Blyga och skygga råttor
Hejsan allesammans! Är en nybliven råttkompis och blev nyss medlem här för ni verkar alla så smarta och snälla :)
I Måndags så hämtade jag mina 2 råtthonor från en bra djurbutik som har kontakt med uppfödare (försökte hitta en uppfödare men de jag hittade fick jag aldrig svar ifrån ). Nu är det såhär att jag har inte haft råttor innan, bara hamster inom familjen, är 23 bast nu och bor själv sedan ett tag tillbaka.
Jag köpte en rätt så stor bur till dom och har inrett med massa hängmattor och handdukar, hade ett hus innan som dom bara gömde sig i och bajsade sönder så bytte ut den mot en handuksmatta, om ni förstår!
Till los problemos. Jag har gjort som min vän har förklarat för mig som vet en del:Alltså jag har stoppat in handen, låtit dom lukta på mig. Gett dom mat ur handen, sitter och pratar med dom minst 1 timme om dagen. Men när jag försöker närma mig dom och klappa eller ens ta i dom så aktar dom sig och verkar allmänt smårädda. När jag har suttit ett tag med dom så är dom lite lugnare men när jag vart i ett annat rum och sedan kommer in så får dom flipp och springer och gömmer sig.
Är det någon som har några tips på hur jag ska fortsätta med dessa två damer? De är 7 veckor gamla, jag brukar ha burgallret öppet när jag kollar ifall dom vill komma ut och titta. Ibland så har de gått fram och klättrat halvt ner för att sedan vända tillbaka igen.
Kvinnan i djuraffären kunde lyfta upp dom relativt enkelt utan klagomål men kan det bero på att hon hanterade dom i 5 dagar innan jag hämtade?
Grymt tacksam för svar och ha det gött!!
Mvh Simpan
Hej Känner så väl igen de du beskriver köpte mina tre första killar från en så kallad uppfödare men dom var så skygga precis så du beskriver Jag gjorde precis som du och alla bara flydde fältet haha Ett tips jag kan ge är att muta dom mina älskar osaltade popcorn och se varje litet framsteg som enormt för detta tar tålamod har haft mina i 6 månader och jag kn fortfarande inte riktigt lyfta dom men dom är gärna med på axeln när jag är hemma men händer är fortfarande livsfarliga 😉 Låt dom bara ta de från fingrarna sen från öppen hand och sen från stängd hand så dom får händer som något positivt 😉 ett annat tips är att arbeta med den av dom som är mest nyfiken så kommer den andra haka på sen 😉 Jag övar med mina i soffan då jag har borden stående så dom kan komma in och ut som dom vill när jag är där gärna så dom måste klättra över dig för att utforska soffan ha lite kuddar och filtar dom kan gömma sig bakom och en massa mutor liggande på dig eller att du ger dom de när dom väl kommer ut 😉 mina tog de tre veckor med två timmar om dagen vid soffa innan dom vågade sig ut hahah Så bästa tipset jag fick är tålmod tålamod och mutor och att du gör helt rätt de tar bara tid 😀 lycka till