Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 660 ggr
[Jennah]
0

Frågor: försäkring m.m.

Tänkte skaffa råttor till sommaren, och håller på att läsa på men har lite frågor ni kanske vill hjälpa mig med? De här frågorna kändes lite mer som forums-frågor, tycker det var svårt att få svar genom att läsa i en bok och så :)

1. Hur vanligt är det med sjukdomar, som typ cancer, och hur svårt är det att få bra veterinärvård till ett så litet djur? Om det är vanligt - hur förebygger man det på bästa sätt?

2. Finns det försäkringar för råttor (tänker på veterinärvården nu, inte livsförsäkring som bara gäller när det liksom är för sent), och har ni era försäkrade? Brukar man försäkra dem? Vilket bolag i så fall?

3. Luktar det mycket när man har råttor? De drar väl inte till sig insekter o sånt? Hur ofta städar ni? 2 ggr i veckan typ?

4. Hur dyrt är det? Vad är det för utgifter som kommer sen (alltså förutom "startavgiften" med inköp av allt)? Underlag, mat, veterinär m.m? Vad brukar ni tänka för månadskostnad eller så?

5. Som första råttorna, tycker ni vi ska köpa "bebisar" direkt från uppfödare eller omplaceringar som redan är tama? Tänker att de kanske inte lever så länge och då kanske man inte vill köpa nån som redan är "gammal" :/ Eller ska man se om uppfödaren vill tämja råttorna något först? Eller är det inte så svårt att göra det själv? Tid har vi gott om i alla fall.

6. Ni som använder borrismattor, tvättar ni dem eller köper ni bara skitmånga? Tänkte det kanske var lättast om man kunde ha nåt tyg som man bara slänger in i tvättmaskinen, sen kanske något slags strö på vissa av hyllplanen, (vi tänkte bygga om en djup bokhylla).

Tack :) Kommer kanske mer frågor, och om nån annan också har frågor får ni gärna låna tråden :)

/Jennah

Disa2000
0

5. Om man köper råttor från en seriös uppfödare är de alltid handtama när man får hem dom. Till skillnad från om man köper från djuraffär.

Duck Lord
1

#1 nej inte alltid. Jag köpte två råttor från en uppfödare som jag var själv tvungen att vänja dem vid människohanden.

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Disa2000
0

Aha okej. Nästan alltid då ;)

[[Mellebelle]]
1

#2 konstigt att du var tvungen att göra det, en seriös uppfödare hanterar ungarna sedan födseln så att ungarna är handtama vid flytt. Skulle själv inte anse den uppfödaren så seriös om den inte hanterar sina ungar som den föder upp..

[[Mellebelle]]
0

#2 konstigt att du var tvungen att göra det, en seriös uppfödare hanterar ungarna sedan födseln så att ungarna är handtama vid flytt. Skulle själv inte anse den uppfödaren så seriös om den inte hanterar sina ungar som den föder upp..

Duck Lord
0

#4 jo, hon sa att de var hanterade. Dock hade hon två kullar och många råttor redan att ta hand om. Hon brukade också ha dem frisläppt. Den ena var lite lugnare än den andre, antar att det inte går att få alla perfekt :) Sen så var det också hennes sista kull. Pga tidsbrist. Så nej hon var kanske inte jätte seriös.

Troberg
1

1. Cancer är tyvärr ganska vanligt hos råttor, speciellt honor.

2. Försäkringar finns, men jag har aldrig brytt mig. De största sakerna en veterinär kan göra för en råtta kostar ungefär 5000, och det kan jag sätta undan på ett bankkonto istället. Det är dessutom så att försäkringar bara täcker en viss procentandel över ett visst startbelopp, så de gör inte så jättestor skillnad i vilket fall. Det är dock viktigt att du har en plan för hur du ska ha råd med veterinär om det behövs!

3. Nej, det luktar inte mycket om man bara inreder buren rätt (inga ställen där kiss kan samlas i pölar) och städar regelbundet (1 storstädning i veckan, 1 liten städning i veckan). Eftersom ni ska bygga egen bur, tänk på var kisset tar vägen, och se till att man kan öppna hela fronten för att lättare kunna städa.

4. När man väl köpt bur och råttor så är det bara småkostnader, förutom eventuella veterinärskostnader.

5. Bebisar från uppfödare. Man får en annan kontakt med dem om man haft dem från början, och råttor lever ju tyvärr inte så jättelänge, så varje dag är värdefull.

6. Jag körde med Borris, men tröttnade. Det blev för mycket tvättande, och de luktade. Nu kör jag alflis.

[Jennah]
0

Tusen tack! :)

Så när vi gör egen bur, vad ska vi göra golvdelarna av? Trä kanske är dumt för det suger väl åt sig kisset och så går det knappt få bort. Men plast är väl inte så lätt, jag menar hur får man plastskivor i de storlekar man vill ha? Glasskivor kanske, med typ alflis på sen?

Känns lite läskigt med veterinäravgifter på 5000 per råtta. Att det är något att vara beredd på förstår jag, men är det något så vanligt att man bör räkna med det eller har man supermycket otur då?

Duck Lord
0

Jag har läst att det kostar 1000-2000 att ta bort en tumör. Men det beror också på vilken veterinär man går till. Sen när du gör golvet så föreslår jag att du köper brickor i plast och gör små glipor i buren så du kan putta in den(som i en ugn när du skjuter i en ugnsform). Hoppas det hjälpte.

myismyname
0

Angående buren så finns plexiglas/plastglas på till exempel Biltema. Går att såga i rätt storlek och är lätt att hålla rent till skillnad från trä :)

Angående veterinärkonto så skulle jag nog säga att du bör ha sparat minst 5000 om du tänker ha två råttor (men det skadar såklart inte att ha en större buffert). Då BÖR du ha pengar även om olyckan är framme en röd dag och du måste åka in på jourtid (då kan priset bli betyyydligt högre än en vanlig vardag).

Skaffar du honor är risken stor att de förr eller senare drabbas av juvertumörer som kan behöva opereras bort, lite beroende på placering och hälsa/ålder på råttan den sitter på. Givetvis kan tumörer drabba även hanar (även juvertumörer, men det är inte vanligt), men generellt är honor mer benägna att få tumörer.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

myismyname
0

Om jag inte minns helt snurrigt så ligger självrisken på 600-700 kr för råtta och kostar ca 60 kr per månad och råtta. OFTAST kommer ett "vanligt" veterinärbesök inte ens upp i självrisken. Med vanligt menar jag då besök för ohyra, rossel och avlivning. Dessa landar ofta på ungefär lika mycket som självrisken ligger på, så just där är en försäkring rätt onödig. Enda gången en försäkring "går in" så att säga är väl vid akuta grejer och operationer. Jag skulle säga att det lönar sig mer att ha ett veterinärkonto än att ha en försäkring.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Troberg
0

När de gäller golv i buren så har en del alternativ nämnts. Problemet med dem är att de inte har ordentliga kanter, och när det gäller plexi, är dyrt.

Jag tror det billigaste och enklaste är att mäta upp vad man behöver och sedan gå till en plåtslagare. De böjer till plåtbaljor på ett kick, det behöver inte bli tokdyrt. Jag skulle använt antingen galvad plåt eller plastbelagd plåt. Rostfritt stål skulle vara finast, men då åker man upp rejält i pris.

Har du någon plåtslagarutbildning i stan så kan du fråga där, de gör ofta såna småjobb som en del av utbildningen för i stort sett materialkostnad (om ens det).

[Jennah]
1

Tusen tack för era svar och tips, jag uppskattar det massor. Ska visa bilder när buren är klar sen!