Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 512 ggr
Nemii
0

Berätta om dina råttor! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inget bättre för mig, så nu vill jag läsa allt om era råttor!Skrattande
Hur många har du? Vad heter dom? Hur gamla är dom? Kön? Vad har dom för färger? Har du köpt dom av uppfödare, i så fall vem? Eller du kanske har köpt dom i zooaffär. Vilken? Vad har dom för temperament? Avlar du på dom? Hur stor är buren/burarna? Har du något bra tips på inredning kanske? Hur länge är dom ute om dagarna? Vad är deras favoritmat?

Etc etc..

Släng gärna in en söt bild på dom också!

Själv har jag två st råttdamer (syskon), 6 månader gamla! Nemi och Ninja heter dom. Black Roan Huskys båda två. Dom är köpta på Djurfavoriten (gamla Arken) i Uppsala. Tycker det är en bra affär och jag är väldigt nöjd med mitt köp. Dessutom är dom hjälpsamma och verkar hyfsat kunniga där. Flickorna ÄLSKAR majs och havregrynsgröt. Sallad verkar konstigt nog inte uppsattas så värst mycket. Båda är väldigt nyfikna och livliga. Även fast jag brukar släppa ut dom direkt efter skolan så är det ett himla liv i luckan när man ska sova. Men dom är himla snälla och har aldrig visat någon form av aggressivitet. Har självklart inte avlat på dom och tänker inte göra det heller. 

Buren deras är 73 hög, 77 bred och 43 djup. Köpt på fäboden för 600kr. Funderar på att skaffa en lite djupare och högre men vi får se om det dyker upp någon bra

camilla85
0

Jag har 5 råttor, 4 honor och en kastrerad hane. De heter Ester (silver black), Iris (agouti), Doris (PEW dumbo), Roro (black hooded) och Ville (mink eubk mm). Ester och Iris är 7månader, Doris och Roro är 5 månader och lille Ville är ca 9månader. De äldsta tjejerna kommer från en djuraffär här i sala som fick råttor från en uppfödare. De yngre tjejerna kommer från en uppfödare i sthlm som hade hittat en havande råtta på en djuraffär. Ville kommer från råtthjälpen och honom hämtade jag 1 oktober så han är rätt ny här =). Tjejerna bor i en bur som har måtten 120*95*70 (h*b*d) och Ville som ännu inte fått flytta in hos dem bor i en bur med måtten 80*90*50 (h*b*d). De accepterar bara Ville när de löper och är lite (hmm barnvänligt ord) upphetsade. Men jag hoppas att det går bättre snart annars måste jag börja leta andra kompisar till honom då han bott själv ett tag innan han kom hit också. Råttornas bur är sällan stängd då de gillar att sova utanför buren så de har ett mycket uppskattat tält på burtaket. Men ska jag vara borta hela dagen så får de vara inne då de är fulla i satyg, blomkrukor är ju jätte roliga. Favoritmat är svårt att säga då de äter det mesta men majs, avocado och sallad är väldans gott. Sen är det ju alltid roligt att sno mat och godis från mig också. Härom dagen när jag åt frukost så försvann min ost rätt som det var. Då ser jag Iris springa fort som sjutton därifrån med den i munnen. Hon såg väldigt stolt ut. För mig var det bara att hämta ny ost Skrattande.

Oj det blev lite mycket kanske och ändå skulle jag kunna skriva mycket mer men men det var lite om mina råtts iaf.  

På bilden har vi osttjuven Iris Skrattande . Fler bilder fins i mitt fotoalbum.

Nemii
0

Haha, sicken tjyvaktig sötnos ^^ Min ena tjej massakerade mitt lypsyl idag. Knäppisar ;)

*putt* Jag vill höra mer!!

Grodan
0

gah, vilket härligt kollage, nemii

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Nemii
0

Hehe, tack Grodan! :D Det såg så mysigt ut, så jag var tvungen att dra fram kameran och knäppa en serie bilder. Ibland önskar man att man var en råtta ^^ jag vill också kunna krypa ihop sådär!

Terato
0

Hos mig bor tjejerna Arinellas Sizzla och Ales Klarinett. De har bott här i snart 2 veckor men det känns som att de alltid varit här! De är födda i februari och mars i år och är alltså omplacerade hit.

Ales Klarinett(eller Klara, Klaris) är en agouti variegated mm med en liten, liten pannfläck! Hon har ett underbart häng och är väldigt pussig men är lite skeptisk med nytt folk i början. Hon är väldigt förtjust i mig och ska jämt, jämt klättra upp på mig när hon ser mig! Hon är supergo men aningen dryg när hon löper! Räcka ut tungan

Arinellas Sizzla(Sizzla, Sissel) är en cinnamon rex. Social tös som glatt hälsar på alla. Men hon verkar vara extra förtjust i killar och allra helst min pojkvän! :) Hon är väldigt mjuk i sättet och ännu mer lätthanterad än Klara. Det är en intelligent råtta som löser alla problem i hennes väg!

De är båda 100% på lådan, något jag verkligen uppskattar! De gillar mest kött förstås men välling är också jättegott! Jag är så otroligt glad att dessa tjejer fick komma hem till mig! De är helt underbara och har fått mig att känna att jag aldrig mer vill vara råttlös! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Nemii
0

#5 låter som helt underbara råtter :) och söta va dom också! ^^

Nemii
0

Puttputtputt