Söker efter uppfödare!
Hej!
Jag har egentligen aldrig varit mycket för olika hårtyper/färger/öron osv på råttor men nu har jag för första gången blivit kär i tanken på en speciell råtta.
Söker därför efter nån som föder upp blåa dumbos. gärna i västra götaland. Tänkte om nån av alla här kanske föder upp just min "dröm" råtta?
PMa eller skriv här i tråden!
Tack på för hand!

Kolla på http://www.rattsallskapet.se under "uppfödare" så ska du nog kunna hitta någon. Men tänk på att det finns så mycket viktigare saker än råttans utseende, tex temperament och hälsa så ta det i första hand. Dessutom kan nog många uppfödare tycka att man verkar oseriös och inte vilja sälja råttor om man enbart är ute efter råttor av en viss färg istället för snälla, tama och friska råttor.

Saken är den att jag redan har 4råttor där utseendet inte spelat någon roll alls. utan jag har enbart valt dem på temprament. Och självklart är även tempramentet viktigt, men just den här färgen är något jag fastnat för 
Tror inte det spelar någon roll om du har valt dina andra råttor efter temperament. Det ger inget seriöst intryck hos en uppfödare att vilja gå efter färg mer än temperament… 

Mvh Stephanie 

Men alla har vi väl nån liten fördom om nån råttfärg som käns fel… PEW till exempel ser jag så ofta i fryst format (ormmat) och black hooded finns de i var enda djuraffär. Så för mig så är dessa typer av råttor alltingen foderråttor eller zooråttor…

Ja, men en seriös uppfödare BÖR ju avla fram råttor med bra humör och friska gener. Hade jag inte velat ha det kunde jag ju letat hos vem som helst, nu söker jag en SERIÖS uppfödare.
De andra av mina råttor är inte köpta pga av sina färger, tvärtom, jag har enbart gått på personlighet. Jag har en mm blackhood tjej, en agouti (som fick svansen avbiten som liten), en silverblack tjej och en omplacerings råtta som jag haft i ett par månader som blir 3 i januari, hon är striped roan har jag för mig färgen heter. Alla mina råttor nu har jag valt enbart efter deras temperament.
Jag har sett hur många som helst i detta forum som sökt speciella färger på råttor men jag har aldrig sett dem få kritik för att de vill ha nått speciellt?
Vad är det som gör att det genast bli fel när jag säger att jag vill ha en blå dumbohona från en seriös uppfödare? Alla uppfödare på den här sidan har ju alltid iaf hävdat sig vara seriösa med temprament och friska gener. Måste jag skriva ut det?
Självklart vill jag inte ha en sjuk eller rädd råtta. det säger väl sig självt? Hade jag velat det hade jag kollat runt i djuraffärerna eller hur?
(känner mig lite påhoppad, och min "dröm" känns lite smutskastad.. men men)
Fast det är ju mer än bara temperament egentligen. Grejen är att man ska passa med råttan
Alla uppfödare föder upp råttor med bra temperament - med vad som anses vara bra temperament kan skilja sig väldigt från person till person. Att skaffa en råtta med personlighet som man fastnat för, har större chans att bli en riktigt bra kompis än en råtta vars utseende man fastnat för. Då kan man ju få en råtta man inte alls egentligen passar med.

Mvh Stephanie 

Ingen av SRS uppfödare föder upp blå dumbos, så du får ändå vända dig till de som är utanför klubben.