Råttor + hund?
Jag har i några år varit inne på att skaffa råttor men har inte känt att det varit rätt i tiden. Nu är jag utan gnagare (har haft marsvin och kanin tidigare) men vi har fått en hund i familjen. Jag saknar att ha gnagare efter senaste marsvinet gick bort och har nu helt bestämt mig för råttor. De verkar helt underbara! Nu till den krångliga biten. Var ska buren stå? Bäst skulle nog kanske vara i mitt rum där jag kan stänga till så råttorna får vara i fred från hunden men på nätterna är det i mitt rum hunden sover. Jag vill helst att han ska få sova kvar hos mig då det är fruktansvärt mysigt, skulle det fungera? Låter råttorna mycket under nätterna så det skulle störa hunden? Skulle hunden ogilla råttlukt i säng och andra möbler? Vi håller det ganska svalt i mitt rum då hunden är fluffig och varm, är råttor känsliga för temperaturer? Många frågor att försöka få svar på såhär innan man kan bestämma om allt skulle fungera :)
Mina hundar är nyfikna på råttorna men försöker inte ta dem i buren, och råttorna är inte det minsta rädda för hundarna :)
Är det en terrier? (de är avlade råttjägare och har ofta stark instinkt att jaga och döda). Annars är det en lagom väluppfostrad hund utan enormt jaktdriv bör det gå bra var som helst, med stabil bur.
Min ena är rottweiler-shäfer-labbe korsning, den andra renrasig belgisk vallhund.
De låter en del, särskilt vattenflaskan…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Han är en sheltie utan större jaktdriv vad vi märkt av än så länge. När jag hade marsvin var han nyfiken men inte aggressiv, han ville mest att de skulle leka :)
Förhoppningsvis kan jag ha buren på ett annat ställe, så det löser sig nog. Annars vänjer vi nog oss vid ljudet. Tack för svaret!
Jag har mina 6 damer i sovrummet :) De nätter då jag värderar min sömn extra högt, byter jag faktiskt ut flaskan mot en skål med vatten. Det blir inte helt tyst, men just vattenflask-ljudet driver mig till vansinne om jag försöker somna :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag har råttor, gerbiler, katt och hundar. Råttornas och gerbilernas burar står i tv-rummet och jag har aldrig haft problem med varken hundar eller katter i närheten av burarna.
Råttorna är inte ett dugg rädda för varken katt eller hundar.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Mina hundar brydde sig endast i början, ibland leker yngsta hunden eller honan genom gallret med en av råttorna för han leker genom gallret med dom. Jag hade aldrig kunnat ha de lösa med hundarna iaf så det är en risk jag aldrig tar.
Har hunden mycket jakt i sig så kan råttlukten absolut vara stressande.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
& ja, de låter MYCKET under natten så du lär nog bli störd under nätterna. 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat.