Råttor iFokus

Råttor

Etikett: hälsa-skötsel-beteende
Läst 911 ggr
sarautanh
3

Vilken skillnad på par och flock!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi fick hem 2 systrar i början på december. De var runt 8 veckor gamla då. Riktiga mesproppar, går ok att lyfta men vill springa och gömma sig direkt i luvan på tröjan. Är väldigt snabba att springa upp i buren om de var på botten när man kom in i rummet.. enstaka gång gick det bra att ta emot godis ur handen. Igår hämtade vi hem ett syskonpar från en Toppentjej(!!) i Köpenhamn. Våra "gamla" är 13 veckor så vi provade den snabbare varianten av intro. En och en i badkaret så de fick lukta på varandra, de satte sig tillsammans direkt som om de alltid känt varandra. Sen alla tillsammans i badkaret, kunde inte gått bättre för dem knallade bara runt å luktade på varandra och såg ut att trivas. Nu har de bott tillsammans i buren över natten, hörs lite pip då och då men gnabb är normalt har jag förstått? Men till större delen sitter dem och myser tillsammans eller brottas på botten utan pip. De äldre tjejerna är plötsligt väldigt trygga och småtjejerna flänger runt som galningar när de är vakna. Älskar detta så mycket och är så lycklig att de små ulltussarna fick de äldre att blomma ut! Var tvungen att dela med mig!!! Så ni som är nya på råttor, det rekommenderas varmt att man överväger fler än 2 för att skapa flockdynamik, såklart ska man känna sig säker på att ha fler än 2. Där finns säkert många trygga radarpar också men vi som fått 2 försiktiga tjejer fick dem att blomma med 2 nyfikna och framåt-bebisar <3

[lenni]
0

Märkte skillnad på mina två råttor med när två till flyttade in. De blir mer som råttor ska vara på nåt vis. Nyfikna, glada och busiga. Jag har också två mer försiktiga råttor men de har blommat ut och tar för sig mer.

sarautanh
0

Ja men precis, det blir dem individerna man väntat sig liksom? Glada, busiga, nyfikna och hela köret :)

R4ttus
2

Underbar solskenshistoria! 🌺

En del trivs bättre i större flock och andra pallar inte förändringar och nya kompisar haha 😃

Har en egen historia i samma tema.

Min allra första råtta bodde ensam i 6 månader. (Jag vet att jag var uslig som bara köpte 1 råtta, men jag visste inte bättre då tragiskt nog.)

Jag kom jättenära honom och han var med hela tiden, men den dagen han fick en bebiskompis blommade han ut som aldrig förr. Han vakade över och tog hand om den lilla plutten och bara låg och ploppade med ögonen hur ofta som helst när ungen sov bredvid honom. Även jag fick en ännu bättre relation med honom då han uppenbarligen mådde mycket bättre av att få en råttkompis.

Efter det blev han lika glad varje gång det kom en ny råtta till flocken (totalt blev dom 4st), och han visade sig sitta på en tvättäkta alfahannes lugn och dominans. Tolererade inget bråk i flocken, och satte alla på plats med enbart nerbrottning och tvångstvätt som metod.
Behövde bara sätta ner en ny råtta till honom på sängen, även en fullvuxen, som han lugnt men bestämt undersökte och godkände. Behövde inte introducera nykomlingarna till de övriga i flocken, för allt eventuellt bråk och tjafs skötte ledarråttan och lugnet la sig snabbt i flocken.

Aldrig någonsin haft en riktig ledarråtta sedan dess, men de oanade ledaregenskaper han visade sig sitta på kom fram mer och mer först när flocken växte och han trivdes verkligen med den rollen.

sarautanh
1

Åh så underbarta:) jag trodde inte det var sant när en av de äldre helt plötsligt klev upp i handen och knallade upp på axeln. Som om hon aldrig gjort nåt annat. Småttingarna har verkligen blåst trygghet i mina mesproppar :) Vad fint att din pojk som ändå varit ensam en tid blommade ut så pass mycket med så bra egenskaper!