Ensam råtta?
Hejsan.
Har en liten undring då jag inte kan alls mycket om råttor. Tittat lite och de står att man ska ha två råttor?
Men går de absolut inte att ha EN råtta? Om man har den med sig ofta och tillbringar mycket tid med den. Måste den endå ha en burkompis?
Mvh / Malin

Ja,man kan aldrig ersätta en råttkompis och det sociala liv som råttor har tillsammans hur mycket man än har med sej råttan.
Så de är inte okej att ha en ensam råtta som man tillbringar flera timmar om dagen med?

Jag tycker inte det,eftersom det är flockdjur så ska det vara minst två och det tar inte mycket mer plats och tid med två istället för en.Så jag tycker verkligen det ska vara två.
Nja..de tar väl dubbelt så mycket tid och plats med två stycken. Lite lättare kanske att få en råtta som är ensam vääldigt tam istället för två stycken?
jag tycker att det är lättare att få dem tama om man har mer än en.. iallafall om man bara har 2 eller 3..de blir piggare & mer sociala av att ha kompisar..
okej..
ni får inte tycka jag e konstig som undrar.. men vet man inte så måste man fråga :)
Nä det e klart att vi alla e nybörjare nån gång :) Jag gjorde själv samma misstag med min första råtta. Hon va ensam hela sitt liv, i o för sig så va det bara ett år…

#6 Nej det r inget kontigt att undra. Jag tycker det är super bra att du frågar. Det är tyvärr många som inte gör det. Så att du frågar tycker jag bara är positivit!
okej vad bra! jag anser samma sak.. man ska ju veta saker innan man skaffar djuret..

#9 Ja det tycker jag också,tyvärr är det många som gör tvärt om. Men jag tycker det är så mycket bättre att veta innan så man vet vad man ger sej in på.
precis

När jag inte visste bättre för många år sen så hade jag EN råtta. Nu när jag tänker efter så mådde han INTE bra även om jag sysselsatte mig mkt med honom. Sen så kan fler råttor bli lika tama som en ensam råtta då de är väldigt nyfikna och sociala :)

Det är lag på att man måste ha minst 2 råttor om det inte finns speciella skäl som att den råttan man har är aggressiv mot andra tex. Många djuraffärer säger till köpare att råttan blir mer tam om du bara har en vilket inte är sant, tvärtom får du en väldigt olycklig råtta.
Det är inte mer jobb med 2, dom blir inte mindre sociala, snarare tvärtom.
lag?! :O oj..ja då är de ju klart att man ska ha två! va bra att du sa de!

Vad skojigt att du vill skaffa råttor!
Mitt tips är att vänta på en bra uppfödare. Det är verkligen värt det!
Jag har väntat länge på mina underbara töser från Arinella och Ales och kan inte ens jämföra dem med de nervösa zooråttorna. Nu vill jag inte dra alla zoodjur äver en kam men rent generellt är det så. Har ägt två zooråttor där den ena blev aggressiv redan som väldigt liten. Det slutade med att jag lämnade tillbaka båda två.
Jag är så lycklig över mina tjejer som hänger som gosedjur i mina händer när jag lyfter dem istället för att vara stela och korva sig som maskar på en krok. De är glada och självsäkra och framåt och vill vara med mig istället för att vara rädda för mig.
Klart kärleken räcker till båda två! :) Båda mina honor springer rakt fram till mig när de ser mig och klättrar upp på mina ben och sätter sig på var sin axel. :) Och jag föddes ju med två händer så det går ju att kela med båda samtidigt!
Älskar mina stora små vänner..
Vill man absolut bara ha en råtta så kan man ju höra med råtthjälpen om de har någon råtta inne som behöver bo själv av någon anledning. Då gör man ju på samma gång en god gärning.

Jag har bara haft och har zooråttor och har aldrig märk någon nervositet hos dom och de få (två) aggresiva råttor jag haft (har den ena nu) har berott på andra fakttorer än att de kommer från zoo och jag vet ej hur många råttor jag har haft genom åren.
Att jag har zooråttor beror på att det är svårt att kunna köpa från uppfödare när man ej gjort det förut!Vet ej hur många som sagt att "jag säljer först till de som köpt av mej förut"! Så det är mer eller mindre att få tag i en fin råtta när man ej köpt från uppfödare förut!Så många uppfödare uppsakttar ej att man köper från zoo,men ärligt vad ska man göra när många inte vill sälja till en som ej köpt från upfödare förut.Då har man ju inget val!
Men jag har inte sätt något fel hos de jag haft från zoo.
#17 de gäller ju at tvälja en bra djuraffär om man ska köpa därifrån. :)
Då måste du ha en mycket bra djuraffär nära dig, var glad för det. Mina erfarenheter av djuraffärsråttor är precis som Terato säger, det går inte att jämföra med råttor från uppfödare som är så mycket bättre. Både i temperament och hälsa, för tänk på att djuraffärer endast vill tjäna pengar.
0#, Och du ska inte ha din råtta ensam, de blir mycket mer social om de har en kompis, och blir dessutom mer glad. Jag tycker själv att det är djurplågeri att ha dem ensamma.
Jo de e många som sagt de nu.. :)

Men man ska komma ihåg att en djuraffär aldrig kan föda upp lika bra som en seriös uppfödare. Det är också frågan om vilken avel man vill stödja.
jojo jag vet. Jag har iof en hamster från djuraffär som är hur bra som hellst, men OM jag skaffar råttor så blir de förmodligen från uppfödare..de är lite större djur som kräver lite mer än en hamster..vill INTE ha från djuraffärerna här i min stad iaf.

Jo men det är åter igen som jag skrev förut att jag har zooråttor beror på att det är svårt att kunna köpa från uppfödare när man ej gjort det förut!Vet ej hur många som sagt att "jag säljer först till de som köpt av mej förut"! Så det är mer eller mindre att få tag i en fin råtta när man ej köpt från uppfödare förut!Så många uppfödare uppsakttar ej att man köper från zoo,men ärligt vad ska man göra när många inte vill sälja till en som ej köpt från upfödare förut.Då har man ju inget val!
Jag vill gärna ha uppfödarråttor,men det är ju ej lätt när många kör med den relgeln de gör!
Uppfödarfrågan får vi ta i annan tråd tycker jag.
Vad gäller ensamråtta, så tycker jag som flera skrivit här ovan att en råtta inte skall tvingas till ensamhet. Om råttan däremot inte klarar av att leva i flock (och visar detta genom aggressivitet) så kan man ev den ensam om den inte även blir aggressiv mot människor.

De e så synd att dem som jobbar på djur affärerna har så lite kunskap om råttor… Var försvinner dem när dem inte blir sålda… 
Men som sagt. Som *nybörjare är de inga som hälst problem att ta hand om två. ( *Som jag.) 
Om de inte blir sålda så slutar de ta in fler råttor. Så har de gjort i djuraffären där jag bor. Men visst kan de ta in på beställning. O dessa djur kommer då från imazo tror jag det hette. Har en bekant som föder upp foderråttor och beställde in väldigt många "avelsdjur" vid ett tillfälle. Alla rosslade!!!! Som tur e så har han en någolunda bra syn på råttor så han använde sig aldrig av dessa utan de fick bli foder själva.

Råttor på zoobutiker som inte blir sålda blir i allmänhet ormmat. Det går ju inte att göra på något annat sätt i en rörelse som måste vara ekonomiskt lönsam.

#27 Alla råttor blir ej det!Jag var med syrran till djuraffären där jag brkar köpa mina råttor och då såg jag en råtta,kommer nu ej ihåg om det var hona eller hane,men det kvitar vilket.Den kan jag mycket väl tänka mej var mellan 6 månader till 1 år!Så att råttor de ej får sålda blir ormmat stämmer ej,för då hade den varit det för länge sen!

Det finns ju zoobutiker som behåller djuren ganska länge. Men det är ju svårt att få vuxna djur sålda och känner man människor i zoobranchen så vet man hur det går till. Jag kan i så fall tycka att det är ännu värre om djuren får leva understimulerade hela sitt liv på ett zoo, ärligt talat.
Sen tycker jag att alla djur är värda en lugn och trygg uppväxt så det handlar både om arv och miljö och moral.
Men nu är tråden kapad igen! Jag tror Pixelmollan har fått svar på sin fråga och det är ändå hon som måste bestämma sig för var hon köper sina djur!
Har nästa fallit dit måånga gånger för djur i djuraffärer! Och det är många seriösa råttägare som har zoodjur så jag säger inget om det. Men det ÄR svårare att hitta bra djur och fel kan dyka upp senare i livet. Det kan bli en väldigt dyr eller sorglig historia i slutändan. Djur som blir aggressiva när de är runt halvåret t.ex. Hur många nyblivna råttägare tänker på sånt? Eller att de får stora rosselproblem eller tumörer?
Vill bara slå ett slag för våra uppfödare! Hittar du någon så är vi många som kan hjälpa till med transport! :)
Tack så mycket, men nu känns de som om trådet ballar ut lite från ämnet
Har tänkt på detta ytterligare och de får nog bli om något år jag skaffar råttor isåfall. :) Även om de kliar i fingrarna efter att ha en just nu.. :P
Kan du inte göra som någon föreslog då, att du kollar med Råtthjälpen om de har en ensamråtta för omplacering?
Jo men isåfall får de bli om något år..
oki