Underlag i Råttbur
Hej! Jag sitter här hemma och är nyfiken på vad ni alla har för underlag i era burar. Själv brukar jag ha vanligt spån (sånt som är till djur) men varje gång man städar blir det så mycket dammsugning efter. Så har börjat fundera på fleecetyg. Är det någon som har fleece och kan förklara hur det är med kiss och lukt osv? Tacksam för svar.
Fleecetyg stinker apa typ på en gång, jag skulle aldrig ha det som bottenmaterial.
Själv har jag hampaströ. Och en sop. 😉
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
"Vanligt spån", dvs kutterspån ska man inte ens ha till råttor. Så tänk på det i framtiden :) Fleece är en stinkfälla så det rekommenderar jag inte, hampaströ eller alspån är nog det bästa. Och skaffar man djur så måste man vara beredd på att städa efter de ;)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Det är inte vanligt spån, vet bara inte vad det heter. Självklart är det sådant som faktist är till smådjur från djuraffärer. Men har läst trådar om folk som har fleece och älskar det. Men det beror väl mycket på råttorna också. Kön osv.
Även djuraffärer säljer kutterspån och de säger att det är till alla smådjur men det är det inte. Vill bara vara säker att du inte har kutterspån :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Jag har en dokumentförstörare så mina har pappersstrimlor i botten, ett tjockt lager att gräva i och boa med :)
De har borris-mattor på hyllplanen och fleece hängmattor.
I det boet (en ''krokig'' från Ikea) de sitter mest lägger jag också in pappersstrimlor. De kissar mest där, så det är enklast att bara byta och slänga, tar några sekunder ett par tre gånger i veckan.
De har kattsand (vita kristaller) i toalådan där de pluppar.
Får tvätta/byta mattor och hängmattor en gång i veckan, ibland två om de är extra grisiga. Pappret i bottnen kan klara sig i ett par tre veckor eftersom de inte kissar där, annars är papper en luktfälla.
Fleece som bottenmaterial förstår jag inte, det suger ju upp väldigt dåligt och verkar klurigt att få fast ordentligt. Väldigt vanligt utomlands dock.
Vi har en lag om strömaterial i Sverige, så enbart mattor och fleece är inte lagligt. Har hört av minst en person som fått anmärkning på det… sen kan man ju tycka vad man vill.
Smådjursströ i djuraffären, är som sagts ovan vanligt kutterspån om det inte står specifikt alspån eller så.. Det är för dammigt för råttor :) Inte lätt att veta allt! Även hö och halm ska undvikas då det är vanligt med parasiter i det och råttor inte behöver halm eller hö.
Alspån ska vara ok, och hampaströ.. inget jag testat dock.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Så där de kissar mest vilket var i deras bo, byter du papper lite oftare och annars kan papperet som är på botten ligga nån vecka eller så? vad har de för favorit bo?
#6 Ja :)
Pappret i boet får bytas ofta, hängmattorna nån gång i veckan och pappret på golvet kan klara sig ett par tre veckor.
Men det beror ju på råttorna, vissa kissar mer på golvet. Mina spenderar typ 80% av sin tid i den övre delen av buren. :)
De har en ''krokig'' från IKEA :) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20223518/
Är de inte i den så är de i hängmattorna, men för det mesta sover alla i den i en hög.
Varför ska man inte ha kutterspån till råttor?
Djuraffären där jag köpte råttorna går massa olika kurser och utbildningar, de måste ha en speciell utbildning (minns inte vilken) för att de ska få jobba där och kunna om djuren och deras skötsel, då väntar man sig att de säljer rätt produkter till mig!? En vän till mig jobbar där och innan hon fick utbildningen så fick hon inte lov att jobba där själv utan måste finnas en utbildad på plats.
Har inte råttor längre men hade två fina dumoboråttor förr, men hade varit intressant att veta.
#8 Det är dammigt, är väl den främsta anledningen. Många råttor får röda ögon och nosar av det.
Sen finns det terpener som frigörs i luften och kan orsaka cancer och andningsproblem. Det är lite skilda åsikter om huruvida de finns kvar efter att paketen är öppnad och luftad (de är relativt flyktiga), men det är en dum risk att ta.
Många djuraffärer väljer annat underlag till just råttorna.
#9 A, ok. Tack för svar! :-)
Är jag den enda som har tidningspapper? Utan klamrar såklart.
Jag tycker att det är lättast att bara rulla ihop vid städning, det är enkelt att byta och hamnar inte överallt. :)
Jag har tänkt att använda strimlat tidningspapper. Vilket jag gör till hamstern som bädding. Läst om folk som har strimlat som bottenströ och sedan i boet. Han byter det i boet ganska ofta eftersom det är där de kissar, sedan det som är på botten klarar det sig längre. Det känns ganska smidigt för det smutsar inte ner lika mycket.
#11 Tekniskt sett har jag också det, men strimlat :P
Jag använder toa-lätt strö eftersom det är hyfsat miljövänligt och det blir inte så mycket strö på golvet eller som fastnar i tygen i buren. Det luktar väldigt lite av de också.

råttorna får problem med andningsvägarna av kutterspån. Veterinärer avråder även dom att använda kutter. Själv har jag mattor och fleece.
Men jag har hört att det är lag på att ha något spån/strimlat tidningspapper i buren för deras naturliga instinkter. Det var till o med någon som hade fått en anmärkning för det. Men hur som helst har jag tänkt att ha strimlat papper i botten och fleece på alla våningar. Hur sköter du din fleece? Och mattor? #15
Har en fundering angående vad jag ska ha i botten på min Furet XL som jag håller på och gör i ordning för mina grabbar som kommer till mig i nästa vecka. Har lagt tidningspapper (utan metallklamrar) i botten. Sedan då? Eftersom jag har tänkt ha en toalett med kissten och Toa-Lätt i vad kan jag använda i botten så den blir mjuk för grabbarnas tassar?
Ska du ha en låda som toalett kan du ju antingen ha strimlat papper i botten eller fleece😃
borrismattor!