Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 1257 ggr
Juliaannana
0

Hjul till råttor??

Hittade ett hamster hjul som är mer som en "disk"
skulle det funka får råttor oxå? med tanke på ryggen och det
https://animail.se/hamsterhjul-flying-saucer-large-30-cm.html?nosto=nosto-category

Grodan
2

Det blir fortf enformigt belastade i kroppen då hjulet är för litet. De kurvar kroppen som ett S när de springer. Det borde finnas ett hjul som är hälften så stort som det för katt, dvs ganska stort…

http://www.supercat.se/aktiverings-kattleksaker/katthjul-catwheel.html

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
7

Det är en hel del skillnad på en sk flying saucer och ett hjul.

I ett hjul är det största problemet att råttan måste lyfta upp huvudet på ett statiskt sätt vilket ger värk och stelhet i nacken vilket förmodligen leder till både huvudvärk och spänningar (som dsenare blir förslitninger) i ryggen. Problem med knän/patella på bakbenen har påvisats vid extremt springande i hjul.

En saucer eller disk däremot tillåter en betydligt mer naturlig springställning. DOCK är det en naturlig springställning för att springa i svängar. Detta bör därför ge ungefär samma problematik som om man rider en häst på volt väldigt mycket, dvs snedbelastning i längden. Vilket bör slita framförallt på bakdelen (runt bäcken då  råttor/degu tycks vrida mest där) och lederna i ''innerspårets'' ben. Dock visar böjen på råttans kropp en volt som är många gånger större än själva disken - men inte helt rak.

Däremot ger inte saucern samma omedelbara problem och spänningar som ett hjul, utan det ger bara problem i det långa loppet vid ensidig och överdriven användning. Jag har en egentillverkad saucer på40cm (ikeas snudda) hos mina råttor. De springer på den ca 10 sekunder - 1 minut i taget, några gånger om dagen . Det vill säga inte särskilt mycket och då den är stor nog att låta dem springa snett över på ena sidan så är de minimalt böjda i kroppen, vilket syns från nos till svans. I den mängden och det sätt de använder den, så anser jag att det är hälsofrämjande. 1. Det ger en berikning från övriga buren. Det är inte det enda de har att göra, men det ger variation.  2. Det ger viss motion, vilken är annorlunda än att springa upp och ner, klättra och busa.

Men jag är medveten om risken som både saucer och hjul har - det är lätt att det skapar ett stereotypt beteende. Det vill säga att det blir en ovana som de gör för att de får ett ''kick'' av det i form av lycko-substanser som frigörs. Om det går så långt så kommer de springa oavsett hur ont det gör. Stereotypiska beteenden grundar sig oftast i tristess (exempelvis är hjulet/disken den enda motionen de kan få och de har inget bättre för sig) eller ej tillgodosedda behov (mental stimulans, motion). När det väl fått fäste så är de dock i det närmaste beroende och kommer inte sluta med beteendet även om de får bättre förhållanden.
Det innebär att om någon enda av mina råttor börjar visa minsta tendens att bli fixerade  vid att springa - springer intensivt, ofta eller länge - så kommer jag omedelbart att plocka bort disken. Nu har de dock haft den i snart ett år utan att visa mer intresse än att springa mindre än en minut några få gånger om dagen/natten (de bor i mitt sovrum och jag hör dem).

Men det är inget nödvändigt att skaffa till dem. Det finns nog bättre leksaker att lägga pengarna på, särskilt då det kan skada dem  i längden. Jag gissar även att de böjda kanterna på saucern kan påverka rörelsemönstret mer än min platta..

https://www.youtube.com/watch/?v=KMnPTZ_Kzmw ett klipp som tydligt visar djurets skillnad i hållning på saucer och ''stort'' hjul.  Visserligen degu men principen stämmer på tamråttor också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Grodan
1

#2 Vilket utförligt och välskrivet inlägg 👍

Zabbio
2

#3 tack :) Har studerat ämnet lite eftersom det intresserar mig och för att jag har extremt svårt för när något antingen är 100% dåligt eller 100% bra utan nyanser. Jag tror ju att allt påverkas av omständigheter :p (samt att eftersom jag nu har en disk som jag inte finner någon anledning att ta ifrån dem som läget är nu, så måste jag vara insatt nog att försvara det om den råkar synas på ett foto någon gång ;) gemene man har svårt att lita på andras sunda förnuft så det räcker inte att vara säga att jag är medveten om riskerna men har bedömt att i just detta fallet är det med nytta än skada. Särskilt när det finns en så pass alvarlig och lättmissad risk som med hjul/saucer. Men jag får erkänna att jag kan bli lite beklämd så jag på många utländska forum ser frågor om hur man ska träna råttan att springa i hjulet när den inte är intresserad. Och hur mycket de "älskar" det sen när de fått smak för det… det får ju mig att tänka på stereotypt beteende. :/

Zabbio
1

Men kan tänka att de 10-60 sekunder i stöpet som mina råttor leker med disken är ungefär den tid de skulle lägga på att spurta tvärsöver en öppen yta om de var fria. Vilket de aldrig kan i en bur utan att väja för en vägg. Det är grunden i min bedömning att de använder den på att sunt sätt :) Råttor är ju inte marathonlöpare som hästar eller vargar så att bara springa på rakt fram i långa stunder (och komna in i en lunk eller nåt) verkar inte naturligt. Även om de kan förflytta sig långa sträckor för sin storlek.

Grodan
0

Ny infallsvinkel där… råttor är inte sprinters… Aldrig tänkt så. Men de springer, galopperar… speciellt om de måste korsa en "öppen yta" för att komma någonstans - då ska det gå fort…

Det där "spring i benen" som min dobbis har, det har inte råttor… de har andra behov som leta mat, undersöka terrräng, hitta nya vägar/saker/ställen, använda nosen och tänka.

Frågan är hur många km en vildråtta gör per dygn, om det kan säga något om deras rörelsebehov?

Hjulet är väl mer en uppfinning för uttråkade och understimulerade lab.djur?

Zabbio
0

#6 Ja, det hade varit intressant att se hur mycket vildråttor springer, och hur mycket de springer på plan mark. Men jag har intrycket av att de har fasta revir och bara förflyttar sig utanför dessa om de måste.. Att normal förflyttning främst sker i etapper; upp på ett tak/träd, leta mat, nosa markering, ner ett steg, undersöka..osv

Ja, hjulet är en god tanke men tror tyvärr att den är missriktad. Särskilt som så många råttor måste tränas i att använda det för att springa i det så som ägarna vill.
Sen har ju rörelse i sog positiva egenskaper, minskar risk för fetma osv.. men som jag ser det så ger en ordentlig bur och aktivering utanför den bättre förutsättningar :)

[timpelt]
1

Pratade med en uppfödare och hon påstod att en vild råtta brukar kunna springa upp 40 km om dagen hörde också samma sak hos arken där jag köpte mina att råttor brukar springa 40 km om dagen det är därför det är så viktigt att dom får komma ut.

Grodan
3

#8 Mja, det köper jag inte bara sådär rakt av… vill nog ha lite mera studier bakom..

komigentammie
2

Djuraffärer brukar inte vara så pålästa & slänger gärna munbajs bara sådär utan någon direkt fakta.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar