Aggressivt beteende -kastrering?
Hej!
Vi har två hanråttor som är 7 månader gamla, de är köpta tillsammans. Vid ungefär 6 månaders ålder så började den ena råttan att vara aggressiv den andra och detta beteende har hållt i sig över en månad nu. Han visar sin aggressivitet mot den andra råttan både innanför och utanför deras rum samt bur, främst innanför. Han visar ingen aggressivitet alls mot människor endast mot den andra råttan. Den andra råttan har vi hittat sår på så vi har särat på dem, vilket ingen av dem verkar tycka om (att vara ensam råtta). Vi har låtit dem umgås på neutral mark, det fungerarade ett tag tills råttan attackerade den andre även där. Vi har läst runt på internet och det verkar som att kastrering är ett alternativ., men innan vi bestämmer oss tänkte vi fråga här först vad ni tycker.
Vad vi har förstått så är det ej riskfritt..
Så Kastrering eller inte, vad tycker ni?
Berätta mer på vilket sätt den är aggressiv!
Fräser den innan den attackerar? Burrar upp sig? Stryker sig mot saker?
Kastrering hjälper bara om aggressiviteten beror på överdominans, dvs för mycket hormoner.
Han fräser inte utan burrar upp sig och ställer sig sida vid sida innan han hugger. Han jagar även den andra råttan så fort som han får syn på honom. Försöker även bita genom gallret på buren.

avtryck*
Kastrering innebär en stor risk, och behöver inte nödvändigtvis hjälpa, men i ditt fall ser jag ingen annan lösning faktiskt.
Om det nu varit en massa slagsmål mellan honom och burkompisen är jag rädd att det är för sent. Även om kastreringen är lyckad och hormonerna går ur kan det ha blivit så spänt mellan dessa råttor att de inte kommer fungera tillsammans igen.
Men jag tycker ändå du ska prova! Om inte annat kan du ju kanske omplacera honom eller hitta en ny kompis till honom när han är kastrerad och "normal" igen.
Vad skönt att höra!
Men lite konstigt… Vad jag hört tar det flera veckor innan hormonerna går ut.
Fortsätt gärna uppdatera oss :)
Jag har en av mina killar som är i samma beteende, dock så är inte dom andra lika "Rädda" för han.. utom när han jagar dom.. Men jag funderar mest på att OM man skulle välja att kastera om inte förbättring sker vilken ålder är mest lämplig? :O Han är nu 7mån..
^_^ / Martiina
#7: Om du tror att problemen beror på överdominans så bör man kastrera så fort som möjligt för att beteendet inte ska hinna bli invant! Eftersom han är ett halvår skulle jag dock vänta några veckor, eftersom vissa hanar kan beté sig lite konstigt i den tonårsperioden som de är i då.
Ah det va det jag misstänkte.. Jag får känslan av att det är mycket hormoner i hans kropp som påverkar.. Ah, hade planerat och se lite mer om det går bort efter "tonårsperioden" då dom som sagt kan va lite mer.. mycket.. :P Men ser jag ingen skillnad så är det nog den bästa lösningen.. ska dock prata med hon jag fick han av och se om hon har något råd :D
^_^ / Martiina
Jag har en grabb som är sex månader gammal som börjat bete sig lite likt detta som tas upp i tråden. Han reser ragg, går sidledes mot de andra i flocken och börjar i min mening ofta bråken som sker (dem jag har sett). De andra ger ifrån sig gälla gnisslande-liknande pip, lägger sig på sidan/rygg, försöker skydda sig med tassarna. När det gått tillräckligt långt så springer/hoppar de därifrån eller så börjar ett bråk som går över fort då de andra alltid tar till flykten. Jag har funnit små bitsår (dock inga allvarliga utan mer som av nafs) på de andra och gissar att det är han som är den ansvariga men jag har inga bevis. Ikväll tog jag och särade på Gein från övriga flocken tillsammans med en hane jag vet som han går bra ihop med. Så, min fråga är, ska jag börja ha separata burar dvs. skapa två flockar eller kastrera Gein? För alla andra fungerar kanon ihop. Eller är detta något jag inte bör oroa mig över då inget blodvite har skett? Han fungerar annars i långa perioder relativt bra med de andra. Tacksam för svar!