Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1360 ggr
TheCottonCandy
0

Dräktig, hjälp

Jag har en hona som går för sig själv då hon inte funkar i bur med andra honor och jag har även en hane som är för sig själv. För ca en vecka sedan fick jag då för mig att låta min hona och min hane träffas på min säng under uppsikt då jag har funderat på att kastrera hanen så dom kan vara tillsammans. Jag ville dock prova att se om dom äns funkade ihop innan så jag tänkte att om jag verkligen höll stenkoll och var beredd på att skilja dom snabbt så kunde där inte hända något. Well, JÄTTEjättejättedumt jag VET, för dom är ju snabba som f*n också.. Efter ett litet tag så hoppade min hane på min hona snabbt som initusan från ingenstans och jag skyndade mig att dela på dom. Han hann ju dock med att para henne en gång.

Nu tycker jag honan ser lite småtjock ut och vägde henne igår och idag och hon hade gått upp 2 gram. Är det möjligt att hon är dräktig?

Undrar också om det farligt för min hona att få sin första kull nu? Hon är ca 11 månader gammal.

Jag har läst på denna sidan att det står att råtthonan ska väga minst 300 g innan hon blir dräktig. Hur kommer det sig? Är det farligt om hon inte gör det?

Jag är beredd på alla påhopp osv om att det inte var smart.. Vill bara säga att jag vet att detta var jättedumt av mig och kommer såklart inte göra om det.. Hoppas bara att någon vill hjälpa och svara på mina frågor 😕

Ladybug6
0

Har hon bara gått upp två gram på en vecka är chansen stor att det inte blev något. Det brukar börja gå upp ganska mycket direkt om de blivit dräktiga :)

Zolah
0
TheCottonCandy
0

#1 hon har gått upp två gram på en dag, från igår till idag alltså

#2 Ja, jag tyckte hon såg "öppen" ut när jag kollade

Mellux
4

Väldigt tråkigt att du lät dom träffas.. hoppas det inte sker igen. Ett tips även låt inte hanen träffa honan direkt efter kastration heller då han fortfarande har möjlighet att befrukta henne i (4veckor?) till.  

Men nu är det ju hänt, Hoppas verkligen att hon inte blev dräktig! Hon är antingen skendräktig eller dräktig, det går inte att se just nu om hon är det men väg henne dagligen. Läs på så mycket du kan om aveln! För du kan komma sitta där med 16 ungar, honan behöver näringsrikt mat under och efter sin dräktighet. Här har du en av flera länkar som du bör läsa igenom, http://rattor.ifokus.se/articles/4dbec77cd4ebea200b002022-att-avla-pa-sin-ratta Det går inte att se att honan är rund kring magen under de första dagarna, oftast börjar det visa sig lite skillnad kring dygn 7 men det du bör göra är att väga henne dagligen och se hur hennes viktkurva gå, oftast ''svullnar'' de upp rejält den sista veckan. Skendräktiga honor brukar gå upp i vikt sen snabbt ner igen, de kan även bli lite svullen kring magen. Håll koll på ifall hon börjar löpa igen. 

Blev ett kort inlägg med lite små tips, Har inte direkt tid just nu att skriva mer!

TheCottonCandy
0

#4 Jo jag vet, mår ganska dåligt över det så jag hoppas att hon bara är skendräktig eller är lite småtjock pga lite för bra mat bara. 

Jo jag har redan läst en del om avel och kommer antaglingen behålla alla ungarna om hon får några. Vill ju att hon ska må så bra som möjligt.  Tyvärr har man aldrig märkt på henne när hon hon löper så det kan bli lite svårt. 

Tack för svar, men är det ingen som kan svara på varför det står att honan ska väga 300g innan hon blir dräktig? Min hona är nämligen ganska liten och har aldrig vägt  så mycket, hade hon vägt det hade hon varit alldeles för tjock :P

tötenöten
0

#5 Honor som väger lite kan bli undernärda och inte klara av att ta hand om ungarna. Honor som är små i kroppen har mindre chans att klara förlossningen etc. Det är därför de ska ha en vikt på minst 300 :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

TheCottonCandy
0

Aha okej, säger ju sig själv egentligen om jag tänkt till lite. Tack :)