vad ska jag göra?
Hej. En av mina två råttor fick tyvärr somna idag. Förmodligen någon sorts hjärnblödning eller tumör i vänster hjärnhalva. Min andra är nu ensam och jag undrar om jag måste köpa en till? Han är relativt gammal (1.5 år ungefär). Tacksam för svar.
Vad hände med honom? Hur märkte du att han var sjuk? Hur gammal var han? Eftersom din råtta ändå bara är 1.5 år kan han leva upp till 1 år till, mer till och med. Om du vill fortsätta ha råttor kan du ju köpa två ungar. Men om du känner att du inte vill ha mer kan du adoptera en eller två (om de säljs i par) och ge honom lite jämngamla kompisar :) beror på hur du känner:
Ja, en råtta mår inte bra ensam.
Beklagar sorgen!
#1 Vi kom hem på julaftons kvällen och jag gick direkt till råttorna. När jag kommer fram brukar de alltid springa fram och ska kela men inte igår. Då låg Chubbie (som han kallades) på golvet av buren, huvudet i mat skålen och kunde inte röra sig. Han kunde inte lyfta på huvudet ordentligt själv så när han skulle dricka eller äta en bit gurka fick jag hålla upp huvudet på honom. Han kunde inte kissa heller. Jag höll i honom i mina armar hela natten och läste runt massor vad det kunde vara men det var inte diret något som stämde in. Jag och min far åkte i förmiddags till jouren i Åby och fick jätte bra hjälp och förklaringar på vad det kunde vara. Veterinären kom till slut fram till att det mest troligt var en tumör eller hjärnblödning i vänster hjärnhalva, att det var ganska vanligt för råttor i hans ålder (1.5 lite drygt) och att det var bäst för honom att få somna. (Vilket jag i stort sätt insett redan när jag hittade honom på natten.) Nu är det bara lilla Alex kvar och han är Mammigare än någonsin (helt förståerligt). Älskar dom båda. Tack för dina tips!
#2 Tack.