Tar sig upp men inte ner
Hej på er!
Jag och min sambo har precis adopterat 3 stycken råttherrar! Vi är så glada och är i full gång med att introducera oss för varandra. Vi har dock stött på ett problem. Vi har en bur med två hyllor. Hyllorna sitter ihop med hjälp av en bro så att råttorna kan ta sig över, dock har vi inget som går till den första hyllan, då vi tänkte att råttorna skulle kunna klättra upp. Det gjorde dom, men bara en av dom har kommit på hur man tar sig ner.
Vi försöker hitta på en brolösning till den undre hyllan också, men bör inte råttorna kunna ta sig ner ändå? En av dom klarar det, men dom andra vill/kan inte. Finns det något bra sätt att "lära" dom att gå ner själva? Tacksam för tips!
Det borde komma av sig själv. Råttor gillar att klättra. Låter dock som de inte fått bo i rätt sorts bur innan om de bara kan klättra uppåt. Eller så är det bara att buren är ny :)
Okej, men hur länge ska man vänta innan man hjälper dom ner? Mitt mammahjärta blir alldeles ledset och oroligt när dom inte kan ta sig ner själva :/
Hur länge har dom varit där uppe? Är vatten och mat på botten?
Vi bar ner dom imorse, och då hade dom tagit sig upp där på natten, sen gick dom upp igen för en timma sen. Mat och vatten finns på nedervåningen.
Låt dom klättra själv. De kan ju ha varit nere när ni sov. Håll inte på och lyft ner dom.
Men dåså! Då väntar vi tålmodigt och så får jag försöka lägga band på mina moderskänslor! Tack för rådet! :)
Förresten är botten jättehög så dom inte kan klättra ner? Eller det är galler nästan hela vägen?
Är buren jättehög så ha massa hängmattor så de kan hamna i dom ifall de skulle tappa greppet, råttor är bra klättrare men bara en säkerhetsåtgärd :)
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Botten är inte jättehög, utan typ en halv dm från marken :) Vi har typ tusen hängmattor och jättemycket bottenmaterial, så skulle olyckan vara framme så går det förhoppningsvis bra :)