Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 904 ggr
zipvic
0

färg hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vad har dessa för färg?

Allamej
0

Om jag inte har helt fel inställningar på skärmen så är dom russian silver och… JAG VILL HA!!!!! Gud så söta!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zipvic
0

hur är russina silver i färg och hår strån? något man kan jämföra med?

Allamej
0

Här har du en fin bild som jag lånat från www.dreameyce.com

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

zipvic
0

mh ser rätt lik ut som den ljusa på den bilden

Allamej
0

Japp och den är russian silver. Var bor du så att jag vet var jag ska fara och råttnappa bebisar? :)

zipvic
0

de finns i sthlm. inte mina ungar. kompis som fick men hennes kamera är paj igen så jag tog lite bilder med mig hem.

zipvic
0

även vad är det för färg på den där som försökre krypa iväg?

wild_child__
0

Är det "Zickans" råttungar ? =)

Allamej
0

Mink

Daydreams
0

den är väl inte minkFundersam

Daydreams
0

ok missförstånd, kollade in sista bilden och där var en som försökte krypa iväg

zipvic
0

ja det är det..

vi brukar sönder diskutera färger typ..hehe ..

Ninja
0

På den sista bilden är det agouti husky roan som kryper iväg

KickanW
0

Bli inte onda på mig nu men är det inte lite konstigt att inte veta färgerna på råttor man själv fött upp?

zickan
0

hellu..

mh den förste är nog russian silver men den som kryper iväg är nog inte en mink. påminner om mink i topparna men mörk i botten och mörk röda ögon.

ser lite illa så det blir nog glasögon snart tyvärr :/

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zipvic
0
zipvic
0

inte jag som fött upp dom. men det finns väldigt många färger som liknar varandra. bättre och fråga och vara helt hundra.

KickanW
0

Fast om man är duktig uppfödare kan man ju nästan veta vad man kommer att få för färger innan de fötts så att bestämma färg när de är så pass gamla borde inte vara ett problem.
Nu är det ju inte du som gjort något "fel" utan du är snäll som hjälper uppfödaren med att bestämma färg så du behöver absolut inte försvara dig!

Ninja
0

Hum.. är det inte bilden i #7 som vi pratar om?

zipvic
0

jag som tjatat att hon skulle ta kullar denna gång. så jag har skulden i det fallet. hon ville inte ha ungar nu då hon precis börjat testa en medicin. hon kan rätt mycket men tyvärr extremt dåligt självförtroende så hon ställer alltid samma frågor en miljard gånger. vi har haft våra saman drabbningar rätt ofta i allt

Daydreams
0

#18 Nja!  För det första så kan man inte det. I min förra kull borde jag fått merparten hooded, 50% rex. Rent teoretiskt, orkar inte räkna ut hur många procent hooded det borde blivit. Iallafall så dök där ju upp flera överraskningar i form av siames, roan, etc. Trots långa stamtavlor utan dom färgerna och teckningarna.

Sen så ändrar ju ungarna färg när dom tappar bebispälsen så self black kan vara chocolate eller silver black sen.

Jag hade inte hundra procentig koll på alla mina ungar förrän dom var runt 4 veckor. En siames tex visar ju inte pointern förrän dom är runt den åldern.

KickanW
0

#21: Notera mitt "nästan".
Jag vet att man inte kan avgöra vissa saker helt men om man tvekar mellan två färger kan man ju kolla på gener och med det avgöra vilken färg det är. Just dessa råttor tyckte jag var ganska "självklara" i färgen… Och då kan jag ändå inte så mycket om färger.
Sen kan man ju alltid göra en säkerhetskoll med folk men i detta inlägg lät det inte som något sådant. Hon skrev ju inte "Är det * eller *" utan undrade vilken färg det är…

Grodan
0

Om man nu ska färgbestämma råttor efter foton… (jag tycker det är väldigt korkat, men men…) så skulle jag gissa på att färgen på bebbarna på bild 1 är bluemink eller engbluerussianblue -alltså en mix av två färger

• mm = mink
  • gg = english blue
  • rbrb = russian blue

bluemink, aammgg - benämning?

engbluerussianblue, aaggrbrb - benämning?

minkrussianblue, aammrbrb - benämning dove (Danmark)

Har de däremot rödaögon så har de väldigt mycket färg för att vara mink och english blue - dessa blir oerhört ljusa som rödögda.

Rödögda blå heter i de flesta fall silver och jag antar att det är det ni menar med russian silver, alltså en rödögd russian blue, aarbrbpp.

I fortsättningen när vi diskuterar färger är det bra med genotyp så att man förstår, eftersom vi influeras av många olika länders standard och benämning på färger!

På bilden som Allamej hämtat från sidan dreameye eller vad den heter ser man TYDLIGT att det handlar om en svartögd blå råtta och en rödögd blå råtta. Genotyp är omöjligt att fastställa genom foto eftersom det kan vara graphite, aadd, och graphite silver, aaddpp, eller russian blue, aarbrb, och russian silver, aarbrbpp.

Om vi istället sätter r-genen på de blå råttorna får vi blue beige. Jag skulle föreslå att man benämner dem enligt detta

• aaggrr = (eng) blue beige
  • aaddrr = graphite beige (alt. german blue beige)
  • aarbrbrr = russian blue beige (denna variant har redan setts i SRS, borde finnas en guidestandard på den)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nicciz
0

Jag tror iaf då jag har sett flera stamtavlor ifrån zickan att det är som grodan säger en aaggrr

iaf om Kapris och hans led är inblandat, men om du lägger upp stammen kan vi nog pussla ihop en korrekt färg åt dig.

Grodan
0

Glömde inte att ta upp varianter där choklad och blått är blandat så att färgen får benämningen lilac, därför att färgen på ungarna på bild 1 helt enkelt inte är tillräckligt mörk…

Men visst kan vi prata lite lilac också… sen…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️