Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1365 ggr
bonnierat
0

usch råttor...

När folk frågar mig om jag har några husdjur så svarar jag ju ja eftersom att jag har det. Men när jag sen säger att det är råttor jag har så får dem en helt annan reaktion. Jag förväntar mig absolut inte att alla ska tycka om råttor men det kan ändå vara jobbigt inombords. Jag tror nog att dem flesta råttägare känner igen sig i vad jag säger. Jag har aldrig haft något imot råttor eller möss men det är något som nästan alla människor har i säg, att man ska tycka att dem är äckliga och rynka på näsan. Det är skillnad på kloakråttor och tamråttor. När jag säger att jag har råttor så förväntar jag mig nästa altid ett dålig svar. Vill inte mena något dåligt till er som inte tycker om råttor utan har förståelse för det. Någon stans känns det ändå jobbigt när jag tänker på det. Folk förstår inte hur kärleksfulla,fina och inteligenta dem faktiskt är. Det är nog ganska svårt att sätta sig in i när man inte har dem. Det är ju dock inte alla som tycker att det är äckliga utan vissa som bara skrattar åt mig och tycker att det värkar kul, eller folk som faktisk älskar och gosar med dem när dem kommer hem till mig. Om bara fler fick veta hur fantastisak och inteligenta dem är så skulle det nog bli ett väldigt populär djur.

Kalli
0

Min erfarenhet är att om jag säger att jag har råttor reagerar folk generellt negativt. Om jag har med mig en råtta reagerar folk generellt positivt.

Själv tycker jag väl att den första gruppens föräldrar föräldrar borde trummat i dem att har man inget snällt att säga så säg inget alls. Allra helst när det är myndighetspersoner så borde de ärligt talat kunna kontrollera sina reaktioner lite bättre.

Valkyrija
0

Råttor är tyvärr oerhört missförstådda djur. Folk tror att tamråttor är samma sak som råttorna de har nere i källaren vilket inte stämmer. Nu tycker jag visserligen inte att den typen av råtta är äcklig eller läskig heller men ja… Tyvärr har råttan en låg status och visst blir man ledsen men då har ju vi råttmänniskor ett jobb - att få folk att inse hur otroligt söta, mysiga, smarta och bedårande råttor faktiskt är 😉 Men visst blir man ledsen när folk klankar ner på råttor och säger fruktansvärda saker om dem… Jag skulle ju liksom aldrig säga "fy va äckligt att du har hund!" så jag vet inte riktigt varför folk tar sig friheten att klanka ner på våra kompisar 😕

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

[Outlawly]
0

Hade jag frågat och ni svarat råttor hade jag blivit mycket nyfiken 😃 
Och väldigt positiv!

Elisabeta
0

Man ska vara beredd att stå på sig och absolut inte låta bli berätta om sina råttor. Även om man "vet" att svaret blir negativt, är det en fördel att med värme berätta om dem. Allt det goda och härliga man vet om sina djur ska man förmedla till andra. Det är även viktigt att inte tillåta andra kalla dem för äckliga, eller sådant, då man själv inte kallar andras katter, hundar, fåglar, mm för något fult. M a o, de ska visa respekt för de djur man har och tycker om.

Jag vet, det är inte lätt att stå på sig, men i längden ger resultat. Med litet envishet har jag fått vissa att börja ändra inställning.

Lycka till!

Troberg
0

Jag brukar säga att avel har pågått så länge på råttor, och generationerna är så korta, att en tamråtta är ungefär lika långt från en vild råtta som en pudel är från en varg.