Erfarenheter med stukat tass?
Misstänker att Zelda kan ha ramlat i buren då hennes handled eller vad jag ska kalla det verkar lite svullen. Upptäckte det för inte så länge sedan. Hon stödjer lite på foten så tror inte det är brutet men hon vill inte ut ur buren utan håller sig i tunneln och går ibland omkring där lite grann. Eller så ligger hon ned. Ska till veterinären med henne imorgon men är bara nyfiken på om någon här varit med om en skadad tass och hur betedde era råttor sig?
Finns inte så mycket veterinären kan göra, det bästa du kan göra är att sätta henne i en låg bur där hon inte kan klättra så att hon kan återhämta sig :)
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Okej lite vad jag misstänkte. Fast pojkvännen vill gärna ta henne till veterinär ändå. Lär bli att hämta upp den mindre buren ur källaren. Ska jag sätta in hennes kompis i den också som sällskap?
Har du bara två råttor skulle jag sätta in kompisen också, men det är en åsiktsfråga. Gör vad du tror blir bäst. :) I vissa fall kan veterinären skriva ut smärtstillande, men eftersom hon verkar stödja på tassen (om än lite) så tror jag inte det kommer ske. Lycka till med allt och hoppas hon blir bättre snabbt!
Råttor, råttor och lite mer råttor!
Låg bur utan klättringsmöjlighet, men gärna en låg, mysig hängmatta, håll koll så att tassen inte blir för varm (inflammation) eller för kall (dålig cirkulation pga svullnad). Smärtstillande (Metacam) om hon verkar ha ont.
Har hon en lugn kompis så låt henne få en sjukkompis i buren som stöd, eventuellt rotera med olika kompisar så att det inte blir för tråkigt för den friska råttan.