Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 688 ggr
EmmaLevin97
0

Råttor blandat med studentliv

Jag ska börja högskolan till hösten och därmed flytta hemifrån 4 timmar uppåt i landet. Om allt går som det ska så flyttar jag och min pojkvän ihop och därmed delar vi på mat och boendekostnader vilket gör att vi kommer ha pengar över. Hans hobby är gym och det kostar ju några hundra per månad, min hobby är hästar men det kommer jag inte ha råd att hålla i. MEN jag måste ha djur och därför har jag börjat kolla på råttor. 

Kan någon ge mig lite mer info ang råttor:

Vad kostar en bur för 2 råttor, och vad kostar det att köpa två råttor?

Vad de kostar per månad?

Hur gamla de blir?

Hur länge kan de vara ensamma?

Brukar de bli sjuka? (Tumörer osv)

Ska de vara försäkrade? Vad kostar det isf?

Kan de åka tåg/bil med mig när jag ska hem över lov? 

Hur lättlära är de? (vill gärna träna lite agility)

skogsmurmeldjur
1

Här har du en länk till en bra artikel med svar på det mesta! 

Burpriset beror ju såklart på vilken typ av bur som du är ute efter. Jag har köpt de burar jag har haft begagnat och då kan man hitta en riktigt stor och fin bur ganska billigt om man har tur! Jag betalade 800 resp 1000 för mina.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

EmmaLevin97
0

Tack för länken! Kan ett inreda ett akvarium funka som bur? 🙂

komigentammie
0

Akvarium har för få klättermöjligheter, dålig ventilation.. Råttor vill ha stora, klättervänliga burar.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Bananbullar
0

Hej! 
Vill bara säga att jag tycker råttor är perfekta studentdjur! Har precis tagit examen efter 3 års högskolestudier och under alla dessa 3 år har jag haft tamråttor som husdjur. Man kan anpassa dom efter studierna (dvs, har man morgonföreläsningar kan man släppa ut de på kvällen, har man eftermiddagsföreläsningar kan man leka med de på morgonen etc). Ganska billiga (relation till hund t.ex.) och behöver inte jätte stort utrymme. Sen att buren tar stor plats är en annan femma då man gärna vill skämma bort dom 😉