Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 832 ggr
Elviz_00
0

Hur mycket kostar det...?

Hej på er! Jag undrar lite om hur mycket det ungefär kan kostar att vara råttägare till  tre tamråttor, i månaden. Förstår att det beror mycket på vilken mat man ger dem osv, men generellt. Tack! XD

//Elvira & Lowe

komigentammie
1

Ajdå, det beror på hur mycket shopaholic man är 😉
Även vad för sorts mat, underlag, bomaterial osv.som man använder. 
Jag gjorde mycket inredning själv men gjorda många småköp när jag hade 3 råttor. Gick väl  på några hundra i månaden sen bör man spara en liten summa varje månad ifall vet. kostnader kommer som ett slag i  nacken.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

ScarletMajesty
0

Osäker på vad tre råttor kostar, inte haft bara tre på massor av år. Men om man bara räknar mat kostnaden på åtta råttor så är det ca 200kr(blandar torrfodret själv, brukar räcka hela månaden ut). Men sen blir det småsummor utöver mat… Även fast hela förrådet är fullt….hahah!

[lenni]
0

Mat och toalettströ går åt mest sen en del nya roliga leksaker. Men det mesta som man har hemma är mest uppskattat. Tog upp flyttkartonger från källaren och byggde dom ett hus. Småkartonger sparar jag så man kan göra gömställen/hus. Tidningar går jag och hämtar på Ica och river i remsor till råttorna. Så ja vad kan det bli? Jag lägger nog en femhundralapp i månaden om jag räknar med all mat och shopping för det är förbannat kul att skämma bort dom. Behövs alltid nåt till deras lekrum :) Och minst ett lagat mål om dagen får de.

Troberg
0

De löpande kostnaderna är småsummor. Jag tror bottenströ är det dyraste, och inte ens det är speciellt mycket.

Det som kostar är när man måste åka till veterinären och göra större saker. Då kan 4000 kr gå direkt, så det måste man ha marginal för.

Rumblebee
0

Har bara två honor. Men vad gäller mat så blandar jag eget foder. Första gången jag köpte in alla råvaror som behövdes så gick det på cirka 17 euro (156 kronor enligt Google) Det var några månader sedan. Har tillräckligt med fröer för att räcka ett bra tag, så behöver ibland bara köpa lite extra sädesslag. Vilket inte kostar mycket alls. De får även frukt och grönt med mera, men sådant anser jag som något som helt enkelt ingår i allas diet och inget jag räknar in i råttornas månadskostnad. Använder alspån i buren. Men mina damer kissar alltid på papper eller sina hyllplan (eller i hängmattorna) så bottenmaterialet är väldigt fräscht. Det byter jsg en gång i månaden. Jag är dock och plockar bajs och matrester dagligen, och tömmer även toalådan dagligen och skrubbar ur den en gång i veckan samt gör även rent hyllplan dagligen och gallret och sovplatserna blir rengjorda veckovis. Vet inte riktigt vad vi betalar för en säck spån, men kanske 50-150 kronor beroende på hur stora de är. Den senaste var 100 liter för 10 euro. Inredning och annat skoj är ju inget jsg köper månadsvis, men allt som allt har råttornas saker kostat runt 1500 kanske. Sedan har mina töser två burar, deras första bur dom står i källaren sedan deras stora de nu bor i som gick på cirka 2000:-, med rabatt. Fast inredning och hängmattor kan bli antingen dyrt eller billigt beroende på var man handlar. Man behöver inte alls köpa sådant i djuraffärer, är man lite kreativ eller kikar runt på internet efter inspiration så kan man spara en del slantar genom att shoppa på Ikea tex eller rotar runt hemma. En tom socker eller mjölpåse han vara väldigt kul att leka med eller gömma sig i för en råtta. Fast som det skrivits innan så är månadskostnaden inget all. En droppe i havet typ. Nu har jag ännu inte behövt uppsöka en veterinär men sådant kan lätt leda till att pengarna tickar iväg, även om djuret är litet.

zickan
0

Räknar man inte med vad råttor, bur, tbh kostar så är 3 råttor inte så dyrt. Lite beroende på vad man väljer köpa till dom.

Strö har sina prisklasser

Borrismattor 4:-/Styck (ikea). Kan återanvändas som bottenunderlag rätt länge. Bara tvätta, torka. Ekonomiskt. 

Toalette stor säck 149:-. Funkar att ha till toalådan som bottenströ. Stor säck skulle jag tro räcker som strö i hela buren ca  2-3 månader beroende på hur man sköter resten i buren. 

Hampaströ/Lättströ granngården. Stor bal ca 150kr. För 3 råttor skulle jag tippa räcka 3-6 månader. 

Hampa/lättströ zooplus. Kan inte priset i huvudet. Men mindre säck än granngården.och för mig priset är aningen dyrare. Men drygt. En säck till 3 borde kunna räcka 2-3 månader. 

Al/asp spån. Kan inte priserna i dagsläget för dessa. Bra men dyrare variant.

Foder samma där. Olika prisklasser på vad man väljer. 

Zoo färdig lösvikts mix kanske 50-100kr i månaden. 

15kg säck färdig mix ca 3-500kr. Borde räcka några månader. så kanske 50-100 i månaden där med. 

Blanda själv kanske 50-300:- månadern beroende på vad man köper in och vart ifrån.  

Hängmattor behöver bytas ibland om de tuggas sönder. Och även bra att ha lite fleace de kan boa med osv. En billig fleace filt på ikea kostar ca 10kr. Jag gör av med ungefär en i månaden på mina råttor som de tuggar sönder eller bli ofräsch och behöver slängas. Oc h jag har 30. 

Så vissa månader kan bli dyrare, andra billigare. Beroende om man väljer köpa mycket på en gång som räcker länge eller köpa små påsar av allt som oftast är dyrare. 

Senast jag hade bara 3 råttor är typ +10 år sedan. Men skulle tippa på dessa summor i månaden. 

Strö/bottenmaterial: 30-100:- Beroende på vad man väljer. 

Torrfoder: 50-100:- Beroende på vad man väljer och hur mycket annat man ger. 

Färskmat/lagad mat: ca 50-300:- Beronede på vad man väljer köpa, lyxa till med.  3 råttor klarar sig gott på att gå lite rester från ens egen middag osv. 

Bomatrial: 1 fleace månad ca 10:-. Går att hänga upp, ha som bomatrial. Tvätta och använd flera gånger eller slänga och ta nytt. Ger givetvis olika summor. 

= ca 140-500:- 

+ 100-500:- sparkonto för veterinärvård. Har man inget sparkonto att ta av redan. Är det bra att börja spara reda innan man skaffar djur. Har man otur kostar det. Har man tur så kan man köpa nått skoj till djuren för pengarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.