Katter och råttor
I onsdags flyttade det in två katter, 12 veckor gamla. Råttorna bor i vårat sovrum med dörren stängd, där inne har katterna aldrig varit. Saken är den att Zelda är rädd för dom, fastän hon bara har känt av deras lukt vis våra kläder, och säkert genom dörrspringan med. Hon äter och dricker men hon gömmer sig för det mesta i sputniken. Det upptäcktes igår, men trodde att hon löpte då hon ibland kan bli osocial och lite inaktiv av det. Men igår var det samma visa så tog ut sputniken ur buren medans hon var i den för att kunna kolla så hon inte var sjuk eller skadad. När jag satte in henne igen så blev hon mer aktiv men var helt klart på sin vakt. Jag vill väldigt gärna kunna ha våran sovrumsdörr öppen igen, i alla fall när vi är hemma, då vore ju bra om det här bara är en tillfällig rädsla som man kan träna bort. Men ja, hur kan man göra det på bästa sätt? För vill ju inte att Zelda ska bli ihjälstressad. Lilo verkar inte bry sig ett dugg, hon är precis som vanlig. Och förhoppningsvis kanske Lilos orädsla smittar av sig lite på Zelda. Just nu funderar jag på att helt enkelt låta Zelda få vänja sig vid dofterna som sitter på oss. Men när hon gjort det, vilket jag hoppas att hon gör, så vet jag inte riktigt vad nästa steg skulle vara.
Öppen dörr medför faran att katterna kan komma nära biten och skrämma slag på dom.
Jag har haft katterna innan jag skaffade råttorna och det har gått bra varje gång.
Ett tips är att ta en kisse i taget o hålla honom framför buren så att de får hälsa på varandra fast med avstånd. Gör så här tills råttorna vänjer sig vid katterna. Om det inte funkar så får du nog acceptera att Zelda inte vill vara vän med dem, tyvärr.
På onsdag får vi hem två stycken råttbebisar och vi har två kissefräser hemma så ska bli spännande o se hur det blir då dessa två aldrig träffat råttor tidigare.
Här är en bild på våra gamla katterna och råttor som idag inte finns kvar.
#1 Ja, jag vet att det finns en risk att ha öppen dörr, därav att jag vill ta det långsamt för att se hur de skulle reagera. Och så verkligen säga åt katterna på skarpen. Men allt beror ju på hur råttorna reagerar. #2 Ja, jag har funderar på att visa upp katterna om den dagen kommer då Zelda inte är så nervös vid deras lukt. Hon springer väldigt gärna och gömmer sig för mig då jag luktar betydligt mer katt än min pojkvän i och med att katterna verkar ha tytt sig mer på mig än honom. Hoppas att Zelda en dag vänjer sig, annars får sovrumsdörren tyvärr hållas stängd. Men det har ju trots allt vara gått 4 dagar sedan kissarna flyttade in.
När jag skaffade katt tog det 1-2 veckor för råttorna att vänja sig vid doften. Sen har det inte varit några problem alls. :)
Har dock inte försökt mig på att låta de träffa varandra annat än när kisse kollar in genom burgallret, katten är alldeles för jaktig för det :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Har haft råttor i ca 3 månader nu. Har ett eget rum åt dom där buren är placerad längs in i hörnet. Katten har aldrig fått vara där inne sen dom kom. I början när jag skaffade dom kunde jag inte förstå varför råttorna ena dagen var super mysiga o nyfikna för att i nästa stund vara totalt livrädda och ligga o trycka längst in i buren o vägra komma ut! Snart upptäckte jag sambandet… så fort jag klappat min katt lr han har varit i min famn o jag går in med samma kläder utan att tvätta händerna beter sig min råttor som om dom aldrig sett folk!!! Trodde detta skulle gå över ju mer dom litade på mig… men nej! Det har faktiskt bara blivit värre! Förra veckan när jag skulle släcka lampan åt mina små smet katten in, han kom inte längre än 1 meter in i rummet innan jag fick tag i honom. Trots detta vägrade mina (som i vanliga fall älskar att springa runt i rummet ) lämna buren o satt som förstenade vid dörren. .. när jag skurade golvet och lät det gå en dag är allt som vanligt igen… men det räcker med att jag har "katt" på mina kläder, händer för att dom ska återgå till stelfrusna fiskpinnar!!!? Så hur vänjer man dom? Har tagit hand om "problem " råttor och varje steg är jätte viktigt! Vill inte förlora framsteg pga katt som inte ens ska vara där…