Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1001 ggr
essayban🐁
0

Vad ska jag göra nu?

Hej, jag har två ganska nya råttor som blir ett åt i april allt går super bra och de värkar trivas bra. Jag har läst mycket här om hur jag ska få dem handtama och alla säger att jag ska hålla min hand framför dem och vänta på att de ska gå upp i den och då ska man ge dem godis. De har jag gort nu de är liksom inte rädda för att ha sina tassar på min hand okej nu till problemet hur ska jag göra nu när de kan gå upp i min hand för de blir rädda om jag skulle flytta på handen Mamma säger att man bara ska ta upp dem och ta upp dem flera finger om dan och även om dem piper så de lär sig att det inte är någåt farligt och varje gång de varit uppe ge dem en godis. Men jag kan intr göra så jag vill inte göra något men dem som de värkligen inte vill och jag måste tvinga dem. Någon som är bra på sånt här?? Hoppas någon svarar tack isåfall!! Mvh Elsa

Hoseok
1

Lyssna inte på din mamma. Hennes förslag är ungefär lika hemskt som att slänga ner en råtta i ett badkar och "hoppas" den lär sig att vara i vattnet utan att över huvud taget förbereda den. Inte för att vara sån, men hoppas din mamma inte skaffar några djur om hon tror det där är rätt väg att gå…

Tänk på att alla individer av råttor faktist är olika. Vissa vill inte kela lika mycket som andra. Utöver det har jag inga tips, det kan nog någon annan här ge.

Zolah
4

Jag tycker hennes mamma har en poäng, för råttor tenderar att lära sig att om dom låter på ett specifikt sätt så blir dom lämnade ifred. Bästa är att hantera dem snällt men bestämt då råttor kan känna din sinnestämning, Jag brukar ha nya råttor i en luva medans jag gör vardags sysslor så dom förstår att jag är en trygghet, det är varmt skönt etc. Samt att dom associerar min lukt ännu mer till trygghet

att jämföra det med att kasta en råtta i ett badkar är lite väl starkt

Hoseok
1

#2 Må så vara. Mina råttor klagade aldrig så jag har inga större erfarenheter just utifrån det. Hade, precis som du, dem i luvan/liknande. De verkade dock trivas från start.

"råttor tenderar att lära sig att om dom låter på ett specifikt sätt så blir dom lämnade ifred."
Jag tolkade det som att modern menade att man faktiskt skulle ignorera djurens klagomål och fortsätta hålla på med dem?

Jag tycker bara det låter stressigt att ignorera när råttor klagar och fortsätta göra något. Sen beror det ju på vad det handlar om, vissa saker Måste man ju lära dem.

Jag tycker min jämförelse var relevant för jag tog scenarion där djuren uppenbart är stressade och mår dåligt.

Jag hoppas du förstår hur jag menar.

Zolah
2

beror ju mycket hur man hanterar dem från start och var dom kommer ifrån, Djuraffäres råttor tex brukar ofta vara mer rädda av sig etc. Och för mig, så måste jag iafl ta upp dem för att få dom i luvan, om jag brydde mig för mycket om deras pip så skulle dom fortfarande vara kvar i buren. Jag har nu haft en blandning av olika råttor så har erfarenhet av både och.

Att lära dom hantering osv tycker jag hör till e rätt viktig del, så man inte får issues senare med tex hälsokontroll. Då man måste vant råttan med att man klämmer, känner och undersöker.

Kunde ha hållit med om det hade varit sagt av TS att hon skulle jaga råttorna, men att snällt plocka upp dem osv tycker jag inte är samma sak. Men vi väljer hur vi ska tolka meddelanden olika

Hoseok
1

#4 Förstår hur du tänker, absolut!

Karmatarerskanise
1

Jag har alltid lyft från första dagen. Vänligt men bestämt. 

Släpper man för att de låter eller liknande lär de sig inget positivt. 

Men så jag  bara fått sociala råttor som inte varit direkt rädda.

Valkyrija
1

Min tanke är såhär… Absolut, håll på med dem mycket, låt dem nosa på dig, ha din hand i buren osv. Slit inte i dem för mycket men du bör absolut plocka upp dem. Var inte för "gulligullig" för då kommer man ju inte framåt heller. Få dem att inse att du är en trygghet. Mina råttor uppskattade inte när jag lyfta dem men det blev bättre med tiden och ju mer jag lyfte dem. 

Som sagt, va inte för på så de blir alldeles för stressade men "gulligulla" inte för mycket heller. Var vänlig men bestämd 😃

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

essayban🐁
0

Okej planen är att ta upp dem "bästemt och försiktigt" några gånger om dagen och varje gång jag håller i dem ge dem en godis, ha tålamod och göra det så länge det behövs. Låter det bra? Är så rädd att göra fel! Självklart vet jag att de inte är alla råttor som blir gosiga och så men jag ser det praktiskt att kunna hålla i dem utan problem. Mamma ska inte ha några djur och får inte röra mina häller😂

tötenöten
0

Jag tycker det låter som en bra idé, se bara till att inte lyfta upp de stunder då de känner sig hotade :)

Körde en liknande metod mina omplaceringar. De skrek bara man kom i närheten av de när jag fick de, men nu går det att lyfta upp de även om det inte uppskattas :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta