Någon med ungar på g?
Ja, är det någon som har ett gäng ungar på g?
Gärna reggad uppfödare, eller en som går provår (heter det väl? ^^). Färg/teckning spelar ingen större roll.
Är ute efter två honor med bra temperament, att utöka min lilla flock med. Får gärna finnas i Stockholmsområdet, eller om transport kan ordnas. :)
Ungarna kommer främst användas till kel, men kanske även utställning och/eller agility.
börja med att gå in på www.rattsallskapet.se och kolla där under uppfödare vilka som finns, sen ringer du till dom och frågar.
uppfödare tycker oftast att man är mer seriös om man ringer till dom än att man mailar t.ex.
Och jag som hatar att prata i telefon.. Aja, får ta och göra det någon dag ändå. :)

Något OT.
Jag tycker det är fel av uppfödare att tycka att man är mindre seriös om man inte ringer. Det finns många som hatar att prata i telefon eller rent ut sagt inte klarar av det.. Varför skulle de vara mindre seriösa för det?
Menar bara på att för endel är det lättare att maila. Som för mig t.ex pga av något fruktansvärt som hände mig i somras som vände upp och ner på hela min värld. Går inte att komma ifrån det. Kommer alltid att ligga där.. Vissa dagar är man starkare än andra men dagarna man inte är det så får detta en att må ännu sämre. Jag kan ha svårt för att prata efter det här.. Det svävar i tankarna hela tiden och jag kan inte bryta ut. Har blivit så osäker på mig själv och allt har blivit så FEL!
Vill bara att ni ska ha det i baktanke. 

#2 Att ta första kontakten via mail tror jag ingen uppfödare tycker är oseriöst. Skriv att du är intresserad av råttor och fråga om dom har kull på gång. Men sen om du ska tinga så måste du ringa. För uppfödaren vill ju försöka se hur du är som person (vilket är lite lättare i telefon än mail, men ännu bättre i person) för att vilja sälja till dig. Att du i mailet skriver mer än "har du en kull på gång" är också ett plus. Berätta om dig själv, vad du har för bur, råtterfarenhet mm.
#4 Jo, det iofs. :) Då ska man bara rota fram mailadresser också..

"Vill bara att ni ska ha det i baktanke"
Vadå ni? Varför drar ni som skriver alla över en kam? Givetvis tycker inte ALLA uppfödare att det är oseriöst att bara maila!

#6 Jag drar inte alla över en kam. Vadå? Ska jag skriva dom förutom TacoBelle? Vill bara att de som inte gör det ska ta det till sig.

#7 starta en egen tråd då med det du vill diskutera, eller ang sånt du vill berätta om dig själv. Att ta över Tixys tråd så totalt och med helt OT berättelser är rätt oshysst.
Jag tror bara att hon menade att folk kan må psykiskt dåligt och därav kanske inte våga ringa och därför betyder det inte att man är oseriös bara för man mailar.
Hon gav ju faktiskt bara ett ex på att det hänt så för henne. Vad är det för fel i det? Det kan va bra med ex som kan visa varför folk inte vill ringa…typ.
Aah tror bara hon menade väl:)
Jag tycker iaf inte att det är oseriöst att maila, man kan vara minst lika intresserad för det! MEN ibland kan de va lättare att få kontakt med dem via telefon (inte alla som e så ofta vid datorn) :)

#9 Tack.. Det behövde jag. Känns bara som vad jag än säger och gör här i forumet blir FEL. Känns som om folk inte vill ha nytt folk här what so ever.. :/

#10 jag förstod oxå hur du menade… lider själv av telefonskräck! Skulle inte ringa!!!
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
det kan va svårt o tolka med iom att de är internet så:)
Nej usch jag har telefonskräck med…vill knappt ens ringa mina vänner:/
asså när jag skrev "uppfödare vill oftast att man ringer" då menade jag att det är det jag har hört och vad dom brukar skriva här på forumet. men själv tycker jag som ni andra att man behöver inte vara mindre seriös för att man vill maila.
jag har också telefon skräck att ringa till främmande människor.:)
Jo de har stått i vissa annonser jag sett:
seriöst intresserade personer ringer
>_<

Tixy: Ett tips är att komma på Grand Agilityn i stockholm. Där kan det finnas bebisar till salu från uppf.Annars så kan man bara komma dit och träffa olika uppf och knyta kontakter.
#3 Som uppf säljer jag inte bebisar till folk enbart via mailkontakt utan jag kräver minst ett samtal.Har ett fåtal ggr sålt bebisar till människor som jag int träffat men det är ett fåtal. Annars så är det oxå ett krav. Är väldigt noga med vart mina bebisar hamnar och hos vem. Men anledningen till att jag kräver ett samtal är att jag vill veta om personen ifråga klarar av att ringa till vet om råttan skulle bli sjuk eller till mig om det skulle hända nåt. Har full förståelse att folk har telefonskräck men är den så allvarlig att man inte kan ringa ett samtal så vågar jag helt enkelt inte sälja bebisar till den personen. Man behöver inte prata länge med mig utan ett par minuter räcker.
Jag fick lära mig detta av min mentor och det var en värdefull insikt för mig.

#15 Okej.. Jag har inte nått emot dig men jag skulle aldrig sälja råttor till någon jag inte har träffat :S .. Hur funkar det? Fraktar ni råttorna? :S Och sen betyder djuren allt för mig så skulle mina djur bli akut sjuka så naturligtvis ringer vi veterinären! ><
Gud så folk hugger efter varandra på detta forumet. I övrigt är det suveränt, men vissa verkar överreagera på det mesta.. aja..
Själv lider jag också av telefonskräck och tycker självklart att första kontakten kan ske via mail :) Lycka till med ditt letande!
#15 Tack för tipset! :) Åker troligtvis dit, men vi får se. Krockar lite med en träff med lite annat folk, men den skippar jag isf.
Bör man ha med sig transportbur då, eller kan man lösa det på något annat sätt?

#17 ???
#18 Det bästa är ju om du har en transportbur redo utifall och kom tidigt på morgonen. Bebisar brukar säljas snabbt
#19 ja men nån gav ett exempel på anledning till telefonskräck och en annan anklagade henne för att ta över tråden. Men skitsamma förresten, jag ska inte lägga mig i. Vill inte bråka med någon så
#19 Jag kan tänka mig det, ska bara övertala min kompis på andra sidan stan att orka kliva upp tidigt.. Hon fyller år dagen innan, så. :P
Räcker det med att komma dit till när själva bedömningen börjar, eller bör man vara där under friskkontrollen också?
Läste på zoonen idag i ett gammalt inlägg att anledningen till att vissa uppfödare vill att man ringer är för att de får väldigt många förfrågningar per mejl varje dag och därför inte hinner svara på alla. Jag har också gärna första kontakten över mejl då det är enklast, det är så lätt att glömma bort frågor när man pratar i telefon.

#21 Det beror lite på men nio är bra tid.

Dumt nog så har ju internet automatiskt fått på sig att de är oseriöst.
Samma här, är också rädd för att ringa första gången.
Håller tummarna för dig nu Trixy att du hittar några fina rått tjejer. 

Men det är ju klart att telefonsamtal är det bästa. Har även lite telefonskräck att ringa till någon man inte känner, men å andra sidan så kan personen på andra sidan telefonen läsa av en bättre om man pratar i telefon än i ett mejl, så det förstår jag verkligen varför de flesta uppfödare kräver ett telefonsamtal.
#23 Okej, tackar :)
#24 Tack för tummarna ;D

Jag tror inte uppfödarna är så läskiga som många verkar tro ;)
Älskar mina stora små vänner..

#27 För dem flesta är det väl inte just uppfödare som man kan ha lite svårt för att ringa första gången. Det är alla nya ihuvud taget kan ja tro.