Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 761 ggr
Natsumix
0

Cancer och tumörer?

Jag visste inte riktigt Villken grupp som jag skulle välja, så jag valde bara recovery. Jo, jag har hört att honor oftast får tumörer, och hanar cancer. Jag skulle gärna vilja ha en hona, men jag är lite skraj för tumör grejen. Försäkrar man råttor? Gör ni det? Dom är ju ganska dyra djur.

Leritza
0

Tumörer är oftast ett symtom på cancer, de kan ju va fetknöl de är ganska lika i utseende så enbart genom veterinär undersökning som man kan va hundra på orsak. kosta hos mig drygt 1000kr Själv skulle jag inte va överdrivet orolig, visst är det stort problem inom råttor. Har själv haft ett antal råttor med knölar men de har uppkommit vid runt 2 år så valt att avstå från operation pga åldern. Det går att försäkra råttor men inget jag gjort. Lägger undan pengar till vetrinärvård istället.

Ladybug6
0

Honor drabbas oftast av ljuvertumörer och dessa är för det mesta godartade och altså inte cancer. Däremot kan de ju bli väldigt stora, växa snabbt och vara ivägen eller trycka på annan vävnad. De som har fått ljuvertumörer av mina har oftast varit runt 2 år och därför inte hunnit få något problem av dem.

andypandypa
0

Tumörer och cancer är väldigt vanligt hos råttor - precis som hos människor. Men om du skaffar bra råttor från en duktig uppfödare kan du förhoppningsvis slippa tumörer. Jag har ännu inte haft en enda tumör på mina hittills sju olika råttor. Och om det alls dyker upp tumörer så ska det inte heller göra det förrän råttorna är äldre, alltså ca två år. Då brukar de flesta inte heller operera eftersom det skapar mer smärta och obehag än nytta för råttan.

Om det rör sig om godartade tumörer är det som sagt inte heller något som gör ont på råttan, oftast är det bara bökigt och jobbigt för dem. Men om de blir riktigt stora är det förstås ett problem och då får en överväga om en ska ta bort råttan eller försöka ta bort tumören.

Personligen försäkrar jag inte mina råttor eftersom det sällan (på de försäkringsbolag jag kollat upp) finns ett bra, och prisvärt alternativ för råttor. För det andra finns det en självrisk som i allmänhet är så hög att man inte går över den med ett vanligt veterinärbesök för en råtta. Istället "försäkrar" jag själv genom att lägga undan lite pengar varje månad som jag kan använda om det blir oförutsedda veterinärbesök och dyl.