Behöver hjälp, sjuk råtta?
Jag behöver hjälp snabbt,
en av mina råtthonor på ca 8 månader har plötsligt blivit slö, hon går runt och lägger sig raklång på olika platser i buren och verkar lite orolig i kroppen på något sätt, det kommer även lite konstiga läten från henne då och då som är svåra att beskriva men det hörs flera meter från buren (ej rossel)
någon som känner igen? vad kan jag göra?
Tack!
Vet tyvärr inte vad det kan vara, men det låter inte alls bra. Jag skulle nog kontakta en veterinär. Äter och dricker hon som hon ska?
// Stephanie och hårbollarna 
Ta henne till en veterinär.
Åkte till veterinär, han trodde det var akut lunginflammation (men han var inte van med råttor) hon har fått antibiotika (baytril) hon var ganska pigg igårkväll och hon åt lite mat.
Idag har det börjat komma massa slem från luftvägarana (?) det verkar som det kommer upp hela tiden, någon som har varit med om det?
Vet inte vad jag ska göra, vill inte att hon ska ligga och lida :(
Hur länge kan jag vänta och se om antiobiotikan hjälper? nu har det gått 11 h sedan första dosen ungefär.
Hej Hur går det med lilla råttan? Vår råtta hade vad veterinärerna trodde var lunginflammation och vi fick baytril. Vi började se små förbättringar efter några få timmar. Dock så märkte vi inte av att det kom upp slem från luftvägarna men jag kan aldrig tro att det skulle vara ett dåligt tecken. Att hon äter är ju jättebra. Om hon har svårt att äta själv så kan du blanda ihop något som blir lite mer flytande och ta upp med medicinspruta. Enkelt att ha henne i famnen och bara spruta ut i närheten av munnen så hon bara kan lapa i sig. Det kan också vara bra att tänka på att en sån stark antibiotika slår ut mer än bara de dåliga bakterierna. Även de bra stryker med och hon kan kanske behöva något som återställer balansen. Dock så återkom lunginflammationen på vår råtta två gånger inom kort tid och då var det mer troligt att hon hade metastaser på lungorna från cancer. Om du befinner dig nära Sigtuna så kan jag rekommendera mälarens smådjursklinik. De har ett stort kunnande om råttor.
Det har gått bra:) redan igårkväll så mådde hon mycket bättre! Idag är hon pigg och glad som vanligt och äter och dricker. Ja det läskiga med slemmet var att det kom så himla mycket och hon fick svårt att andas, hon fick panik några gånger då hon inte fick någon luft alls :( men slemmandet slutade igår. Ja precis har du något tips på vaf jag kan ge som probiotika? Oj okej, låter inte bra det.. Får hoppas att så inte är fallet här. Tack för ditt svar!