En undran om ultraljud.
Tyvärr stöter man ofta på reklam om skadedjursbekämpning och råttfällor när man googlar på råttprodukter har jag märkt. Det görs reklam för appar som kan ta bort råttor ur ens hus genom att man utsätter råttor för ultraljudsljud om jag har förstått rätt. Så då blir man ju såklart orolig då man bor i lägenhet och nån tror att det är råttor som låter i väggarna på natten att de ska prova med en sånhär app! Vad händer med mina sötnosar då?? Det måste vara ett hemskt ljud och oväsen för dom eftersom de avlägsnar sig så fort? Orolig.
Jag tror inte det påverkar så mycket. Vi har själv använt sånadär ljudskrämmare som man sätter i eluttag och tex fångat möss i musfälla just under.
Vi har haft liknande för sorkar och då hade sorkarna grävt gångar just intill apparaten så jag tror inte att det fungerar så bra med sådana saker.
l'm back
Det lär inte låta in till din lägenhet. Och vad då tyvärr? Vilda råttor är skadedjur och måste bekämpas.
Jo det vet jag. Men bra att du poängterade det. Då blev det riktigt tydligt. Men inget jag gärna vill ha upp som reklam iallafall när jag googlar. Vet att jag inte kan styra det så får vackert se bort bland "adsen" i googledjungeln. Skönt att det inte påverkar mina sötnosar. Ultraljuden alltså. Det lugnar mig. Då slipper jag tänka på det. Tack för svar.
En av mina kunder med stort hus, har 2 av dessa. Ena sitter i garaget. Ändå får vi plocka loss döda möss ur fällorna i garaget. Sista veckorna har ena grannen börjat släppa ut sin katt som verkar varit inne tidigare. Den bonsen har löst mus problemen där ultraljud och fälla inte fungerat helt.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.