Bråkar vid introduceringen?
Jag har två tjejer sedan tidigare på 1 år och har nu fått en tjej på 4-5 månader och en liten på 8 veckor. Det är första gången jag introducerar råttor och jag har följt stegen som rekommenderas här på råttor i fokus, först genom doftprov, sen möte på neutral plats och sedan möte i lekplats. Snart ska jag göra rent buren och testa sätta ihop dom.
Introduceringen har gått bra tror jag, men jag har lite funderingar kring 4 månaders tjejen som är rätt så "bråkig" av sig, eller så leker hon häftigt bara. Men hon ger sig på mina tjejer på 1 år, mest ena av dom, och hoppar på och brottar ner. Det har blivit lite bättre under de senaste dagarna, men hon ger sig på rätt så intensiv och ganska oprovocerat. Hon gör inte alls samma sak med lilla nya tjejen nå mer och tjejen på 1 år börjar bli rätt less och försöker gå därifrån men hon springer bara efter och lämnar henne inte ifred förrän alla är trötta och går och lägger sig. Den andre tjejen har lärt sig att sparka undan henne så hon blir inte lika störd nå mer, men även hon bliv nedbrottad och piper.
Jag ser inga sår eller hårda bit, men hon biter till och rivs lite tror jag. Bör jag göra något, och isåfall vad, eller bara låta det ha sin gång? :/
Här kan ni se lite hur hon beter sig(den vita är 4 månaderstjejen)
Hej, Det är en naturlig del av introduceringsprocessen. De brottas för att visa vem som bestämmer i flocken.
Så länge det bara är brottning enligt reglerna så är det OK:
* Bara brottning, inga bett.
* När en har gett sig så släpper segraren upp förloraren och putsar för att visa att de är kompisar.
* Inte kasta motståndaren över topprepet.
Tack för svar!
Av vad jag sett så har hon inte börjat putsa efter att hon fått omkull någon. När de springer iväg så springer hon efter. Jag tycker det ser lite ut som att hon är dominant, de andra försöker inte alls dominera tillbaka utan ligger bara ner och försvarar sig när hon blir för hårdhänt. men hur länge kan man låta det hålla på innan man bör göra något?
#2 hur menade du med kasta motståndaren över topprepet?
Du behöver inte göra något åt det. Förr eller senare så kommer de undergivna råttorna att acceptera sin plats i flocken. Du kan inspektera råttorna emellanåt för att se ifall de har fått sår någonstans. Har de inga sår så behöver du inte lägga dig i. Pip och brottning förekommer.
Tack så mycket för era svar, situationen har blivit mycket bättre här hemma. Vi hade ett stort bråk(utan sår) mellan en av de nya och en av de gamla, men efter det så ligger alla och sover och tvättar varandra. Så nu kan vi andas ut igen ;D Läskigt med första introduceringen när man inte har någon erfarenhet.