Råttan äter toa-lätt strö
Hej! Jag har haft mina tamråttor i ca 2 månader nu och har alltid använt toa-lätt till lådan där dom kissar och bajsar. Har dock nyligen upptäckt att ena råttan börjat äta av ströet. Trodde först han bara smakade och tuggade på det men har sätt att bajset nästan är helt vitt pga ströet. Någon som vet vad jag ska göra? Är orolig för hur farligt detta kan vara.. 😭
Har de något att gnaga på typ pinnar? vad får de för mat?
Det borde inte vara farligt alls. Eftersom att det är till för smådjur. det är ju som t.e.x som barnleksaker. Dem måste man ju alltid tillverka barnvänliga eftersom att dem kan sätta sakerna i munnen elr bita/äta på dem! Bara inte råttorna tror att det är riktig mat eftersom att det såklart inte är någon näring alls. Annas får du göra som jag och använda kattsand itoaletterna.
Toa-lätt består av pressat papper så det är förmodligen inte farligt, men förmodligen inte så nyttigt heller…
Det kan vara en "fas" som går över efter ett tag. Om du vill kan du lyfta bort råttan från lådan när han äter på ströet eller försöka plocka bort bitarna han äter på. Har du tur så ger han med sig och slutar efter ett par gånger.
Fördelen med att ha kvar toa-lätt enligt mig är att det inte luktar lika starkt som kattsand, råttor verkar generellt sett inte uppleva några problem med det, och det är förmodligen inte lika dåligt att en råtta äter toa-lätt som om den skulle få för sig att äta kattsand.
Tack för era svar! Lugnade mig lite 😃 Ska försöka få honom att sluta äta det..
Just nu blandar jag deras mat med pellets och en fröblandning! Ska prova sätta in en pinne och se om dom gnager på det!
Jag gav mina råttor ätpinnar som jag slutat använda; det älskade dom att tugga på!
Råttor äter papper för att rensa tarmarna av någon anledning. Det är inte supervanligt men inte onormalt. Själv minns jag nu inte anledningen till varför, men någon driven kanske orkar researcha.