Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 808 ggr
Sara:)
0

Luktande råttor (igen)

Har skrivit inlägg om detta innan men jag bor i ett litet rum tillsammans med 3 råttor i en mellanstor bur och dom luktar illa hela tiden. Städar 1/2 ggr per vecka men även när jag städat nyligen så luktar dom jätte mycket. Dom är långt över könsmognad Gallret är INTE rostigt, buren är inte ens ett år gammal Jag har testat typ 5 olika underlag men det hjälper. både buren och råttorna luktar konstant råttkiss och det är ganska svårt att sova/bo i ett rum som alltid luktar kiss. Frågade jättemånga gånger innan jag skaffade råttor "luktar dom illa?" Och alla skrev nej då dom luktar inte alls mycket. Så jag vet inte vad jag gör för fel isåfall men SNÄLLA nån som har nåt tips? Vill inte behöva göra mig av med dom Förlåt för långt inlägg!! :/

Zolah
0

Alltså, hur dom luktar är helt individuellt både på ägaren och djuret- vissa märker inte av det andra reagerar mer etc.

Kan inte ge så mycket mer tips än kanske en luftrengörare

Mickan77
0

Hej,

Ja råttor luktar. Precis som alla djur gör. Hundar luktar, katter luktar (från kattlådan) osv…. det finns inga luktfria djur så vitt jag vet.

Sen handlar det om hur känslig man är för lukt. Jag är jättekänslig och har både katter och råttor. Kattlådan töms så fort någon varit på lådan och till råttorna görs det totalrent minst 2 ggr i veckan. Fleeceinredningen och toalådan byts varannnan dag + att jag torkar av i buren varje dag. Jag tycker ändå att det luktar, men det är bara jag i familjen som känner det, så jag antar att det är jag som är känslig.  Råttorna luktar aldrig illa. De luktar gott :)

Zabbio
0

Ett tips är att ställa en skål med omalda kaffeböner där råttorna inte kommer åt dem. De luktar kaffe en kort tid men sen suger de mest upp lukt.
Bakpulver  kan ha liknande effekt, men jag tycker kaffet är snyggare och effektivare :)

Fodret kan också påverka. Fick hem en råtta som luktade väldigt illa och mycket, men det försvan efter ett tag med det foder hon fick hos mig (vanlig hemma blandning)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

zickan
0

Andra bra tips är att kolla fodret. Ger du nått med fisk,skaldjur osv så kan avföringen lukta mer. Tidningspapper brukar kunna lukta fort som träsaker. Ett gammalt knep för kattlådan är att strö bakpulver över toalådan. Det suger upp lukt. Utöver tips som redan getts. Kan du även ställa en skål med lite lite ätticka i samma rum.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

grreta
0

Hade samma problem i början, Då luktade det kiss om mina två honor så att min sambo vägrade att ha dem i köket. Vet inte vad du prövat för underlag men för oss löste det sig när jag slutade med borrismattor och i stället började med en blandning av Carefresh Natural och hampaströ på burbotten och i sovlådorna.

Ändå bättre blev det när jag sedan gick över till enbart Carefresh Natural, De kissar i ett hörn i sovlådan och där tar jag varje dag bort allt fuktigt och lägger rent. Burbotten städas  då och då.  Kisslukten från buren är borta och själva råttorna luktar faktiskt härligt underbart jättegott!

Bajsar gör de i toalådan och där har jag Back 2 Nature som är fantastiskt på att hindra lukt. Märkte stor skillnad när jag inte lyckades få tag i det utan var tvungen att använda hampaströ i toan  någon vecka.