var är min sömn?
någon annan som har problem med att sova på nätterna??

Ja, jag har lite sömproblem. Men inte pga råttorna. De stör mig inte alls.
I början störde råttorna mig jättemycket och jag vaknade hela tiden av att de busade runt i buren. Men jag vande mig väldigt snabbt och nu märker jag knappt av dem på nätterna.
Själv kunde jag inte sova när jag hade råttorna i sovrummet. Sista tiden när jag bodde hemma fick jag sova på sömntabletter. Nu för tiden så står de i vardagsrummet och då störs man inte alls lika mycket. Men endel nätter sover pojkvännen med öronproppar :/ Vet inte om det e på grund av råttorna eller att jag gnisslar tänder..
De små nattdjuren kan hålla dig vaken så du hinner pyssla lite hemma..passa på att lyssna på musik..städa ..oplocka undan
Marris

mm, jag använder också öronproppar men vågar inte riktigt. är rädd att jag inte ska höra vekarklockan och så , är lite rädd om bebisarna (råpttornas) öron dom är ju så känligfa vill heller inte höja vekar.. pga detta :/ men men det gåre väll

Jag antar att du menar att dina sömnproblem har uppstått i samband med att du fick råttor, så det enda jag kan säga är att jag tror du kommer vänja dig med tiden. Jag gjorde det så det är nog bara att hålla ut så länge (:
En annan idé kan vara att starta ett äldrevårdshem för råttor, ju äldre de är desto tröttare/slöare blir de ju. Ergo borde det vara relativt tyst på nätterna då? ^^
Själv har jag GP, tre honor och tre hanar i samma rum. En etta. mest jobbig är nog min GP-råtta. Så utan öronproppar hade jag avlidit.

hehe ja men det är värst när man har en kompis som ska sova över som inte är van!! (vad står GP för)??
GP-råtta står för Giant Gambian Pouched Rat. Gambisk hamsterråtta eller jättepåsråtta tror jag de kan kallas med. Det är som en stor råtta kan man säga, som ursprungligen kommer från Afrika, tror jag. De blir mellan 1-3kg och räknas egentligen inte in som husdjur ännu, så de ska ha 20 kvm att springa på. Men det är när man väl fått dem tama, innan det så sitter de i bur. För de är nämligen mer otama än en vanlig tamråtta. De kräver mycket tid och ork. Men de är helt underbara!
Bilden är på min San när hon springer runt i hallen <3

vilken läskig svans han har

Har också en Gp hemma och kan lugnt säga att de är han som för mest ljud på nätterna :P han tillsammans med råtthonorna som han går med hehe, dock har ja vant mig vid det :P

Jag sover med musik i öronen så jag har inga problem med att somna ;)
Det finns en sajt som är ny som heter www.nattsudd.ifokus.se

hehe okej. men inatt var värt jag vaknade uprepade gånger och låg och vred på mig hella natten iprinsip o sen när jag väll somna så ringde vekarklockan.. död gissa om jag var zombi på morronen. pappa godmorron jag ba mmmhh. sen har jag gått med huvudverk de senaste 3-4 dagarna. ibörjan när jag skaffade dom var det inga problem alls men nu.. det är när dom bråttas då pipper dom "jag ger mig, jag ger mig" det är värst sen låtter det så i buren när dom klättrar!! '
nån som känner igen det??
Jag vaknar bara när de är onaturligt tysta… men de sover i ett annat rum. men med öppen dörr..
Jag är född med sömn problem. Djuren kan låta som de vill. Ende ljuden som stör mig är sådana som de inte brukar göra. tex bråk, rymningar, vissa hostningar och sådana småting kan jag vakna direkt av.. men gallerskakning, tuggande och andra normala ljud hör jag inte ens.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag vaknar inte av någonting. Sover jätte hårt vilket jag tycker är väldigt skönt. Min sambo är väl inte lika imponerad då jag pratar en del i sömnen och lever runt. Han kan även bli störd av råttorna ibland.
Sömnproblem här också. Kan ta 8 timmar bara att somna om jag har otur. Beror inte på djuren dock. Visst kan de låta rätt mycket men jag är så van så jag blir bara orolig av att inte höra lite prassel här och lite ommöblering där…
När jag väl somnat sover jag som en stock. Man kan smälla av en atombomb bredvid mig, jag vaknar inte. Ringer väckarklockan så stängs den av i sömnen, bankar nån på dörren så svarar jag i sömnen, ringer mobilen så kan jag gladeligen prata i den i sömnen också. Så jag sover gladeligen tills jag har fått det jag behöver, typ 8-10 timmar, eller ännu längre om jag varit vaken länge, har som mest sovit 16-18 timmar ungefär… Sjukt störigt, det bara förstör.
Ska till sömnlabb den här månaden, sjukt läskigt men hoppas de hittar problemet och att man kan hitta en lösning på det.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
jag har adhd så det är därför jag har sömn problem. påbörjat ny medicinering så det blir lite mer rubbat än vanligt. men ska bli bättre när jag vant mig :-)
gulzebra. kollat om du inte har adhd lr nått åt det hållet? vet inte statistiken hundra. men för mig att ca 20% av befolkningen har adhd och mer än hälften vet inte om det.
att inte kunna koppla av och sova är en av sakerna. sedan återkommande deprission, hopplöshet, överaktiv, dåligt självförtroende, aggresvitet, minnes problem ect
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Yes, har blivit utredd för ad/hd, asperger och tourettes, det enda jag har är asperger. Så det kan ju hänga ihop med det iaf.
Psykologen jag går till för sömnproblemen sa något förut om melatoninbrist eller vad det hette som visst var rätt vanligt bland aspergare så jag ska höra med honom om jag kanske kan få testa tabletter för det sen, om de nu inte hittar nåt på sömnlabbet ^^
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ceratonin är ett lyckoämne i hjärnan. Melanin är färgänmen i kroppen. Jag har oxå för låg prodiktion av ceratonin. Jag har efter åtta års diagnos som borderline fått det ändrat till bipolär personlighettsstörning. Det svider lite grann när man fåt reda på att man varit felmedecinerad i 9 år. X(
Vet att de här inte alls har med råttor att göra. Var bara tvungen att skriva av mig lite…

det är lungt ;)
Jag störs inte så mycket, har haft hamstar som sprungit i sitt gnisslande hjul hela nätterna innan så jag störs inte.
Har inga råttor men valknar ändå…