Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1815 ggr
[Grabbmamman]
0

Svart husky roan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har två större råttor som jag förstått är svart husky roans (säger man så?). Men är nya lilla killen också samma färg? Tycker han är mer mörkgrå.

[Grabbmamman]
0
[Grabbmamman]
0
tötenöten
2

Jag skulle nog säga att han är en Black Husky Roan som har kommit en bit i blekningsprocessen :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

[Grabbmamman]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Men vad…. Nu hoppas jag bilderna kommer med… En till bild på bara Ufo och en på alla tre.

tötenöten
3

Roan betyder som sagt att färgen bleks. Det finns roans som föds helsvarta över hela ryggen och sen vid 6 månaders ålder kan de vara helvita :) Allt är väldigt individuellt :)

[Grabbmamman]
1

#3 så man säger black fast han är grå? Svårt att tänka sig att de kan blekna så fort, stora killarna är bara fyra månader äldre! Fick dem när de var tio veckor och då var de redan ganska ljusa men inte alls som nu. Ska försöka få med en bild från när vi nyss hämtat dem

tötenöten
0

Jag lämnade bort min Black Husky Roan (hon var verkligen svart) hona när hon var 6 veckor gammal till en djurvakt. När jag kom tillbaka 1,½ vecka senare trodde jag på allvar att det inte var samma råtta, hon hade hunnit bli ljusgrå på så kort tid! :)

komigentamlina
1

Willow, 5 v.

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

komigentamlina
0

Willow, 6 - 7 v. 

Det går VÄLDIGT snabbt! (snabbare för vissa dock)

Kärlek, ärlighet & respekt. Hjärta
/ Tamlina. 

[Grabbmamman]
1

#7 Otroligt! Spännande att se hur det blir för Ufo. #8 #9 Så söt!

Zakaraa
5

Det är ganska precis på gränsen av Husky och Striped den där teckningen. Tittar man ovanifrån i #4 så tycker jag att det är en Striped.
Jag skulle personligen sätta striped pga att det går så kort ner på sidorna men det finns ingen riktig standard för vart gränsen mellan husky och striped så man får ta beslutet lite själv vad man anser, det är väldigt olika hur folk tycker. (exempelvis kan du se bilder i husky och striped i varianttrådarna och där är det väldigt varierande i benämningarna)

Det som vi kallar för Husky roan heter internationellt endast Roan och så har du även där Striped Roan.

Roan är en blekgen som innebär att Hela råttan bleks, inte bara färgen på pälsen.
Vissa roans behåller sin färg så gott som hela livet (med minimal blekning) medan andra blir vita snöbollar.

Just din råtta ser mycket riktigt ut att vara Black men det kan i många fall vara svårt att se vilken färg en roan har p.g.a att de börjar blekas ganska direkt och kan därför luras en hel del.

Ta exempelvis min grabb nedanför. Vi var inte helt överens om hans färg då han såg ut att vara någon typ av mink men det stämde inte riktigt. Tillslut kom vi fram till att han var chocolate. Det röda är det första som bleks så därför försvann hans chokladiga färg och såg minkaktig ut. Två av hans fyra avkommor blev också choklad, hans son är en kopia av honom förutom att sonen är husky istället för pappan som är striped.
Såhär såg pappans blekningsperiod ut

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Modus Operandi
1

Vad spännande med råttor som är roan! Jag har nämligen två grabbar (kullbröder) som jag ska hämta nästa vecka som är det. Ska bli intressant att se hur mycket/lite de kommer att blekas! 🙂

(Bilderna är lånade av Verras Råttor)