jag då poängtera att jag syftar på uppfödardjur som är handvana och inte skygga vid leverans, är det skygga marsvin så kräver de ju en enorm tid att jobba med dem, mer tid än med otama råttor vill jag påstå)

Ska poängtera att jag äger båda arterna och älskar båda lika mycket så ser inte ner på marsvin även om det kanske låter lite så i min text :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Mymlan&Vifs
2

Jag skulle vilja flika in och säga att alla husdjur kommer med krav på tid, pengar och kärlek. Med det sagt så är ju allt relativt - tex syrsor behöver inte mer omtanke än att man lägger dem i en låda med toapapper och lufthål och en gurkbit. Vissa ödlor behöver inte mer än ett varm terrarium med nytt foder & vatten varje dag. 

Oavsett minimikraven är det i slutändan du som djurägare som står för hur mycket tid och kärlek djuren ges. Enligt min åsikt bör man ägna minst 25% av dagen till sina djur, annars känns det inte som att det är någon vits med att ha dem.