Råttor iFokus

Råttor

Etikett: off-topic
Läst 1875 ggr
axa
2

Råtta i nöd! snälla hjälp!

Behöver akut hjälp för en råtta som bor i vår källare! Var precis på Hornbach och kollade på en akvariemöbel med min pappa när han sedan fick idén att ta död på råttan (trots att vi har urmysiga råttor hemma). Han köpte råttfällor som dödar och nu tog jag dem ifrån honom, han blev rasande och jag måste på ett humant sätt nu själv få ut stackaren ur källaren innan min pappa får tag i den. Alla tips mottages! Källaren är för alla boende i huset så därför har jag endast tillgång till våra förråd och gångarna. Snälla hjälp en råtta i nöd!

Disa2000
0

Är det en tamråtta eller vildråtta?

axa
0

#1 Vildråtta.

EllenE
4

Det är ju VÄLDIGT stor skillnad på tam- och vildråttor.

Surpan
0

Jag hade ringt hornbach. De vill nog veta om de har skadedjur bland förråden.

/Surpan

Troberg
3

Julas burfällor och Granngårdens burfällor är båda toppen. Jag har deporterat massor av husmusar till "The Island" (en ö som hör till tomten, men som är en bra bit från huset) med hjälp av dem. Väldigt effektiva.

Jag kör råttvarianten för möss, men den bör rimligtvis funka för råttor också.

axa
3

#3 Vad spelar det för roll? Råtta som råtta, det här är ju inte tamråtta iFokus utan råttor iFokus. Lika mycket individ och kännande varelser oavsett om dem är tama eller ej. Tamråttan kommer från att man tog in vildråttor från grunden. Och det är ju samma art. Men du menar alltså att den förtjänar att dö bara därför, jag förstår inte riktigt?

#4 Inte deras råtta, det är i källaren i vårt hus ;)

#5 Tack så mycket! Jag får kolla upp dem, troligen blir det Julas om jag inte kan se till att den kommer ut där den kommer ifrån. Troligen är det flera, men jag har endast hört det som 'råttan'.

Surpan
1

#6 Ah jag missuppfattade vart råttan var. Men vad är planen att göra med råttan när du tagit fast den? Jag hänger inte riktigt med.

/Surpan

Disa2000
1

När jag läste annonsen trodde jag först att det var din tamråtta som hade rymt ner till källaren. Eller att det var en vildråtta som du skulle ha i ett akvarie och göra tam. Den enda skillnaden igentligen är ju att vildråttor kan bära sjukdomar. Vet att du inte frågade mig men förstår vad du menar.

[lenni]
2

Hur har det gått?

EllenE
1

Nej det var inte så jag menade. Menade mer att du kan inte riktigt jämföra dina mysiga tamråttor med en vildråtta.

axa
1

Planen är att släppa ut råttan till det fria igen, vart har jag inte bestämt mig än. Hoppas kunna släppa ut den i natur och inte i innerstaden. Den lär få i sig råttgift och dö. 

Det är lugnt med den/dem just nu, ska försöka få tag i en bur eller lösning. Kanske försöka skrämma in den i väggsprickan där den kom ifrån och sedan spika upp galler från en tidigare råttbur för den. Dessa råttor skulle tydligen vara jättestora, åtminstone större än de jag har här hemma.

#10 Vet inte var du vill komma med det. Det går absolut att jämföra tama och vilda råttor. Ser inte varför man inte skulle kunna det?

Visst, dem kan bära sjukdomar, parasiter, smittor osv. Men de är inte mindre värda för det, vi kan ju inte veta och jag räddar hellre detta liv. Jag tänkte ju inte gosa med den, vill bara få den till trygghet. Dessutom är det ofta vi människor som är grunden för parasiterna och smittorna som råttorna bär.

komigentammie
0

Sån där "snäll" råttfälla kanske är ett alternativ?
Vet inte vart de köps men har hört talas om.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Gambino19
3

Det finns råttfällor som är som en bur och när råttan kliver i så stängs dörren till buren. Den är inte farlig men den är inte jättestor så du kan nog inte ha den där så jättelänge. Men jag förstår dig,det är fortfarande en råtta så den är lika mycket värd som en tamråtta. Är det en vildråtta lär den klara sig relativt bra i naturen,förutom om den blir uppäten av rovdjur.

axa
0

#13 Precis, jag måste klura ut något bra ställe att släppa den på. Just nu så åker jag dagligen mellan innerstad och natur så att vänta blir det inte till. Är en sådan bur jag söker, finns på Jula men har inte möjlighet att ta mig dit..

komigentammie
0

Ett nytt inlägg här? På fbs råttorna? På fbs transportgrupper?
Transporthjälpssidan på iFokus? 😉

thea_thea
0

#15 Nu skrev du väl i fel tråd🤔

komigentammie
0

#16,men oj! Det gjorde jag. Ursäkta!

Troberg
0

Glöm inte att om du sätter ut burfällor, så måste du kolla dem minst ett par gånger om dagen. Du vill inte att stackaren ska dö av törst/svält/stress.

Rafflan
1

Köp en råttfälla som fångar råttan levande, sätt ut fällan under en helg/när du är ledig så du kan kolla den ofta, fånga in råttan, åk ut i skogen, släpp ut råttan, enkelt :)