Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 638 ggr
loverats86
0

ny råttägare

Hej alla glada rått älskare. Har för två månader sedan blivit råttägare till tre killar, Modig Rex o Fjant, de två första är bröder o är uppvuxna i hemmamiljö. den sist nämnda är det ingen som vet något om… då dom är köpta på zoobutik…tyvärr… i början var dom så rädda att dom sprang o gömde sig när man kom in i rummet, men har med väldigt mycket tid o tålamod blivit riktigt trevliga. Rex kommer gärna och klättrar upp på en o ska sitta i knät o bli klappad o få godis. Modig gör allt för mat och har inga problem att klättra upp i knät men blir jätte stressad om du lyfter upp honom.  Fjant som från början skrek rak ut bara man kom fram med handen har inga problem att äta ur min hand lr att bli klappad lite försiktigt under hakan. men att ens tänka på att lyfta är omöjligt.  Jag vet att alla djur är egna individer och jag är inte ny på djur, har haft det mesta på fyra ben ;) men får höra så mycket olika av alla hur dom tycker jag ska göra, de flesta säger att jag är för försiktig med dom och att jag måste börja lyfta för att de ska vänja sig, Känns dock inte bra då jag tycker att jag kommit så långt o dom fått förtroende för mig. Så ni som är ERFARNA råttägare skulle jag gärna vilja ta emot tips lr synpunkter av.  Kan alla råttor bli mys råttor? Kan alla lära sig att tycka om att sitta på armen? Lr är det helt enkelt att alla är olika… tacksam för svar!

Miss mouse
0

Alla råttor är olika individer så vissa kanske aldrig blir mysråttor… Jag såg någon video att man kunde använda vegansk yoghurt som man la i handflatan och lyfte en liten bit i taget när råttan kom fram och satte sig i handflatan… Sedan är det bara att vara med de antigen längre stunder eller flera korta beroende på råttindividerna…

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta