Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 5250 ggr
Afrejd
0

Råttor+Katt?

Igår fick jag hem en kattunge =)

Mina råttor blir i chock tillstånd så fort hon kommer nära buren elller så. Hon är van vid marsvin så hon går nog även ihop men råttorna men hur vänjer man dom vid varandra? Hur gör man så råttorna inte blir chockade varje gång hon kommer nära?

Zakaraa
0

Det är ju deras instinkt att reagera så
oftast brukar det gå över när de vant sig vid att ha en katt hemma
mina gjorde det (när vi hade katterna)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Afrejd
0

Men om man ska presentera dom med varandra sen utanför buren hur gör jag då på bästa sätt??

Zakaraa
0

Det kan jag inte svara på, tillät inte katterna att vara i närheten av råttorna då de hade en enorm jaktinstinkt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

emmej
0

Dom vänjer sig vid katten :)

Flera av mina försvarar buren och hugger mina två katter i nosen! Så katterna går inte ens nära buren längre.

Zolah
0

Det tar ett tag, sedan så är det som om katterna alltid funnits

mina har blivit lite kaxiga, min kattunge hoppade upp i knät medan jag hade Bly där. då svarade han genom att gå fram till henne, stirra surt och sist varnings bita henne. Hon tittade bara på Bly som han var sjuk, så jag flyttade på damen innan han skulle hugga på riktigt ^^;

annan rolig story var då jah hade Haze i knät, och så kom Edwin min andra katt. Han tittade jätte intresserat på Haze och sedan 'tassade' honom tre gånger löst. Haze tittade på mig som om det vore jag som klappade honom, och edwin stog där och glodde med sina stora blå ögon på haze och sedan på mig .-.

det är roligt med djur, och se samspelet mellan. Skulle såklart aldrig lämna råttorna ensamma med mina katter men jag kan ha råttorna lösa på bord/säng under uppsyn med katterna i rummet.

[Emma--]
0

Dom vänjer sig efter ett tag. 

Sen så ska du aldrig lita på katten tillsammans med råttorna. Det kan verka gå jättebra men tillslut kan jaktinstinkten ta över ändå. Så man måste alltid hålla koll ändå.

Allamej
0

Det är en kattunge, alltså har du en ypperlig möjlighet nu när den är liten att låta den bli skrämd av råttorna.

Det låter skittaskigt men jag har aldrig haft problemet med katt och råtta. Det är som min katt och undulaterna… om en av undulaterna skulle sätta sig på golvet någonstans där jag inte ser den så kollar jag bara var katten är. 1 meter från katten just där den tittar sitter pippi.

Men min katt har blivit tokskrämd av en av undulaterna som landade på henne när hon sov. Och en av mina råttor kastade sig runt halsen och högg henne när hon kom för nära… Nu håller hon sig på behövligt avstånd, dvs. hon har ett gott försprång om nåt av de sk bytesdjuren skulle anfalla.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

cookie89
0

Som de andra skriver så vänjer dom sig så småningom. Min 1½åriga katt tyckte dock råttor är det läskigaste som fanns när hon kom hit så hon har alltid tagit omvägar runt burarna ^^ När hon väl gick så långt att hon vågade nosa på flickornas bur så satte sig 2 av töserna & fnyste åt henne varav katten la sig på rygg precis utanför & spann som bara den xD kom nog av ämnet men lycka till ändå :)

Afrejd
0

Ja tack för alla svar =) mina råttor har knappt vågat komma ut ur buren på 2 dagar. Nu har jag tagit ut 2 av dom dom andra får jag inte ut haha. Pluttisarna =/ Dumma mamma tänker dom. Katten är lite på sin vakt och går inte nära buren o så fort de rör sig blir hon rädd. Haha.

Afrejd
0

Nu gör dom framsteg! JAGA KATT YAAY! haha. en liten video för er som vill se : Sötisar

alexfifan
0

Åh, den grå i början ser nästan exakt ut som en av mina!!
Diggar videon iaf, klart råttorna ska visa vad dom går för ;))

you can't face the problem, if the problem is your face……

Afrejd
0

haha ja precis ;) Dom  har inte lyckats få in ett hugg, än. Men dom försöker!

alexfifan
0

Kan gissa att det kommer ;) Haha!

you can't face the problem, if the problem is your face……

Afrejd
0

haha isf är de egentligen bara bra, då lär hon sig !

Lamina
0

Haha, det ser ju nästan ut som att dom leker! Skrattande

Otroligt söt kisse mår jag säga, och söta råttor också. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Afrejd
0

Mjo fast katten typ leker men råttorna attackerar haha :P men men, dom har gjort stora framsteg iallfall ;P

Tackar ;)

felicia091
0

Hos oss tvärtom, det är katten som är rädd för råttornaTungan ute

Lamina
0

Hehe, hos oss är det råttorna som regerar. Kommer ihåg en gång när Lenoir jagade alla tre hundarna (stora belgiska vallhundar) runt runt tills dom hoppade upp i sängen för att komma undan. XD

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Lec72]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var bara att lägga in denna bild..

amandapi
0

hihi råttorna ser ut att gilla att katten blir rädd Tungan ute

ladydemilo
0

har ett exempel på att katter och råttor faktiskt kan leka. Jag har ingen bild men har sett det med egna ögon. Jag var och hälsade på hos min bästa kompis en dag, så där som vi brukade göra och hade hennes råttflickor lösa på golvet. I ett hörn i närheten ligger deras katt och slappar. Min kompis minsta råtta Flora, tar sats och springer rakt in i kattens mage som i sin tur tar tassarna försiktigt om katten och snurrar runt som en galning. sen slungar katten iväg råttan försiktigt en halvmeter eller så. Och då tänkte jag att nu har väl råttan fått nog, men inte då. Den lilla råttan tar ny sats och gör samma sak, och så höll det på i minst en kvart till. Man riktigt såg hur roligt de hade speciellt råttan. Jag frågade min kompis om detta och, hon sa att de brukade göra så och att ingen av dem tog skada av detta. Det är nog bland de knäppaste råttupplevelse jag har haft.

hus-musen
0

oj det skulle jag aldrig våga.. det är ju jakt katten visar, så där leker Bibis oxå med vilda möss och sorkar innan hon biter nacken av dem..

Qui dormit, non peccat

[luna&smilla]
0

Hej på er alla!! Jag är ny här, så detta blir min första kommentar i en av inläggen.

Jag hade 3 råttkillar förut och deras bur stod i köket dag som natt och det gick jättebra med de 3 katter vi hade då. nu har vi ju 3 katter till, alltså 6 katter totalt. Sen när råttiskillarna fick vara ute på sängen, så kom katterna dit och kikade och ville snusa på dem, men efter ett tag hoppade katterna ner på golvet. Så jag gissar på att katterna blev lite rädd.

OT. Kan man skriva och presentera sig själv i nån tråd här?

Elshira
0

Har haft 2 katter (utomhus och riktiga "jägar katter") inne för att hälsa på råttorna… Det har samtliga gånger slutat med att katten har varit mer eller mindre skräckslagen. Allt från att rygga lite till att hoppa rakt upp i luften och skricka som om det gällde livet (en av råttorna nosade försiktigt på herrn)… Stackars missar…

Vissa katter verkar inte bry sig, andra blir rädda, vissa ser en munsbit framför sig. Men oavsett så skulle jag nog inte våga ha djuren tillsammans utan ständig uppsyn, ifall att någon av dem skadar den andre.

Då tror jag nog hundar går bättre om de inte intresserar sig för små springande saker dvs.

Hakuna matata!

Banankaka320
0

Mina var också livrädda i början, men sen blev dem arga på kattlukt och attackerade syrrans kisse O.o 
Så ge dem tid, låt inte katten skrämma dem.

Maria Liljegren
0

Hur vänjer man dem bäst/snabbast? Genom att ha de i olika rum en längre tid eller presentera dem så de vet vad som luktar? Just nu får katten inte ens va i samma rum eftersom jag märker att råttorna tycker det är jobbigt.

zickan
1

Jag har märkt att lägga nått som katterna legat på in i buren. Eller borsta av hår. 
Låta råttorna få vänja sig av lukten under den tid de behöver. Lära sig att det itne är en fara med att det luktar katt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.