Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 685 ggr
Sara:)
0

Råttor som luktar

många säger att deras råttor luktar väldigt gott så det är därför jag undrar varför min luktar kiss typ. Jag städade buren och sedan badade dom och satte tillbaka dom i en ren bur men fortfarande luktar dom likadant. Någon som har nåt tips på vad man ska göra eller har någon aning om varför dom luktar även om man precis har badat dom? (Det är alltså inte buren som är problemet utan själva råttorna när man håller i dom)

Zolah
0

hur ofta badar du dem? det kan bli en björntjänst om du gör det för ofta.

en ren bur ger en ren råtta - själv säsongsbadar jag bara mina råttor.

Sara:)
0

#1 Har badat dom 2 gånger på 5 månader, men grejen är ju att även när dom är nybadade så luktar dom

Virkan
0

Skrubbar du gallerna noga? De kan lukta mycket om man inte gör rent dom ordentligt :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Melynia
0

Eller så kanske du är lite känslig? Jag tycker mina råttor luktar supergott! Men det är precis som med en hund eller en katt, de har ju sin unika doft, de luktar ju RÅTTA (läs kärlek). Om jag ber någon av mina mer skeptiska vänner lukta på råttan säger de "uuhhh eeuuw" medan jag snusar in mig i dem och tycker de luktar molnfluffiga små maränger! Nej kanske inte. Men mysigt.

Som de säger ovan, en råtta luktar som sin bur. Är buren skitig är råttan skitig. Tycker du att de luktar efter dusch till och med så kanske det är du som inte gillar deras doft helt enkelt?

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
(ig: eldarattery)

Rumblebee
0

Var det en storstädning av buren du gjorde, där bokstavligt talat allt blev utbytt och rengjort, inklusive gallret? Luktar den ena råttan mer än den andra? Tänkte om de kanske kissar på varandra.

myismyname
0

Under min tid med råttor så har jag bara badat (ordentligt badat, med schampoo och allt) en hane en gång efter att han välte ett helt mjölkglas över sig själv och luktade surt. Utöver det har det räckt med en fuktig bomullstuss om de har kladdat ner sig med mat, eller lite olja på svansen om den är skitig. Upplever inte alls att råttorna luktar illa, om de inte har kissat i en sputnik eller så. Enklaste och bästa sättet att bli kvitt kissluktande råttor är att städa buren ofta och byta bomaterial ofta. Som flera redan har sagt, råttor luktar som sin bur/burinredning :) Ett bad ska bara vara sista utvägen. Råttor blir lätt förkylda och bad kan dessutom torka ut deras hud, men bland den viktigaste anledningen till att undvika bad är att det är ett stort stressmoment för många råttor

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Lollomoo
0

Ett tips om det är själva buren som kanske inte är helt ren, så kan det vara en bra ide att ta ut buren och spola av den på sommaren och våren.

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar