Osocial råtta
När jag köpte mina 2 råttor var det massa strul, En kille som verkade väldigt seriös visade sig vara oseriös och det visade sig vara 1 hona och 1 hane. Hanen började bitas redan första dagen och honan var blyg men ändå snäll. Självklart delade jag på de och hanen fick sitta med min systers hanar medans honan fick vara själv när jag letade efter en till hona. Hon var helt underbar och jättesocial när hon var själv. (Gjorde trix, mös och kom när man kallade) Men hanen forsatte vara rädd och bitas. Jag bestämde mig för att testa kastrera honom efter att försökt allt och han blev mycket bättre och mysig. Han bits fortfarande i fingrarna men inte med vilje då han själv blir rädd när han gör det. Han fick även flytta in hos honorna.
Iallafall. Jag skaffade en hona till som sällskap till min andra hona. (Nej jag släppte inte bara in de till varandra utan gjorde allt man ska göra innan) Det är bara det att ända sen jag skaffade en till så har min första hona blivit jätterädd och verkligen mega osocial. Hon ligger bara i sin hängmatta och kommer enbart fram om man ska ge henne mat. Försöker jag ta ut henne så får hon panik och gör allt för att komma in i buren.
Nu ca 10 månader senare ligger alla råttorna i hängmattan tillsammans. De vill aldrig komma ut och om de gör det så vill de bara sitta uppe på buren. Det är bara min andra hona som vill komma ut ibland. Det går inte att få ut de ur buren för de rivs och hoppar ner från händerna för att komma till buren. Min första hona har även dragit av päls från sig själv av stress. :(
Jag pratar med de varje dag och sitter framför buren.
Har någon något tips på vad jag kan göra ? Jag vill ha tillbaka mina sociala råttor och jag vill inte att de ska må dåligt.
Vissa råttor bara är så..
Spec nu i tonåren så kan råttor förändras en hel del. 🙂
Mina råttor föredrar att vara i buren eller komma till luckan för gott, lukta lite & så, hanarna kan gärna sova timvis i huvan men honorna föredrar att vara i buren, uppe på buren eller långt ifrån mig.. Hah.. #oälskad 😃
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat.