Myten (?) om avokado
Det är sant att många djurslag är överkänsliga mot persin, växtgiftet som finns som ett naturligt skydd i avokadoväxten. Störst koncentration hittas i blad, bark, skal och kärna, som även läcker ut i fruktköttet och vid en redan liten mängd ge lunginflammations-liknande symptom och vara rent utav dödligt hos vissa djur. Men alla djur fungerar olika och råttor är detta undantag, de är väldigt okänsliga mot persin precis som vi människor.
Faktum är att det inte ens har gått att fastställa LD50 (lethal dose 50%) trots skyhöga dosextrakt från kärnan. De gav råttorna doser på 2.5 g/kg varje dag i 28 dagar i sträck. När LD50 fortfarande inte kunde fastställas höjde de dosen till 10 g/kg:
"In the sub-acute experiments, the animals were administered 2.5 g/kg (p.o) per day of the extract for 28 consecutive days. Animal weight and fluid intake were recorded during the 28 days period. Terminally, kidneys, hearts, blood/sera were obtained for weight, haematological and biochemical markers of toxicity. Results show that the LD50 could not be determined after a maximum dose of 10 g/kg. Sub-acute treatment with the extract neither affected whole body weight nor organ-to-body weight ratios but significantly increased the fluid intake (P < 0.0001).”
LD50 kunde alltså fortfarande inte fastställas och den enda negativa effekten som kunde hittas var en ökning av vätskeintaget.
"Haematological parameters and the levels of ALT, AST, albumin and creatinine were not significantly altered. However, the concentration of total proteins was significantly increased in the treated group."
En till bieffekt vid den extremt höga dosen var att koncentrationen av proteiner ökade i takt med doseringen, vilket då förstås kan leda till andra problem.
Nu har även jag hört talas om råttor som dött i samband med avokadokonsumtion, vilket är såklart mycket underligt. Man måste nästan ställa sig själv frågan vad det kan handla om. Har de ätit gamla avokados? Har de ätit massvis med avokado i en överkonsumtion? Det behöver inte vara avokadon i sig som lett till döden, det kan finnas ett spuriöst samband som vi inte ser. Exempelvis att råttan ätit något annat dödligt innan avokadokonsumtionen, eventuellt ett speciellt besprutningsmedel, någon bakterie eller att avokado i samband med något annat är en dödlig kombination. Det kan även vara slumpen, att råttorna utsattes för något annat som var dödligt men då ägaren bara såg sambandet med avokado, och nöjde sig med det som orsakssamband och slutsats.
Min slutsats är att man inte måste ge sina råttor avokado, vill man undvika det så absolut. Jag argumenterar inte emot en icke-befintlig kost med avokado, då avokado inte är livsviktigt. Men man inte ska skrämma råttägare i onödan utan att ha underlag för det, för jag har då sett många råttägare ge saker som är tusen gånger mer onyttigt, skadligt och dödligt (ost, kakor, godis, socker, GMO osv, listan kan göras lång).
Avokado är en fantastisk frukt som innehåller mycket nyttigheter men även mycket fetter. Det är en frukt som är utmärkt ge någon gång i månaden i en, som vanligt, varierad kost. Rapporten i två delar finns längst ner på sidan bland källhänvisningen.
Är det någon som sitter på en studie, rapport eller forskning som säger annorlunda än denna forskning? PMa eller skriv nedan!
Vem/vilka är det som har råttor som "dött av att äta avokado"? Vet ni av någon alls? PMa namn, eller skriv själv nedan! (tänk på att inte hänga ut någon via namn, men tagga gärna medlem). Det vore otroligt roligt att få prata med dessa ägare och diskutera om samband.
Är det någon som kan presentera en riktig källa på fakta om avokado faktiskt är en stenfrukt? (diverse forum och vad folk säger hör inte hit)
Därav, kan någon då presentera fakta att avokado som stenfrukt innehåller blåsyra?
De två sistnämnda tror jag dock fortfarande överbevisades i rapporten ovan då de tog extrakt direkt ur kärnan, med alla dess ämnen som existerar inuti.
PS. Sajtvärd/admin får gärna kontakta mig om de vill ha texten som artikel här på sidan.
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
(ig: eldarattery)
Jag förstår inte riktigt varför man är så benägen att ge avokado. Finns det verkligen inte annat du kan ge? Är det så fruktansvärt viktigt att ge avokado för att motbevisa?
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
#2 Jag tror du får läsa texten igen där jag tydligt skriver poängen. "Min slutsats är att man inte måste ge sina råttor avokado, vill man undvika det så absolut. Jag argumenterar inte emot en icke-befintlig kost med avokado, då avokado inte är livsviktigt. Men man inte ska skrämma råttägare i onödan utan att ha underlag för det"
Så nej, jag eller någon annan måste inte ge avokado. Men jag vill visa studien som säger att det inte är så dödligt som folk påstår via rykten och hörsägnen.
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
Det är inte via rykten och hörsägen. Veterinärer säger också att man inte ska ge Avokado och då kan man lika väl ge fan i det.
Ja, du kan "ge fan i det" hur mycket du vill! Jag visar enbart vad denna studie visar. Var har veterinärerna fått sin info ifrån? Dessa är inte allvetande gudar, så du vet. De som gör dessa studier/rapporter är veterinärer, doktorer och andra personer utbildade inom medicin.
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
Hörni, ta det lugnt innan den här tråden blir värre än gift.
#7 Kommenterade du i rätt tråd? 😎
Oavsett så är detta en otroligt intressant debatt, om man som jag är intresserad av näringslära och allt som hör till. Denna studie är väl omfattande och visar en hel del intressanta aspekter då avokado länge kretsat runt i råttvärlden som att det vore skadligt eller till och med livsfarligt.
Det vore väldigt spännande om någon kunde komma med svar på mina frågor eller motargument till rapporterna som säger annorlunda.
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
#4 Det missade jag faktiskt :) Höll på med annat samtidigt. Ber om ursäkt.
#7 Jag kommenterade i tråden generellt, innan det blir massa tjaffs som egentligen inte hör till diskussionen.
Jag kan inte tillföra något då jag är kass på sådanthär, är här mer för att läsa vad folk skriver.
#9 Haha, ingen fara alls. 🙂
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
Men det är alltså labbråttor? Vilket skulle bevisa att det är aka vanliga brunråttor som är visat att tåla mer en vad tamråttor gör.
#12 Ja, all forskning görs på labbråttor och i detta fall "Sprague Dawley Rats". Det sägs att just Sprague är framavlade med fokus på temperament och hälsa, för att de ska vara mer lätthanterliga vid försök (..), samt olika beteendeaspekter som att vara lugna och tåliga i de stressfulla miljöer de utsätts för. Det sägs även att de avlas för att vara friskare än våra tamråttor, för att vara som ett *blankt papper* att utföra experiment på. Det existerar nästintill ingen cancer eller andra genetiska sjukdomar då de "renavlas" väldigt hårt.
I grund och botten är det brunråttor precis som våra tamråttor, men avlade i ett annat spår. Lite som olika hundraser.
Men om det vore så att de tål, låt oss säga dubbelt så mycket än en tamråtta (bara för att), så kan man ju räkna ut den dos de fick (10 g /kg direkt ur kärnan en hel månad i streck) och inse hur lite som läcker ut i köttet, och vad en tamråtta får i sig om den får några bitar avokado en gång i månaden.
Fortfarande, ingen LD50, och inga problem.
~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~
Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
Håller med. Väldigt intressant ämne. Skulle dock gärna önska att ni använder andra ord än ge fan i det ;-)
Veterinärer kan va rätt dålig källa. De går efter vad andra säger. Inte många veterinärer som hr koll på råttor överlag. Och de utför oftast inga vetenskaploga studier
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nu har man blivit lite visare, tack! Hade gärna delat av mig de få gånger jag äter avokado då, om det nu inte kostade så extremt mycket för de små sakerna😊
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Väldigt intressant!
Värt att nämnas. Det har varit dödsfall där man gett hel avocado till råttor med kärna och skal. Vet att det ska finnas trådar här inne om det. En mins nån för några år sedan. Hade gett en frisk flock som avled kort efter. Ende de fått extra så i kosten var avocado. Se om jag kan hitta den
Några gamla diskussioner om avocado.
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71337db9cb46222d04b10d-angaende-avocado
http://rattor.ifokus.se/discussions/4d716161b9cb462221071fd3-avokado5-doda
Men annars är det ju pga detta som vi alltid varnat för avocado kärnor/kött och att det kan gå in blåsyra i köttet på övermogen frukt.
Så frågan är väl lite i hurvida känsliga råttor är och hur mycket blåsyra de kan äta innan det blir en fara. Vissa idivider kanske kan äta hur mycket som, andra kanske inte tål lika mycket. Kanske även individuellt på hur mycket de tål som det är på oss människor och andra djurslag.
Så man borde väl kanske mer leta på hur mycket blåsyra råttor kan få i sig innan det är skadligt. Än att söka på endast avocado?
"Kärnan i stenfrukter som avocado, persika, plommon osv(alltså frukter med en ensam kärna i mitten) De innehåller väldigt hög dos av den giftiga blåsyran som de faktiskt kan dö utav! Skalet på avocado innehåller också höga halter blåsyra"
Haha… denna var lite lustig. Är det blåsyran vi menar via kärnor och skal i dels avocadon som med annat ord även heter vätecyanid? kan det väl inte va?
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tecyanid
En sak till. Vi säger även att vi inte ska mata med linfrön till råttor. Dels innehåller ju det med blåsyra.
#20 Mina har fått linfrön under hela livet i sitt Torrfoder (sedan jag skaffade råttor 5-6 år sedan) utan problem så jag tror det där är lite överdrivet…
#19 Tror även avocado klassas som ett bär, inte en sten-frukt efter en googling (dock så har jag ingen aning 😃)
http://quirkbrain.com/avocado-drupe/
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.