Hur många råttor?
Hej! Jag har planerat att skaffa råttor. Men vet inte om jag ska ta två eller tre. Jag ska ha hanar. Jag vet att med tre råttor blir det mer städ, men samtidigt måste de väl känna sig mer som en flock? Är det inte svårare att lära känna varje rätta för sig om man har tre istället för två?
Har du aldrig haft råttor förut och är förstagångsägare (välkommen!) så rekommenderar jag varmt att börja med 2. Två som du får samtidigt av samma uppfödare, kan lära känna i lugn och ro.
Efter några månader när de börjat växa på sig lite, om både din plånbok och tid tillåter det så kan du skaffa in en till.
Oftast mår en flock råttor bäst av att vara i lite blandade åldrar, åtminstone av egen erfarenhet. :)
Okej tack för svaret! Gör nog så. Men är det inte svårare att spendera tid med var och en när man har tre? Liksom lära känna råttorna?
jag föredrar att ha 3, för om en blir akut sjuk och kanske dör, så har jag inte panik att skaffa mig en ny. Har varit i det problemet en gång xP
och gärna i olika åldrar som övre sa, har just nu 5 i olika åldrar och det funkar som bra. då är det ingen gubbe som måste ta hand om en busig bäbis utan det kan dom yngre råttora göra så dom äldre får lugn och ro.
Två är ett par, råttor är flockdjur. 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 

Jag har sju just nu, åttonde kommer nästa vecka :) har inga problem alls att Lära känna var individ :)

Blir inte nämnvärt mycket mer att städa heller faktiskt, märker ingen skillnad :)
Men nu om jag ska skaffa tre. Ska jag skaffa först två och sedan köpa en till lite senare ifall jag känner att det passar?

Det spelar ingen större roll tycker jag :)
Hej!
Personligen, tycker jag inte att det är skillnad på arbete om man har 2 eller 3 råttor. Däremot tycker jag att de verkar må bättre när de är 3 än när de är 2. Dessutom, blir det inte så stressigt ifall någon av de dör och du måste skaffa sällskap åt den som blir ensam ( ifall du har 2). Det är därför som jag själv föredrar att ha 3 st.
Jag hade två först men köpte två till efter en månad. Och på en gång började de vara som råttor liksom. De blev glada, busade, agerade mer aktivt både som individ och flock och de sov ihop efter ett par timmar. Två är lite mer blyga men den ena har börjat klättra på mig och sprungit runt i min kofta. Minst tre råttor är nog att föredra. Jag är nöjd med fyra men kan tänka mig två till.