Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 591 ggr
Kockis
0

Kronisk Mycoplasma?

Hej,

För tillfället har jag två små råttisar, men jag har länge funderat på att utöka familjen lite.

Min ena råtta har kronisk mycoplasma, är det då korkat att skaffa två till om de skulle bli smittade?

Mischa
0

Kronisk innebär ju bara att hon kommer ha det hela sitt liv, praktiskt taget alla råttor bär på myco, men det är en sänkning i immunförsvaret  ev. vid sjukdom som gör att det bryter ut.

så det är väl inga problem.

≧◔◡◔≦

Kockis
0

Vad skönt att höra!

Jag har några frågor ang. mycoplasma: Vid en antibiotikakur försvinner min råttas symptom, men sedan kommer de tillbaka - är det ok om man ger antibiotika när problemen börjar igen osv?

Hur märker man när sjukdomen gått för långt? En morgon hade jag knappt hjärta att lämna henne, då det "visslade" om hennes anstängda andning, hon la sig ner när jag tog ut henne ur buren och ville inte springa omkring. Det har dock bara hänt en gång, men när märker man att allt gått för långt? Att hon bara lider av det?

Mischa
0

Eftersom hon då har det hela livet så kommer du å hålla på att medicinera för att underlätta för henne.

Och hur lång varje kur är får du ju i recept hos veterinär.

Så fort hon börjar visa symptom så är det ny kur igen tyvärr…. 

Hur man märker att det gått förlångt?

Kan bara du avgöra, jag tycker att när råttan inte har någon livskvalite längre är det inte värt att hålla dom vid liv.

Jag tycker nog att jag höll kvar en av mina lite för länge, det slutade med att hon låg helt "apatisk" som om hon vore i koma, och det hände snabbt.

Tyvärr fick vi även vänta läänge på blå stjärnan för att avliva henne :(

≧◔◡◔≦

cosmonita
0

Man bör inte behandla råttors "Rossel" med antibiotika om de inte visar andra symtom. Har du fått en antibiotikakur och rosslet inte ger med sig så tycker jag att du avvaktar lite. Just nu känns det som att många medicinerar för säkerhets skull och det är bara till nackdel för råttan.

En förkyld råtta kan nysa/ ha rött snor kring nosen/vara lite röd kring ögonen osv. Går det över på mellan 1-2 veckor så är inte antibiotika första valet.

En råtta som verkar hängig, har dålig aptit, dålig ork, har uppburrad päls, jobbigt med andningen eller verkar allmänt olustig bör komma under veterinärvård snarast!

Kockis
0

Tack för svaren!  (:

Det är skönt att man kan behandla råttor med antibiotika när de har det besvärligt. Skulle bara försäkra mig om att det inte är skadligt med många antibiotikakurer.

Jag brukar bara behandla min råtta när jag ser att hon har det jobbigt med rosslet. För övrigt är hon relativt pigg och har en mycket god aptit, vilket jag hoppas hon fortsätter ha så länge som möjligt. (: