Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 940 ggr
hcpunk
1

Elak, irriterande och otam råtta

Hej, är råttägare för första gången. Har 4 stycken honor, varav de första 2 jag skaffade för 6 månader sedan. Alla är köpta i djuraffär (då jag försökte köpa av flera uppfödare men ingen bodde nära nog för att det skulle fungera)

Den tredje råttan köpte jag på impuls när jag var med en vän på Arken Zoo. Jag ville gärna ha en svart råtta till min grupp, och såg också sen att hon var helt ensam i buren, så det var lite för att "rädda" henne också.  Hon var 9-10 veckor då, och det var för 3 månader sedan.

Hon skiljer sig i utseende och beteende från mina andra råttor. Hon ser nästan ut som någon annan slags ras än normala råttor, då hennes kroppsform och ansikte ser lite speciellt och lustigt ut. Väldigt kort, rund, och vaggande liksom.

Till problemet: Hon gillar inte att bli upplyft. Försöker därför inte lyfta henne så mycket i onödan. Hon rycker åt sig mat och godis från de andra råttorna och från min hand, vilket hon sedan hamstrar i sitt hus. De andra råttorna tar en bit och äter på, sedan en till om de vill ha, medans denna råtta samlar ihop så mycket mat hon kan i sin mun för att sedan gömma, och sen gör hon om allt tills all mat är borta. Hon bråkar väldigt ofta med dom andra råttorna, och det har slutat med blodiga sår på alla förutom henne många gånger. Hon är också den enda av alla mina 4 råttor som "sätter på" dom andra konstant. När dom andra råttorna nafsar lite lätt på mina tår så kommer hon och nästan biter i dom. Jag kan gå runt med alla råttor på axeln eller i huvan på en tjocktröja utan problem, förutom med henne då hon stressar upp sig och sedan bajsar ner hela mig. Har hänt flera gånger. Hon kan inte hoppa mer än nån centimeter heller, vilket ofta resulterar i att hon fastnar nere i lådor och dylikt när de springer omkring i mitt vardagsrum. När jag sedan sträcker ner handen för att hjälpa henne upp så sniffar hon på den, bara för att sedan vägra klättra upp för den utan går och sätter sig i ett hörn istället. Det värsta är att hon har långa och sylvassa klor (som jag har klippt och filat 3 gånger men till ingen nytta överhuvudtaget) så det slutar alltid med att jag får blodiga sår över händerna bara av att lyfta henne till buren, då hon borrar in klorna djupt in i mina händer. Kommer man fram med ett finger så trycker hon undan det med sina tänder osv. 

Hon är helt enkelt elak mot mig och mina andra råttor, men funkar ibland bra ihop med dem. Det har gått från att vara en utmaning att tämja till att vara en råtta jag faktiskt ärligt talat hatar. Jag gjorde ett konto på detta forum bara för att skriva detta, jag vet inte vad jag ska göra eller vad som kan göras, då jag tror att det är Arken Zoos fel att hon är på detta sätt (kanske inavell, felbehandling, isolering, inge männsklig beröring osv).  Jag skulle sälja henne bums om nån ville ha henne, vilket jag starkt tvivlar. En kompis sa att jag kan sälja tillbaks henne till djuraffären men att hon troligen vill bli ormmat då.  Men det är något jag aldrig skulle göra. Känner bara att jag blir mer och mer irriterad för var dag,  då alla andra råttorna gör framsteg och är sociala, men inte denna. 

Om jag skulle hitta henne död i buren imorgon så skulle jag vara mer lättad än ledsen, då både mina råttor och jag skulle få det lättare och lugnare. Känns hemskt att säga men det har kommit till den gräns att jag helt enkelt har svårt att ha några positiva känslor kvar för henne.

Hoppas ingen annan lider av samma problem.

Duck Lord
0

Låter som en råtta som är avlad på dåliga gener, hennes föräldrar var troligen likadan.. Om det inte är något du vill hålla på med borde du avliva henne.

Annars kan du försöka avvänja henne vid detta, genom att visa att det är fel att hon bits. Sen finns det massa trådar här på Råttor iFokus som skriver hur man introducerar en råtta i en kull.

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-rattfragor?stickies-1

To be råttägare. For now webdesigner. https://neiwi.com

Karmatarerskanise
0

Jag hade sära henne från dom andra eftersom de bråkar så det blir blodvite!

Troberg
1

Träna, träna, träna.

Ta ut henne och stoppa henne under tröjan och låt henne sen vara ifred där, kanske gosa lite försiktigt genom tröjan. Då kommer hon att bli tryggare med dig.

Sedan, lyft upp, ge godis, sätt ner. Inte hålla henne länge, utan bara ge godis, säg "Duktig!" och sätt ner. Gör det flera gånger. Då lär hon sig att det inte är otäckt att bli upplyft.

Sedan handlar det bara om att umgås med henne, mycket och ofta.

För klorna, plocka bort stegarna ur buren och sätt in naturpinnar istället, det ger naturligt slitage på klorna.

hcpunk
0

Tack för svaren alla, och speciellt tack till #3 ! Jag ska börja försöka göra detta på henne och mina andra 3 råttor. Verkligen toppen! Och tack också för tipset om stegen, det ska jag också ta till bruk!

Troberg
1

Just att hon är så tokig i mat gör henne lättare att träna. Belöningen blir liksom större då.