Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 2954 ggr
kolpa
0

Eubk eller Ambk?

Vad är egentligen skillnaden mellan en ambk och en eubk? Hur ser man skillnaden?? =) 

Jag vet inte själv om min pojke är en eubk eller ambk…

MoaL
0

En ambk ska ha hela undersidan och insidan av benen vit, samt en pannfläck eller bläs, medan en eubk bara ska ha en vit rektangel på magen. Enligt standarden så ska eubk gärna ha en pannfläck, men jag tror faktiskt aldrig att jag ens har sett någon eubk med pannfläck. 🤔

Har du någon bild på pojken du funderar över?🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

zickan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har du bild som visar: http://www.rattsallskapet.se/html/standard.php?go=teckningar

#1 Här är en bild på zickans drömmar om rosa elefanter. Agouti eubk med pannfläck :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

MoaL
0

#2 Haha, toppen zickan, tack!😃Det verkar inte vara så vanligt med pannfläckade eubk, vilket är lite synd. Pannfläck är gulligt. ^^

Mvh,
Moa

zickan
0

#3 nej det har blivit väldigt sällsynt :-/. Lite synd då det är riktigt fint.

MoaL
0

#4 När blev det sällsynt egentligen? Jag har haft råttor i tio år nu, och det är först nu jag ser en pannfläckad eubk, på bild dessutom. 🤐

Mvh,
Moa

zickan
0

#5 Kan inte komma ihåg att det varit så vanligt. Men vet en uppfödare som hade ett par förr och jag har haft ett par på den linjen.

kolpa
0

#1 okej tack. Nej jag har nog ingen bild, och kan inte ta någon bild på han då mina pojkar är hos en råttvakt:/ men ska kolla med henne om hon kan ta en bild och lägga in den här:) han har ingen pannfläck vad jag vet och han har ett speciellt tecken på magen varken hel eller trekantig tror jag…

zickan
0

Går färgen bara på magen eller är den även vit på insidan av benen, hakan osv?

kolpa
0

#2 tack för länken men jag tror inte han har varken så som bilden visar på eubk eller ambk…:)

zickan
2

#9 okej. kan det vara irish?. dvs en liten triangel/plupp på bröstet, typ mellan frambenen, eller mer neråt magen typ mellan bakbenen?

Bifogar en bild på en rätt dålig eubk, dock ändå är han rätt vit mot vad det kan bli på vissa.

sassak_1994
0

Rätt dålig bild. Men svårt o ta bild på en sprattlande bebis. Men vad har den här för teckning? Eubk elr ambk?

Hallonblad
0

Eubk, och en bra en ser det ut som. Grattis! :)

Om livet ger dig en kattunge, låt den växa till en vacker katt.

Min hemsida - ta gärna en titt! Oskyldig