Uppfödares råttor
Har funderat på en sak gällande uppfödare och deras råttor. På deras hemsida där de visar alla honor och hanar så brukar det vara ganska många av varje. Min fråga är då, har dom alla dessa råttor hemma eller är det alla dom har ägt men att de bara har ett fåtal hemma? :)
Zvalas Katteri - http://zvalas.wix.com/zvalas
Beror på uppfödaren! Vissa använder fodervärdar också, men de flesta har en hel hög med råttor hemma.
Som sagt,det beror helt på hur personen har valt att bygga sin hemsida osv! Jag har gerbiler och jag har ganska många, de flesta uppfödare har många djur att välja på.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
I regel så har man alla hemma +/- några fåtal kanske som man har ute på foderavtal. Skulle säga att det inte är ovanligt att ha 20 råttor hemma om man är uppfödare. Man vill, och behöver som sagt ha att välja på, och vissa råttor som man "sparat" går inte att använda i avel, och då är det ju inte bara att göra sig av med dom liksom.. :)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Vissa uppfödare har 20-40 råttor hemma, och ett antal råttor hos fodervärdar. Jag själv håller på i betydligt mindre skala med mina 5 hanar och 4 honor (i dagsläget). Jag brukar vilja hålla mig till omkring 10 råttor som mest för att känna att jag verkligen har tid med alla, att kunna ge dem allt de behöver. De senaste åren har jag börjat ta hjälp av fodervärdar allt mer, för att kunna behålla fler råttor utan att känna att de blir alltför många.
Jag vill alltid spara åtminstone en eller två råttor ur varje kull, och med 2-3 kullar per år skulle det i slutändan bli rätt många om jag behöll dem helt själv. Det brukar sluta med att jag låter de råttor som jag anser vara mest lovande ur avelssynpunkt flytta till fodervärd, och de individer jag verkligen faller för, med avelsvärde eller ej, få stanna hemma hos mig. De är ju trots allt i första hand familjemedlemmar.🙂
Utöver det som redan nämns. Som uppfödare slutar inte ansvaret när djuren flyttat. Ibland återkommer råttor som inte är planerat. En del kan man hitta hem till igen hos andra. Men sånt tar tid och en del bör helt enkelt inte flytta igen. En del som återkommer vill man behålla fast man inte borde. Antalet kan variera mycket och ibland även fort tråkigt nog.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.